Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hade nog klippt bort det vissnade ja, och fortsatt vattna. Gissar att det är nån ormbunke? De är väl generellt rätt tåliga :)
Ja precis en vanlig ormbunke. Jag har ju en dröm om att den ska bli en sån där jättepjäs på en piedestal nån dag, jag älskar ormbunkar, hög djungelkänsla. :)

Tyvärr är det lite svårt med växter för mig eftersom när jag har de sämre perioderna i min depression är vattna just en sån grej jag bara inte orkar göra och helt struntar i vilket gör att det inte är mycket som överlever hos mig en längre tid.
 
Jag har en Australis. Hur ska man göra med dem för att de ska blomma? Jag köpte den nu i vintras och den har inte växt ett dugg och har tappat några blad. Jag har nu flyttat den till ett söderfönster.

Nu har du redan fått svar. Min stora Hoya Australis står i eftermiddags/kvällsol. Ingen aning om det är öster, väster om dylikt. Den både växer för fullt och blommar hyfsat regelbundet trots att den står över ett element. Har aldrig tappat några blad fast att den inte får någon stödbelysning. Min Australis som står på vardagsrumsbordet lever men den växer knappt och blommar inte då den saknar solen. Dock har jag lärt mig att hoya har blomknopp/blomanlag som kan gå av och då kommer det ingen ny. Kanske någon mer insatt vet det rätta ordet och kanske även har en bild på det jag luddigt förklarar?
 
Nu har du redan fått svar. Min stora Hoya Australis står i eftermiddags/kvällsol. Ingen aning om det är öster, väster om dylikt. Den både växer för fullt och blommar hyfsat regelbundet trots att den står över ett element. Har aldrig tappat några blad fast att den inte får någon stödbelysning. Min Australis som står på vardagsrumsbordet lever men den växer knappt och blommar inte då den saknar solen. Dock har jag lärt mig att hoya har blomknopp/blomanlag som kan gå av och då kommer det ingen ny. Kanske någon mer insatt vet det rätta ordet och kanske även har en bild på det jag luddigt förklarar?

Jag flyttade den till ett söderfönster där det är sol hela eftermiddagen. Nu håller den på att förbereda sig för blomning ser det ut som!
 
Min skelettsköld håller på att ge upp, den har bara ett stort blad kvar. :( Tror det är en för svår växt för mig. Så tråkigt för jag tycker den är så fräck..

Monsteran är inte helt nöjd den heller men den kämpar på.

Ngn av de här växterna har tagit med sig sorgmygg men i övrigt verkar det inte kommit med ngn ohyra iaf. Ta i trä..

Favoriten :love:
20210410_191411.jpg
 
Det vill man, tills man får ohyra. Efter det vill man knappt ta i blommor 😂
/pepp som hade halvdjungel förut.
Jag får dåligt samvete när jag slänger det jag friserat så sätter nya plantor. Men det blir ju lite tråkigt med samma och sambon tycker att man kanske går lite till överdrift. Sist kom jag på att skänka bort till folk i en växtgrupp i min stad. Istället för att ta emot så hade de byten med sig 😂 jag blev glad i alla fall. Den dagen ohyran kommer så vet jag inte vad jag gör 😂 hade en elefantöra med sorgmygg som jag ställde en halv dag ute i snön. Växten repade sig, inte myggen. 😂
 
Nån som använt rovbaggar mot trips ovh kan berätta för mig det var?
Dör baggarna sen när tripsen är borta?
Märker man av baggarna?
 
Jag har en Aralia som jag inte blir klok på! Den är ganska stor, iaf något större än när jag köpte den för typ 3 år sen, och jag vattnar den så som jag har googlat att man ska göra. Jag ger den näring ibland, kanske en gång i månaden och den står i ett ljust fönster men inte i direkt solljus.
Men den är sååååå tråkig! Det händer ingenting! Den dör inte - men den växer ju ingenting heller? Den sköt några nya skott för nått år sen - dom växer ingenting, allt ser bara likadant ut hela tiden?
Just ja, jag planterade om den i höstas också (för första gången sen jag köpte den) och den fick ny, lite större kruka och ny jord.....händer fortfarande nada.
Vad gör jag för fel?

En annan växt jag undrar över är garderobsblomma! Jag hade två stycken som jag trängde ner i samma kruka (trångt och med lite jord, som dom ska vilja ha det enligt googling), men inte heller där får jag dom att växa nånting? Precis som med aralian så dör den ju inte, men det händer inte nått annat heller.... Lite tråkigt!

I övrigt så har jag elefantöron som ynglar av sig som galningar :rofl: den är den växt jag verkar ha lyckats bäst med, vilket jag är glad för för det är den jag gillar bäst! Jag köpte en och nu har jag 7 st i lite olika storlekar! :D Det som har funkat med mina är att vattna dom underifrån och ge näring nån gång i månaden (vilket dom blir HELT crazy av - alla blad står rätt upp!).
 
Uppdatering på ormbunken.

Det verkar som det var tur att jag bestämt mig för att ta tag i det då fatet i krukan svämmade över när jag skulle flytta den..

Den krävde mycket vatten i början med fler blad men jag tror att jag liksom fortsatt vattna samma mängd även efter stora delar torkat bort. Det luktade inte ruttet eller mögel eller så utan var bara fullt med brunt vatten i botten. Själva plantan är genomfuktig men inte våt så den står nu på en handduk som får dra ut lite fukt ur botten, förhoppningsvis klarar den sig och har inte blivit söndervattnad. Jag tänker att ormbunkar växter i regnskogen och alltså borde vara rätt fukttåliga?

Det tog låååång tid att klippa bort alla döda löv. Jag klippte varje enskild för sig både för att de är så svåra att sära på och för att inte riskera att klippa bort friska blad.. det blev ändå två dödsfall i slutändan innan jag var klar :meh:

Nästan hela "plantbädden" i krukan är som en hård stubbe nästan av sådant som är dött och avklippt eller bara rotsystem antar jag? Kommer det vara ivägen för den att växa vidare så att jag borde plantera om den?

På temat hård plantbädd och att jag nästan vattnade ihjäl växten så har jag funderat lite på sådana fuktmätare som ser ut som en pinne man sticker ner i jorden, vore det något kanske? Är de bra? Jag tänker att de kan ge ett lite mer exakt resultat än att känna med fingret och när det kommer just till ormbunken så är det som sagt så mycket rötter och grejer att det inte riktigt går att stoppa ner fingret i jorden ändå.

Blev mycket text nu om kruktväxt känner jag.. :D Bild på hur kraken ser ut kommer när jag orkar och den är tillbaka i sin kruka igen.
 
Uppdatering på ormbunken.

Det verkar som det var tur att jag bestämt mig för att ta tag i det då fatet i krukan svämmade över när jag skulle flytta den..

Den krävde mycket vatten i början med fler blad men jag tror att jag liksom fortsatt vattna samma mängd även efter stora delar torkat bort. Det luktade inte ruttet eller mögel eller så utan var bara fullt med brunt vatten i botten. Själva plantan är genomfuktig men inte våt så den står nu på en handduk som får dra ut lite fukt ur botten, förhoppningsvis klarar den sig och har inte blivit söndervattnad. Jag tänker att ormbunkar växter i regnskogen och alltså borde vara rätt fukttåliga?

Det tog låååång tid att klippa bort alla döda löv. Jag klippte varje enskild för sig både för att de är så svåra att sära på och för att inte riskera att klippa bort friska blad.. det blev ändå två dödsfall i slutändan innan jag var klar :meh:

Nästan hela "plantbädden" i krukan är som en hård stubbe nästan av sådant som är dött och avklippt eller bara rotsystem antar jag? Kommer det vara ivägen för den att växa vidare så att jag borde plantera om den?

På temat hård plantbädd och att jag nästan vattnade ihjäl växten så har jag funderat lite på sådana fuktmätare som ser ut som en pinne man sticker ner i jorden, vore det något kanske? Är de bra? Jag tänker att de kan ge ett lite mer exakt resultat än att känna med fingret och när det kommer just till ormbunken så är det som sagt så mycket rötter och grejer att det inte riktigt går att stoppa ner fingret i jorden ändå.

Blev mycket text nu om kruktväxt känner jag.. :D Bild på hur kraken ser ut kommer när jag orkar och den är tillbaka i sin kruka igen.

De flesta ormbunkar tål att dö ner i princip helt, och kan komma igen rätt bra ändå, även om det kan ta tid innan de sätter fart.

För att åtgärda ett blött substrat är tamponger oslagbart. 😁 Och låt den stå utan ytterkruka så att den har ordentlig luftcirkulation under tiden. Det är egentligen syrebrist (och bakterier) som ger rot-röta, har man friska förutsättningar i övrigt brukar för blött ibland inte vara så allvarligt.

Fuktmätare är en metod, men den är rätt opålitlig framförallt i krukor med mycket rötter. Bättre än att lära sig känna hur mycket den brukar väga när den är nyvattnad respektive sitt torraste acceptabla jag, då riskerar du inte på samma sätt att vattna trots att botten av krukan är fuktmättad.

Och; plantera om växter när de mår bra och är starka, om det inte är absolut nödvändigt och alternativet är att den dör på plats och ställe! Omplantering (och för all del flytt tex till ett nytt fönster) är en liten chock för växten, och kan bli droppen som gör att de inte klarar sig. Bättre att försöka fixa förutsättningar där den står tills den har repat sig lite och kan ta en mer långsiktigt hållbar förändring. Ormbunkar är iofs tåliga rackare när det kommer till sånt, så länge de får rejält med fukt kan de anpassa sig till väldigt mycket... ❤️
 
Tog skott av fredskalla hos svärmor, satte dem i perlite/jord-blandning och jaaaag vattnade nog ihjäl den :angel:
Hoppas på att kunna torka ut den, men verkar dåligt med den största, ser ut som om den börjat mögla.
 

Bifogade filer

  • 172569996_1422062718140958_3393314443580838268_n.jpg
    172569996_1422062718140958_3393314443580838268_n.jpg
    202,2 KB · Visningar: 18
Uppdatering på ormbunken.

Det verkar som det var tur att jag bestämt mig för att ta tag i det då fatet i krukan svämmade över när jag skulle flytta den..

Den krävde mycket vatten i början med fler blad men jag tror att jag liksom fortsatt vattna samma mängd även efter stora delar torkat bort. Det luktade inte ruttet eller mögel eller så utan var bara fullt med brunt vatten i botten. Själva plantan är genomfuktig men inte våt så den står nu på en handduk som får dra ut lite fukt ur botten, förhoppningsvis klarar den sig och har inte blivit söndervattnad. Jag tänker att ormbunkar växter i regnskogen och alltså borde vara rätt fukttåliga?

Det tog låååång tid att klippa bort alla döda löv. Jag klippte varje enskild för sig både för att de är så svåra att sära på och för att inte riskera att klippa bort friska blad.. det blev ändå två dödsfall i slutändan innan jag var klar :meh:

Nästan hela "plantbädden" i krukan är som en hård stubbe nästan av sådant som är dött och avklippt eller bara rotsystem antar jag? Kommer det vara ivägen för den att växa vidare så att jag borde plantera om den?

På temat hård plantbädd och att jag nästan vattnade ihjäl växten så har jag funderat lite på sådana fuktmätare som ser ut som en pinne man sticker ner i jorden, vore det något kanske? Är de bra? Jag tänker att de kan ge ett lite mer exakt resultat än att känna med fingret och när det kommer just till ormbunken så är det som sagt så mycket rötter och grejer att det inte riktigt går att stoppa ner fingret i jorden ändå.

Blev mycket text nu om kruktväxt känner jag.. :D Bild på hur kraken ser ut kommer när jag orkar och den är tillbaka i sin kruka igen.
Jag har köpt en fuktmätare för cirka 100kr. Det är ett roligt tillbehör! Speciellt om en växt inte ser glad ut, då kan man få en uppfattning om vad problemet är. Jag gillar den! :D
 
De flesta ormbunkar tål att dö ner i princip helt, och kan komma igen rätt bra ändå, även om det kan ta tid innan de sätter fart.

För att åtgärda ett blött substrat är tamponger oslagbart. 😁 Och låt den stå utan ytterkruka så att den har ordentlig luftcirkulation under tiden. Det är egentligen syrebrist (och bakterier) som ger rot-röta, har man friska förutsättningar i övrigt brukar för blött ibland inte vara så allvarligt.

Fuktmätare är en metod, men den är rätt opålitlig framförallt i krukor med mycket rötter. Bättre än att lära sig känna hur mycket den brukar väga när den är nyvattnad respektive sitt torraste acceptabla jag, då riskerar du inte på samma sätt att vattna trots att botten av krukan är fuktmättad.

Och; plantera om växter när de mår bra och är starka, om det inte är absolut nödvändigt och alternativet är att den dör på plats och ställe! Omplantering (och för all del flytt tex till ett nytt fönster) är en liten chock för växten, och kan bli droppen som gör att de inte klarar sig. Bättre att försöka fixa förutsättningar där den står tills den har repat sig lite och kan ta en mer långsiktigt hållbar förändring. Ormbunkar är iofs tåliga rackare när det kommer till sånt, så länge de får rejält med fukt kan de anpassa sig till väldigt mycket... ❤️
Tack för tipsen! Det om tamponger var ju lite roligt :D Det funkade med handduk också i alla fall. Jag var precis och kände och hela handduken var som en genomvåt trasa, så jag bytte till en torr nu så får se om det är mer överflödig fukt som vill ut.

Brukar du ha innerkrukan direkt i ytterkrukan eller bör man lägga något på botten emellan som lecakulor eller så? Jag tänker att om den bara står som den är i så kommer det ju ändå stå i blöt så att säga även om det finns hål.
 
Nån som använt rovbaggar mot trips ovh kan berätta för mig det var?
Dör baggarna sen när tripsen är borta?
Märker man av baggarna?
Jag körde Oriusbaggar i två omgångar, de stör inte alls och de gjorde skillnad men bägge gångerna dog de efter en o en halv vecka. Tripsen fick jag inte ordning på, de blev aldrig helt utrotade.

Hade gärna haft ett gäng permanent men vet inte hur man lyckas med att hålla dem vid liv en längre tid :(
 
Jag körde Oriusbaggar i två omgångar, de stör inte alls och de gjorde skillnad men bägge gångerna dog de efter en o en halv vecka. Tripsen fick jag inte ordning på, de blev aldrig helt utrotade.

Hade gärna haft ett gäng permanent men vet inte hur man lyckas med att hålla dem vid liv en längre tid :(

Jag har hört från proffs att biologisk bekämpning med t.ex. rovdjur som oriusbaggar inte tar bort tripsen helt, bara håller antalet nere lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 494
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp