Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
De flesta av krukväxterna har överlevt min fyra veckor långa frånvaro. Ekbegonian och änglavingen hade fått fina rötter så har placerat om dem i kruka.
IMG_20200909_144258.jpg
 
Spånar på blommor till sovrummets byrå. Fönster i öst/sydväst. Mina svärmors kransblad vill ha sällskap av nåt annat.
(Har kalla och pelargon på fönsterbrädan.)
 
Har en avokadoblomma min pappa odlat fram men det envisas med att tappa blad. Det bildas nya hela tiden och så fort de nya börjar slå ut bärjar de nedersta bli bruna och fula :(

Den står ljust men inte i direkt solljus och jag ser till att den får mycket vatten. att det aldrig blir torrt utan är fuktig jord.

Nån som har något tips?
 
Har en avokadoblomma min pappa odlat fram men det envisas med att tappa blad. Det bildas nya hela tiden och så fort de nya börjar slå ut bärjar de nedersta bli bruna och fula :(

Den står ljust men inte i direkt solljus och jag ser till att den får mycket vatten. att det aldrig blir torrt utan är fuktig jord.

Nån som har något tips?

Brukar inte den bli mer "trädaktig", så att den tappar blad när kronan växer uppåt?

Hur som helst, tropiska växter bor så gott som alltid för torrt hos oss. De behöver luftfuktighet snarare än blöt jord (eftersom övervattning är plantdödare nr 2). Förmodligen ordentlig belysning under det mörkare halvåret också, vi har alldeles för lite ljus vintertid.
 
Brukar inte den bli mer "trädaktig", så att den tappar blad när kronan växer uppåt?

Hur som helst, tropiska växter bor så gott som alltid för torrt hos oss. De behöver luftfuktighet snarare än blöt jord (eftersom övervattning är plantdödare nr 2). Förmodligen ordentlig belysning under det mörkare halvåret också, vi har alldeles för lite ljus vintertid.

Jag duschar den ofta. Titar jag på pappas fina så tappas det inga blad på det sätt som min gör. Får nog flytta ut den till pappa igen för där växer de så de knakar :D
 
@pepp Är det adansonii i fönstret? Enorma blad!

Hur ser era önskelistor ut nu, vilka växter vill bukefalisterna ha egentligen? :D

Jag vill ha dessa, men ingen plan på att skaffa just nu.
1. Philodendron peltatum
2. Philodendron pink princess
3. Monstera deliciosa The real deal
4. Monstera strandleyana, varianten med vitt i

2an är lite hatkärlek, tycker ofta de växer ganska fult, så skaffar jag en kan den nog åka ut om den drar iväg på fel sätt #stenhård

Och en bild på min fire flash som levt upp ordentligt sen jag delade upp och satte lite större!
 

Bifogade filer

  • IMG_20200922_123659.jpg
    IMG_20200922_123659.jpg
    319,3 KB · Visningar: 42
Jag skulle vilja ha en stor, grön växt i vardagsrummet, den kommer alltså inte få nån sol och den ska helst klara av att jag glömmer bort att vattna den, tips? :D
 
Nu har jag planterat om henne, det gör jag inte om i första taget. Kallar henne Åbäket :)

Visa bifogad fil 57637
Åbäket :love: vilket gulligt namn!
Jag har ju min jättestora svärmors tunga som börjar närma sig trettio år nu. Jag har bott ihop med honom längre än någon människa, och en bra bit över halva mitt liv. När jag insåg det bestämde jag mig för att han behövde ett eget namn. Såååå, säg hej till Fredrik!
IMG_20200924_204018.jpg


Tidigare tänkte jag dela på jätten, men nu känns idén hemsk. Klyva Fredrik på mitten?! Det går ju inte! :eek: :eek: :eek:
 
Åbäket :love: vilket gulligt namn!
Jag har ju min jättestora svärmors tunga som börjar närma sig trettio år nu. Jag har bott ihop med honom längre än någon människa, och en bra bit över halva mitt liv. När jag insåg det bestämde jag mig för att han behövde ett eget namn. Såååå, säg hej till Fredrik!
Visa bifogad fil 57676

Tidigare tänkte jag dela på jätten, men nu känns idén hemsk. Klyva Fredrik på mitten?! Det går ju inte! :eek: :eek: :eek:
Hej, Fredrik!
Klart du inte kan klyva honom!
...eller så tänker du att det är manuell celldelning och ett sätt att sprida kärleken. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 726
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp