Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det finns lite olika grejer, baggar som käkar upp dom, samt olika medel. Finns mycket att läsa om man googlar.
Viktigt är att du separerar den från övriga växter. Plus kolla igenom alla växter :)

Mvh. Hade tripsinvasion
Då får jag sätta mig och googla. Typiskt att jag var på blomsterhandeln igår.

Får ta och kolla igenom alla imorgon i dagsljus och hoppas det inte är nått mer. Den har bott i sovrummet med forellen och en ormbunke. Hoppas på det bästa
 
De äter pollen om det inte finns trips så det räcker. Jag har blivit rekommenderad att ha strandkrassing (väldigt trevlig och lättodlad liten växt som blommar typ jämt) inomhus när jag köpt oriusbaggar.

Har dock inte kommit så långt att jag testat än, det är ju fortfarande lite för kallt för att skicka dem...

Än så länge kör jag förebyggande med neemolja för att hålla ohyra borta. Det går ju i princip inte att undvika att få in något om man även har utomhusodling och fönstren öppna, men om man kan hålla det i schack så att det inte blir för mycket eller sprider sig brukar växterna kunna sköta motståndskraften okej själva.
Sen funkar det ju med gift också. Väldigt bra, faktiskt. Det gift som säljs är utvunnet ur krystantemum, och godkänt för odling - däremot ska man inte hälla det i vattendrag eftersom det är farligt för vattenlevande djur. Men krukväxter kommer ju i regel inte i kontakt med vattendrag. Det behövs ju inga mängder - tripsen försvinner inte helt, men man kan hålla dem under kontroll så att växterna inte tar skada. När man väl fått ner antalet, så upplever jag att det räcker med mekanisk bekämpning. (dvs, klämma ihjäl de trips man får syn på, när de bara är enstaka.)
 
Jag hittade några ullöss på min middagsblomma. 😡 finns inget i närbelägna växter. När jag tänker tillbaka så var det något misstänk på rumsgranen förra året som står i samma fönster så den hamnade i karantän men den växer så den knakar och har inget misstänkt på sig. Kollar igenom bananplantan och novemberkaktusen och det verkar lugnt där. Men vad ska man göra? Inte haft ohyra på över tio år och då var det ullöss som kalasade på ett paradisträd
 
Jag hittade några ullöss på min middagsblomma. 😡 finns inget i närbelägna växter. När jag tänker tillbaka så var det något misstänk på rumsgranen förra året som står i samma fönster så den hamnade i karantän men den växer så den knakar och har inget misstänkt på sig. Kollar igenom bananplantan och novemberkaktusen och det verkar lugnt där. Men vad ska man göra? Inte haft ohyra på över tio år och då var det ullöss som kalasade på ett paradisträd
Jag hade ullöss på mitt citronträd. De försvann i duschen (bokstavligen i duschen, jag ställde trädet i badkaret och duschade det rejält). Har klarat mig sedan dess. Men då var det ett väldigt litet angrepp.


Jag räddade en ledsen bananplanta från Blomsterlandet. Tänkte inte på att den kanske vill ha en större kruka.. Har letat runt lite men hittar inget tillräckligt snyggt och inte för dyrt. Jag köpte ett billigt svart plastfat istället 🙈
 
Jag hade ullöss på mitt citronträd. De försvann i duschen (bokstavligen i duschen, jag ställde trädet i badkaret och duschade det rejält). Har klarat mig sedan dess. Men då var det ett väldigt litet angrepp.


Jag räddade en ledsen bananplanta från Blomsterlandet. Tänkte inte på att den kanske vill ha en större kruka.. Har letat runt lite men hittar inget tillräckligt snyggt och inte för dyrt. Jag köpte ett billigt svart plastfat istället 🙈
Jag har ställt ut blomman i trädgården och där får den stå till hösten 😂 men allt annat har klarat sig.
Jag har min bananplanta i en ful svart självvattnande kruka av plast. Tanken var inte att den skulle överleva vintern. Men det gjorde den utan solljus så tänker att stackarn är värd att leva 😂
 
20210523_152223.jpg


Här är mitt lilla djungelhörn. Gullrankan växer som bara sjutton.. Den har stått i fönstret tidigare men hängde upp den idag, försöker nu klura någon eventuell lösning för "armarna" då jag misstänker att de så småningom går av annars.

Fikusen ser rätt gräslig ut då den blivit gravt misshandlad under en längre tid. Nu var det dock längesedan den tappade några blad och idag har jag skurit bort allt dött. Jag tänker att antingen får den en schock och avlider eller så kanske den kan bli lite bättre.

Ormbunken kan fara åt helvete. Är så less på den. Misstänker att den kanske dog av övervattning förut. Det finns några nya blad men den vägrar liksom ta upp fukt? de större bladen vissnar sakta men säkert och jag har inte vattnat i krukan på över 2 veckor, det är ändå fuktigt i jorden.
 
20210523_153932.jpg

Detta är vad jag klippte bort. Den är ju fortfarande otroligt gles och inte direkt snygg men den ser iaf inte halvdöd ut längre.
 
Jag var i veckan på ett pop up-event för en blomsterbutik som ska öppna här i stan och kom hem med tre nya vackra gröna växter som alla är nya för mig. En Golden Zebra (bambubräken på svenska enligt Google), en Calathea Rufibarba och en watermelon peperomia. Den sistnämnda kunde jag bara inte låta bli att köpa, trots att jag är lite osäker på om den kommer att trivas hos mig. Men den är så fiiin! Ärligt talat är alla väldigt mycket spontanköp, så vi får se hur det går.

20210523_190558_60aab69bddf2b365fe515f98.jpg

20210523_190644_60aab6999606ee7d95a7c89c.jpg


Är det någon som har/haft någon av ovanstående och har några tips på vad de gillar/inte gillar så hojta gärna! Vill maxa chanserna för att de överlever, det känns nästan lite nervöst att plötsligt ha hand om tre helt nya sorters växter som jag har noll erfarenhet av :D

Har länge velat fylla den här hyllan (som egentligen är manteln från en gammal eldstad) med en massa grönt och var på god väg i höstas, innan nästan allt tvärdog p.g.a. oförsiktighet från de som slipade & lackade våra golv :rage: Nu känns det som att jag är på G igen! (utom bild finns på samma hylla även en palettblad, en elefantöra och en fredskalla)
 
Ska nog plantera om de flesta av mina krukväxter. Var ska jag köpa blomjorden? Innan har jag köpt på öb och blir galen. Hur jag än vattnar rinner vattnet igenom och jorden är i princip torr. Ett under att mina växter fortfarande lever 😂
 
Ska nog plantera om de flesta av mina krukväxter. Var ska jag köpa blomjorden? Innan har jag köpt på öb och blir galen. Hur jag än vattnar rinner vattnet igenom och jorden är i princip torr. Ett under att mina växter fortfarande lever 😂

Jag gillar Yrkesodlarjord från Århult. Använder den till allt från bananer till potatis.
 
Vad brukar ni göra när ampelliljan får bruna bladspetsar? Jag har en som trivts hur bra som helst jättelänge, men som nu plötsligt börjat bli brun i spetsarna trots att jag inte ändrat på något.
 
Vad brukar ni göra när ampelliljan får bruna bladspetsar? Jag har en som trivts hur bra som helst jättelänge, men som nu plötsligt börjat bli brun i spetsarna trots att jag inte ändrat på något.

Jag tycker att de alltid får det trots att de växer och förökar sig som om den fick betalt för det.
 
Vad brukar ni göra när ampelliljan får bruna bladspetsar? Jag har en som trivts hur bra som helst jättelänge, men som nu plötsligt börjat bli brun i spetsarna trots att jag inte ändrat på något.
Klippa av det bruna och vattna lite mer :angel: eventuellt plantera om/dela på den om det börjar bli trångt i krukan.
 
Jag tycker att de alltid får det trots att de växer och förökar sig som om den fick betalt för det.
Ja, det verkar onekligen så. Mina blommar och har sig året om och signalerar på alla möjliga sätt och vis att de stortrivs, men ändå har flera av dem fått bruna toppar.
Klippa av det bruna och vattna lite mer :angel: eventuellt plantera om/dela på den om det börjar bli trångt i krukan.
Jag läste att man kunde klippa av det men det kändes så brutalt! Men ok då, jag testar! Det där med vatten vet jag inte riktigt vad du menar med, behöver växter sånt? :angel:
 
Jag fick med mig en så jäkla läcker stickling av en silver inch plant (zebrablad?) från en kompis mamma idag. Kan vara den coolaste växten jag nånsin ägt. Jag vet inte hur pass mycket det syns på bilden, men den är alltså lila och silverglittrig! Skulle aldrig ha gissat att det var en riktig växt. Hoppas verkligen att den ska trivas hos mig!

Zebrablad.jpeg
 
Jag fick med mig en så jäkla läcker stickling av en silver inch plant (zebrablad?) från en kompis mamma idag. Kan vara den coolaste växten jag nånsin ägt. Jag vet inte hur pass mycket det syns på bilden, men den är alltså lila och silverglittrig! Skulle aldrig ha gissat att det var en riktig växt. Hoppas verkligen att den ska trivas hos mig!

Visa bifogad fil 72947

Jag hade en sån! Den växte ganska snabbt! Sen fick den trips och dog tyvärr.

Deras blad är jättefina!! Enkel att ta sticklingar från 😊
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp