Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag upptäckte den här lilla luringen förra veckan. Fattade ingenting till en början, innan jag kom på att nån smart bukefalist skrivit att hen brukade peta ner kärnor/fröer i befintliga krukväxter för att komma ihåg att vattna. Så omkring december petade jag ner någon slags frö eller kärna som nu grott. Med tanke på årstid borde det kunna vara citrus, men jag har egentligen ingen aning :D Någon som vill ge sig på att gissa? Ska snart plocka upp den till egen kruka, kanske hittar en kärna då!Visa bifogad fil 76468

Ser ut som citrus.

Det är jättekul att peta ner kärnor här och där!
På sista tiden har jag börjat sätta alla i en skål med mossa på diskbänken. Har en ampellilja i den för att inte glömma vattna. Hittills har jag fått en avokadoplanta (det enda jag satt hittills).
 
Fått 3 bebisar av bästis mamma!
20210905_162255.jpg
 
Jag upptäckte den här lilla luringen förra veckan. Fattade ingenting till en början, innan jag kom på att nån smart bukefalist skrivit att hen brukade peta ner kärnor/fröer i befintliga krukväxter för att komma ihåg att vattna. Så omkring december petade jag ner någon slags frö eller kärna som nu grott. Med tanke på årstid borde det kunna vara citrus, men jag har egentligen ingen aning :D Någon som vill ge sig på att gissa? Ska snart plocka upp den till egen kruka, kanske hittar en kärna då!Visa bifogad fil 76468
Håller med @sthu, ser ut som citrus.
 
Nu har jag en ny växtfråga 😅 Jag fick två ”träd” av mamma, de hade vuxit ur hennes fönsterbrädor, men jag lyckas inte lista ut vad det är för något. Kan det va penningträd trots att både växt och blad är större än vanligt? Eller är det en Narrfikus?

Bladen är läderaktiga, men inte suckulenttjocka 🤔 Det står bara Easy care på etiketten.

DVXgnCP.jpg

(Blomman till vänster)
 
Nu har jag en ny växtfråga 😅 Jag fick två ”träd” av mamma, de hade vuxit ur hennes fönsterbrädor, men jag lyckas inte lista ut vad det är för något. Kan det va penningträd trots att både växt och blad är större än vanligt? Eller är det en Narrfikus?

Bladen är läderaktiga, men inte suckulenttjocka 🤔 Det står bara Easy care på etiketten.

DVXgnCP.jpg

(Blomman till vänster)
Tror narrfikus! Ser iaf ut som mina jag hade, men lämnade hos mitt ex! Fan då... Får köpa nya
 
Mina fönster var fulla så gick över till att fylla pojkvännens... Nu ska vi flytta ihop så fått ge bort massor. Majoriteten av mina orkidéer, palettblad, forell och lönnbegonia, alla pelargoner. :cry:

Så hux flux blev det en plats över så tröstade mig med denna, pilbräken. Planta (appen) avrådde mig eftersom den är svårskött men den är så sött (och hyfsat billig).

20210905_224607.jpg
 
Någon som kan rekommendera en låg krukväxt som trivs i en hylla. Själva rummet är ljust med fönster mot sydväst men tanken är att de ska stå i en bokhylla så inget direkt solljus. Vill inte ha någon som växer sig högt (max 20 cm). Kollade på skvallerreva och det ska finnas en minivariant. Men frågan är hur den håller sig i bokhyllan även om det är relativt ljust där.

Förslag och tips mottages tacksamt.
 
Någon som kan rekommendera en låg krukväxt som trivs i en hylla. Själva rummet är ljust med fönster mot sydväst men tanken är att de ska stå i en bokhylla så inget direkt solljus. Vill inte ha någon som växer sig högt (max 20 cm). Kollade på skvallerreva och det ska finnas en minivariant. Men frågan är hur den håller sig i bokhyllan även om det är relativt ljust där.

Förslag och tips mottages tacksamt.
Har en skvallereva som är helt grön och den växer inget på höjden bara nedåt. Har en liknande i samma kruka som är mer lila den växer uppåt också. Nu når den golvet, så kanske borde ansa lite 😂 denna är i ett norrfönster
 

Bifogade filer

  • C42338E0-FF61-4A5C-BB29-1133C79E07B5.png
    C42338E0-FF61-4A5C-BB29-1133C79E07B5.png
    596,1 KB · Visningar: 45
Igår hade jag eventuellt ihjäl mitt palettblad. Den börjar skjuta iväg uppåt så jag tänkte att den behöver bli lite buskigare istället. Så nu är den toppad och dom överblivna sticklingarna som inte fick plats fick en egen kruka. Dom kommer säkert att dö. Allihopa :D men dom som jag sådde verkar ta sig bra. Det är en som inte kommer nånstans men den lever i alla fall. 7 av 10 lever. Varav en råkade jag av misstag dra upp ur jorden så den dog. Så egentligen var det 8 av 10 från början som klarade sig. Inte illa för att vara gjort av någon som tar död på det mesta. I två glas har jag till och med fått 2 hjärtblad istället för 1. Nästan lite stolt :p
 
Har börjar projekt omplantering. Min stackars gran har jag nog övervattnat för jorden hade möglat. Nåja, den har fått ny jord och jag hoppas den repar sig.

Monsteran och revbenskalatean växer så det knakar, de fick större krukor. Och moses stentavlor verkar stormtrivas med 7 nya skott påväg. Jag måste skaffa ny kruka till den med.

Tyvärr har en av de nya växter jag köpte för ett par veckor sedan fått ohyra, som spridits. Små svarta flugor som jag gissar är sorgmygg. Hur blir man av med dessa?

F.ö. måste jag börja läsa hur stora växterna kan bli innan köp. Rumsgran och fikus blir för sjutton träd. Monsteran blir buskig och hög, och nervkallan kan tydligen också bli rätt stor i kruka, Hoppas de växer långsamt :p
 
Har börjar projekt omplantering. Min stackars gran har jag nog övervattnat för jorden hade möglat. Nåja, den har fått ny jord och jag hoppas den repar sig.

Monsteran och revbenskalatean växer så det knakar, de fick större krukor. Och moses stentavlor verkar stormtrivas med 7 nya skott påväg. Jag måste skaffa ny kruka till den med.

Tyvärr har en av de nya växter jag köpte för ett par veckor sedan fått ohyra, som spridits. Små svarta flugor som jag gissar är sorgmygg. Hur blir man av med dessa?

F.ö. måste jag börja läsa hur stora växterna kan bli innan köp. Rumsgran och fikus blir för sjutton träd. Monsteran blir buskig och hög, och nervkallan kan tydligen också bli rätt stor i kruka, Hoppas de växer långsamt :p

Har du planterat om i nya krukor forut sahar sent pa aret?
Jag har en eller tva vaxter som skulle kunna trivas i en storre kruka, men jag tanker att jag haller pa det tills mars eller sa nasta ar, for jag vill inte att de ska ga igenom chocken av en omplantering nar de inte vaxer? eller ar jag for forsiktig?
 
Har börjar projekt omplantering. Min stackars gran har jag nog övervattnat för jorden hade möglat. Nåja, den har fått ny jord och jag hoppas den repar sig.

Monsteran och revbenskalatean växer så det knakar, de fick större krukor. Och moses stentavlor verkar stormtrivas med 7 nya skott påväg. Jag måste skaffa ny kruka till den med.

Tyvärr har en av de nya växter jag köpte för ett par veckor sedan fått ohyra, som spridits. Små svarta flugor som jag gissar är sorgmygg. Hur blir man av med dessa?

F.ö. måste jag börja läsa hur stora växterna kan bli innan köp. Rumsgran och fikus blir för sjutton träd. Monsteran blir buskig och hög, och nervkallan kan tydligen också bli rätt stor i kruka, Hoppas de växer långsamt :p
Gula klisterlappar fungerar bra mot sorgmygg, finns på Biltema.
 
Har du planterat om i nya krukor forut sahar sent pa aret?
Jag har en eller tva vaxter som skulle kunna trivas i en storre kruka, men jag tanker att jag haller pa det tills mars eller sa nasta ar, for jag vill inte att de ska ga igenom chocken av en omplantering nar de inte vaxer? eller ar jag for forsiktig?
Nu var det länge sedan jag omplanterade senast, men det har nog förvisso inte varit så här sent. Jag fick tips på annat forum att september månad var fritt fram. De växter jag valde var alla i stort behov av större kruka och de växer fortfarande som sjutton. De andra som inte växer lika mycket får troligen vänta till våren. På forumet jag fick tipset verkar folk omplantera året om, men det är kanske skillnad på t.ex. huruvida man har växtlampa eller ej (som jag inte har).
Gula klisterlappar fungerar bra mot sorgmygg, finns på Biltema.
Vet du hur man får bort larverna också? Förutom torr jord osv.
 
Nu var det länge sedan jag omplanterade senast, men det har nog förvisso inte varit så här sent. Jag fick tips på annat forum att september månad var fritt fram. De växter jag valde var alla i stort behov av större kruka och de växer fortfarande som sjutton. De andra som inte växer lika mycket får troligen vänta till våren. På forumet jag fick tipset verkar folk omplantera året om, men det är kanske skillnad på t.ex. huruvida man har växtlampa eller ej (som jag inte har).

Vet du hur man får bort larverna också? Förutom torr jord osv.
Jag tycker att klisterlapparna gör tillräckligt bra jobb. Vid stort angrepp på små plantor har jag köpt nematoder.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 199
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 709
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 775
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 492
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp skäller på män
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp