Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
17BDD5EE-A622-44B8-96E5-838604E37052.jpeg

Dom pyttesmå var 4 för 99 och det gick ju inte att låta bli :p
 
En del av mina orkidéer (som blommade som vettvillingar på steroider i somras) har fått för sig att blomma om både på gamla och nya stänglar och de må ju vara, men vad tusan pysslar denna med :confused:

20211129_201445.jpg
 
Ser inte ut som tidigare orkidéeyngel, de har både kommit på gammal stängel och som typ rotskott, men kanske kan de yngla direkt på ny stängel också 🤔
Sant, mina har också kommit på gulnande stängel och faktiskt alltid på döende planta dessutom, men jag tänker att du kanske hade en annan sort. :)
 
Mina orkidéer är oxå crazy bananaz. Blommat jättehäftigt hela sommaren OCH hösten och nu skjuter både nya blomknoppar, nya stänglar och gör småttingar, samtidigt som en större del av sommarens blommor fortfarande är kvar... :love:
 
Har flera små träd som tappat alla blad. Antar att de går in i vintervila. Men det kanske är dumt att ha dem i rumstemperatur? Ska jag fortsätta vattna?
Det är bönträd, ginko, avokado och citron som mår dåligt just nu.
 
Har flera små träd som tappat alla blad. Antar att de går in i vintervila. Men det kanske är dumt att ha dem i rumstemperatur? Ska jag fortsätta vattna?
Det är bönträd, ginko, avokado och citron som mår dåligt just nu.
Jag kan bara svara på citron, i år tappar mina inga blad, men jag vattnar ordentligt! I och med att de står varmt behöver de massor av vatten. Har två citron, en lime och en calamondin på lite olika platser i huset.
 
Har flera små träd som tappat alla blad. Antar att de går in i vintervila. Men det kanske är dumt att ha dem i rumstemperatur? Ska jag fortsätta vattna?
Det är bönträd, ginko, avokado och citron som mår dåligt just nu.

Om de vilar ska de stå svalt och ljust, och få minimalt med vatten. Om de står varmt nu är det tyvärr troligt att de mår dåligt pga alldeles för torr luft, och tappar bladen därför. Den senaste veckan har luftfuktigheten hos mig sjunkit från ca 55% till under 30% (även med luftfuktare igång ett par timmar om dagen), och det är ytterst få växter som gillar torr luft och inomhustemperatur (plus mörkret, nordiska vintrar gör verkligen allt för att ha ihjäl våra inomhusväxter).
 
Jag har en växt jag gillar jättemycket som tyvärr har blivit illa behandlad den senaste tiden... Upptäckte härom dagen att jag övervattnat den :o Akuta åtgärder blev att hälla ut det överflödiga vattnet :angel: och rensa bort allt som var dött och skräpigt. Nu ser den ut såhär:

FD447B48-182C-4553-A3B2-00832D35883C.jpeg

Enligt etiketten på innerkrukan är det en Tradescantia Rhoeo. Enligt Google är det Blomstervagga.

Tips för att få stackaren att må bättre? Ska/kan jag klippa ner den lite mer? Vilket fönster ska jag satsa på? Förstår att den kan vara lite ledsen såhär i mörkaste december såklart men hoppas den ska må bättre till våren i alla fall!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 714
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 800
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 494
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp