Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
16261958498252775124916429832862.jpg


Det ser inte mycket ut för världen än men jag ska fylla på med mer ampelliljor (jag har massor) och kanske nåt mer kul.

Hade inte så mycket jord hemma så jag tog mest kogödsel :angel:
 
Blev lite förvånad över att min ampellilja börjat producera frökapslar. Inte varit med om det innan. Är det värt att dra upp nya från frön, eller bara merjobb?
C3E8D69A-DFDC-4972-A48C-B75594B0A062.png
 
Jag har en fråga om växtnäring och gissar att de flesta av er i den här tråden kan mer om detta och växter överlag än jag :p

Jag har börjat ge näring i form av vätska (Blomstra) och funderar på vilken mängd som är lagom. Rekommenderad dos är olika beroende på var man läser och jag vill inte råka ge för mycket.

Har även funderat på om jag skulle köpa näringspinnar istället, vet inte om dessa är bra eller mindre bra. Erfarenheter?
 
För att ge en kort presentation har jag ett litet bestånd växter som jag avgudar. En rumsgran som verkar trivas ypperligt hos mig (och förhoppningsvis ännu bättre när den väl plantats om), två rosenkallor, orkidé, chokladskära, revbenskalatea, silvergrevillea och blå passionsblomma. De tre sistnämnda har sett bättre dagar av olika anledningar, men förhoppningsvis kan jag få rätsida på dem igen.

Min balkong står tom än så länge, men är så nällad att inreda den, har aldrig haft zon 1 innan :D Vill så gärna ha en grön balkong med massor av ätbart.
 
Jag har en fråga om växtnäring och gissar att de flesta av er i den här tråden kan mer om detta och växter överlag än jag :p

Jag har börjat ge näring i form av vätska (Blomstra) och funderar på vilken mängd som är lagom. Rekommenderad dos är olika beroende på var man läser och jag vill inte råka ge för mycket.

Har även funderat på om jag skulle köpa näringspinnar istället, vet inte om dessa är bra eller mindre bra. Erfarenheter?
Jag är ingen expert på växtnäring, men har lyckats ta död på ett gäng växter genom att övergöda dem - så mitt tips är att hellre ge en svagare dos än att riskera att ge för mycket 😊. De växter du har är inte särskilt näringskrävande. Däremot kan man behöva göda på betydligt mer för växter som ska odlas för mat.

Just nu ger jag mina växter lakvatten från bokashi och ger då 1 msk per liter vatten till krukväxterna, och 1 dl per liter vatten till de växter som odlas för att bli mat.
 
Jag är ingen expert på växtnäring, men har lyckats ta död på ett gäng växter genom att övergöda dem - så mitt tips är att hellre ge en svagare dos än att riskera att ge för mycket 😊. De växter du har är inte särskilt näringskrävande. Däremot kan man behöva göda på betydligt mer för växter som ska odlas för mat.

Just nu ger jag mina växter lakvatten från bokashi och ger då 1 msk per liter vatten till krukväxterna, och 1 dl per liter vatten till de växter som odlas för att bli mat.
Hur vet man vilka växter som är näringskrävande och inte? Hur ofta bör man ge näring?

Jag laddade ner en växtapp för att ha lite koll på vattning och näring, men kan inte påstå att jag vet om appen är tillförlitlig eller ej. Det är mest kul att kunna identifiera växter med den.
 
Hur vet man vilka växter som är näringskrävande och inte? Hur ofta bör man ge näring?

Jag laddade ner en växtapp för att ha lite koll på vattning och näring, men kan inte påstå att jag vet om appen är tillförlitlig eller ej. Det är mest kul att kunna identifiera växter med den.
Jag brukar tänka att skillnaden i näringsbehov ligger i ifall växten ska producera mat eller inte 😊. De som inte ska bli mat ger jag svag dos och resten får en stark dos. Kan inte tänka mig att vanliga inomhusväxterna behöver särskilt mycket näring, men någon får gärna rätta mig om jag har fel 😊. Ger dem näring ungefär en gång var eller varannan vecka. Använder appen Planta och tycker att den funkar fint, men den kostar lite om man vill ha alla funktioner (vilket jag kör på för tycker inte att gratisversioner gav mig så mkt mer än det jag redan hade koll på).
 
Hur vet man vilka växter som är näringskrävande och inte? Hur ofta bör man ge näring?

Jag laddade ner en växtapp för att ha lite koll på vattning och näring, men kan inte påstå att jag vet om appen är tillförlitlig eller ej. Det är mest kul att kunna identifiera växter med den.
Om de blir bleka och växer dåligt trots ljus och (lagom) vatten så har de näringsbrist. Men de flesta växter behöver inte så mycket.
 
Om de blir bleka och växer dåligt trots ljus och (lagom) vatten så har de näringsbrist. Men de flesta växter behöver inte så mycket.
Aha, då gissar jag att ett par av mina växter kanske skulle må bra av lite näring. Det är dock svårt att avgöra om de tappar blad pga näringsbrist eller för mycket/lite vatten, fel läge, osv. Men jag får se om jag kan få de att må bättre igen. Tack :)
 
Aha, då gissar jag att ett par av mina växter kanske skulle må bra av lite näring. Det är dock svårt att avgöra om de tappar blad pga näringsbrist eller för mycket/lite vatten, fel läge, osv. Men jag får se om jag kan få de att må bättre igen. Tack :)
De tappar inte blad av näringsbrist, bladen blir bara bleka. För lite vatten märker man på att jorden är torr och bladen slappa, för mycket vatten om bladen är slappa trots att jorden är blöt. Är de bleka och tappar blad skulle jag fundera på ljusbrist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 188
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 488
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp