Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har hört från proffs att biologisk bekämpning med t.ex. rovdjur som oriusbaggar inte tar bort tripsen helt, bara håller antalet nere lite.
Jaha! Då behöver man ju verkligen hålla dem levande på egen hand. Undrar vad de som föder upp dem matar med? Och hur de vill ha det i övrigt? Hm...
 
Jaha! Då behöver man ju verkligen hålla dem levande på egen hand. Undrar vad de som föder upp dem matar med? Och hur de vill ha det i övrigt? Hm...

De äter pollen om det inte finns trips så det räcker. Jag har blivit rekommenderad att ha strandkrassing (väldigt trevlig och lättodlad liten växt som blommar typ jämt) inomhus när jag köpt oriusbaggar.

Har dock inte kommit så långt att jag testat än, det är ju fortfarande lite för kallt för att skicka dem...

Än så länge kör jag förebyggande med neemolja för att hålla ohyra borta. Det går ju i princip inte att undvika att få in något om man även har utomhusodling och fönstren öppna, men om man kan hålla det i schack så att det inte blir för mycket eller sprider sig brukar växterna kunna sköta motståndskraften okej själva.
 
Åh vad jag skulle vilja ha ett inomhus bonsaiträd. Men 1) har jag inte plats i något fönster, 2) skulle jag döda den alt 3) skulle katten döda den/äta upp den.
 
De äter pollen om det inte finns trips så det räcker. Jag har blivit rekommenderad att ha strandkrassing (väldigt trevlig och lättodlad liten växt som blommar typ jämt) inomhus när jag köpt oriusbaggar.

Har dock inte kommit så långt att jag testat än, det är ju fortfarande lite för kallt för att skicka dem...

Än så länge kör jag förebyggande med neemolja för att hålla ohyra borta. Det går ju i princip inte att undvika att få in något om man även har utomhusodling och fönstren öppna, men om man kan hålla det i schack så att det inte blir för mycket eller sprider sig brukar växterna kunna sköta motståndskraften okej själva.
Ja, jag provade att ha snittblommor (tulpaner) samtidigt som baggarna men de dog ändå :(. Men det kanske fungerar bättre med strandkrassing.

Jag kör också med neemolja och på alla växter utom palettbladen funkar det bra. Palettbladen är det jag märker först att det är ngt fel på, men de är så känsliga för att bli behandlade upplever jag?
 
E9D5CDE6-C377-4DC6-9438-16EFFBE40E9D.jpeg

:love: tror den uppskattade att få näring :angel:
 
Min Hoya Australis står i sitt söderfönster och växer så man ser skillnad från dag till dag! Den verkar äntligen trivas!!

Min Hoya har också blivit tokig! Den växer och växer och nu blommar den för första gången sedan jag fick den. Fick den från ett dödsbo för 6-7 år sedan, och den har stått på samma ställe iaf de senaste tre åren skulle jag tro.

Vänstra bilden är ungefär ett år gammal och de andra bildern är från idag. Den växer in bakom hyllplanen 😳😍
7A516578-E570-4F8C-8BE1-E32D950DCA37.jpeg
 
Min Hoya har också blivit tokig! Den växer och växer och nu blommar den för första gången sedan jag fick den. Fick den från ett dödsbo för 6-7 år sedan, och den har stått på samma ställe iaf de senaste tre åren skulle jag tro.

Vänstra bilden är ungefär ett år gammal och de andra bildern är från idag. Den växer in bakom hyllplanen 😳😍
Visa bifogad fil 68117

Fin!!

Min växer så det syns skillnad på några timmar! Jag överdriver inte! Den älskar ljuset som den får nu!
 
En Monsterera har varit lite deppig ett tag och jag har inte fattat varför. Igår hittade jag den full med små beiga larver på ovansidan av bladen!! :rage:
Vet inte viken sorts ohyra det är, ny på växter allmänt. Hittade inga på några andra blommor och nu sitter den här i karantän och har behandlats med såplösning.

Jag som äntligen fått lite flyt på det här med växter :cry:
 
En Monsterera har varit lite deppig ett tag och jag har inte fattat varför. Igår hittade jag den full med små beiga larver på ovansidan av bladen!! :rage:
Vet inte viken sorts ohyra det är, ny på växter allmänt. Hittade inga på några andra blommor och nu sitter den här i karantän och har behandlats med såplösning.

Jag som äntligen fått lite flyt på det här med växter :cry:
Låter som trips, riktigt jobbiga och de vuxna flyger så dina anda växter kan vara i farozonen:(
 
Noooooooo!!!! :cry:
Vad bör jag göra nu? Införskaffa nått medel? Slänga ut den drabbade? Bränna ner lägenheten? :angel:
Den har bott granne med min jättefina forellbegonia som jag älskar.
Skitskitskit

Det finns lite olika grejer, baggar som käkar upp dom, samt olika medel. Finns mycket att läsa om man googlar.
Viktigt är att du separerar den från övriga växter. Plus kolla igenom alla växter :)

Mvh. Hade tripsinvasion
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 189
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 711
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp