Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag fick med mig en så jäkla läcker stickling av en silver inch plant (zebrablad?) från en kompis mamma idag. Kan vara den coolaste växten jag nånsin ägt. Jag vet inte hur pass mycket det syns på bilden, men den är alltså lila och silverglittrig! Skulle aldrig ha gissat att det var en riktig växt. Hoppas verkligen att den ska trivas hos mig!

Visa bifogad fil 72947

Åh de är jättefina! Hade en som blev så stor och fin. Sen skaffade jag kattunge.. Hon gillade (och gillar) att "stämpla" bladen på mina stackars växter. Det gillar inte växterna..
 
Jag var i veckan på ett pop up-event för en blomsterbutik som ska öppna här i stan och kom hem med tre nya vackra gröna växter som alla är nya för mig. En Golden Zebra (bambubräken på svenska enligt Google), en Calathea Rufibarba och en watermelon peperomia. Den sistnämnda kunde jag bara inte låta bli att köpa, trots att jag är lite osäker på om den kommer att trivas hos mig. Men den är så fiiin! Ärligt talat är alla väldigt mycket spontanköp, så vi får se hur det går.

20210523_190558_60aab69bddf2b365fe515f98.jpg

20210523_190644_60aab6999606ee7d95a7c89c.jpg


Är det någon som har/haft någon av ovanstående och har några tips på vad de gillar/inte gillar så hojta gärna! Vill maxa chanserna för att de överlever, det känns nästan lite nervöst att plötsligt ha hand om tre helt nya sorters växter som jag har noll erfarenhet av :D

Har länge velat fylla den här hyllan (som egentligen är manteln från en gammal eldstad) med en massa grönt och var på god väg i höstas, innan nästan allt tvärdog p.g.a. oförsiktighet från de som slipade & lackade våra golv :rage: Nu känns det som att jag är på G igen! (utom bild finns på samma hylla även en palettblad, en elefantöra och en fredskalla)

Minns inte var du bor, men har ni torr luft på vintern så tycker jag det är den största utmaningen med Calathea då de är tropiska växter (och att de gillar ljus men lite lampor löser ju det). En luftfuktare med timer är väl värt att ha :)
 
Jag hade en sån! Den växte ganska snabbt! Sen fick den trips och dog tyvärr.

Deras blad är jättefina!! Enkel att ta sticklingar från 😊
Åh de är jättefina! Hade en som blev så stor och fin. Sen skaffade jag kattunge.. Hon gillade (och gillar) att "stämpla" bladen på mina stackars växter. Det gillar inte växterna..
Ja, jag är så kär i den! Hur växte era innan de blev avlivade av div. djur? Lät ni dem hänga ner för krukan eller band ni upp dem på något sätt? Personen jag fick den från sa något om att hon brukar försöka linda den runt krukan några varv så att den inte "sticker iväg" för mycket, men jag vet inte riktigt om jag fattar vad hon menade.
Minns inte var du bor, men har ni torr luft på vintern så tycker jag det är den största utmaningen med Calathea då de är tropiska växter (och att de gillar ljus men lite lampor löser ju det). En luftfuktare med timer är väl värt att ha :)
Tack! Det brukar vara rätt hög luftfuktighet här och vi bor i ett gammalt stenhus från 1800-talet, så det ska förhoppningsvis inte vara några problem. Temperaturen är det värre med, det kan bli rätt kyligt även inomhus under nätterna på vintern... Vi får se hur den klarar sig!
 
Ja, jag är så kär i den! Hur växte era innan de blev avlivade av div. djur? Lät ni dem hänga ner för krukan eller band ni upp dem på något sätt? Personen jag fick den från sa något om att hon brukar försöka linda den runt krukan några varv så att den inte "sticker iväg" för mycket, men jag vet inte riktigt om jag fattar vad hon menade.

Tack! Det brukar vara rätt hög luftfuktighet här och vi bor i ett gammalt stenhus från 1800-talet, så det ska förhoppningsvis inte vara några problem. Temperaturen är det värre med, det kan bli rätt kyligt även inomhus under nätterna på vintern... Vi får se hur den klarar sig!

Min fick hänga. Den stod uppe på ett skåp och hängde ut över kanten.
 
Fyndade denna lilla skapelse på secondhand. Den ska fyllas med växter :up:
IMG_20210709_085524.jpg

Frågan är vad för växter? Och ska jag måla den innan jag planterar nånting? Ska jag plantera direkt i (leca i botten såklart) eller ska jag ställa innerkrukor i och fylla upp med nåt fint runt om?

Så många frågor och funderingar!
 
20210709_103312.jpg


Tror ni det är ett tripsägg som är längst ner på bladet? Kanske svårt att se. Är max 0,5cm och påminner lite om ett linfrö. Har försökt googla bild på äggen just, men hittar inte
 
Men oj vad häftigt! Hur funkar en sådan där, hur gör man med jord och vatten och sådär?
Tack!
Jag har växterna i innerkrukor, och krukorna i fickorna. Sen har jag även klippt av sånna där zippybags i plast som jag låter krukorna stå i för att fånga upp excess vatten så det inte rinner ner på golvet. Sen är det bara att vattna som vanligt, och hålla lite koll så ingen plastficka har för mycket vatten i sig. :)
 
Visa bifogad fil 73252

Tror ni det är ett tripsägg som är längst ner på bladet? Kanske svårt att se. Är max 0,5cm och påminner lite om ett linfrö. Har försökt googla bild på äggen just, men hittar inte
Äggen läggs väl i jorden har jag för mig, inte på bladen. Tror jag! Larverna är vita/ljusgula och de fullvuxna svarta/bruna. Om det där inte rör sig, är det inte trips. Äggen är inte sådär stora oavsett.
 
Äggen läggs väl i jorden har jag för mig, inte på bladen. Tror jag! Larverna är vita/ljusgula och de fullvuxna svarta/bruna. Om det där inte rör sig, är det inte trips. Äggen är inte sådär stora oavsett.
När jag läst om de så lägger en del sorter på baksidan av bladet, som här. Som sagt max 0,5 mm men möjligtvis mindre, är lite dålig på att uppskatta mått. Och läst att äggen är ca 0,2 mm och ovala. Hittar fakta om trips, men inga bilder på äggen som sagt. Tänkte om nån kände igen :)
 
När jag läst om de så lägger en del sorter på baksidan av bladet, som här. Som sagt max 0,5 mm men möjligtvis mindre, är lite dålig på att uppskatta mått. Och läst att äggen är ca 0,2 mm och ovala. Hittar fakta om trips, men inga bilder på äggen som sagt. Tänkte om nån kände igen :)
Jag har fått för mig att äggen ser ut ungefär som på bilden, men kanske mindre?
 
När jag läst om de så lägger en del sorter på baksidan av bladet, som här. Som sagt max 0,5 mm men möjligtvis mindre, är lite dålig på att uppskatta mått. Och läst att äggen är ca 0,2 mm och ovala. Hittar fakta om trips, men inga bilder på äggen som sagt. Tänkte om nån kände igen :)
Aha, du skrev 0,5 cm i ditt inlägg!
 
Skrev visst fel i andra inlägget :laugh: iaf enligt det här:

"Tripsen lägger sina ägg inne i växtvävnad, i barkspringor eller direkt på växten. Tripsägg är ovala, runt 0,2 cm långa och det kan ta upp till ca. två veckor innan de kläcks"
den här länken kan du se hur tripsägg ser ut. Om det är det bruna på bilden är det inte någon trips jag sett i alla fall som är ansvarig. Plus att du borde ha skador från vuxna tripsar på plantan/andra plantor först innan ägg dyker upp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 342
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 408
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp