Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har miljoner med vita flygare nu, trots såpduschar och ihärdigt torkande..
Det är klibbigt och jäkligt typ överallt.

Hjääälp!

Här är det både vita flygare och bladlöss som flyttar in när fönstren står öppna. Man blir så jäkla less på det, även om de "mest värdefulla" växterna brukar få vara ifred i badrummet.

Jag har rätt mycket småplantor som ska avyttras också, men de hann flytta in i karantänen innan jag släppte in odjuren.
 
Fönsterfikusar brukar vara lättsamma. 🙂
Jag har en 'Belize' och en 'Burgundy', och båda två växter snällt trots att de tillhör de mest misshandlade plantorna i det här hushållet. 😇
Då kanske du (eller nån annan) kan ge mig lite tips! Jag har en stickling av fönsterfikus som bott i mossa för evigt, men tanken är att den ska få flytta till mitt jobb. Där kommer den inte få vatten så ofta, men den verkar rätt tålig (alltså, den kommer kunna få vatten, men det kommer också finnas veckor jag inte är på plats och den får klara sig själv)

Så, frågan är vilket substrat jag ska plantera i? Vanlig blomjord blandat med nåt lite fukthållande (typ mossa och/eller vermikulit)? Ska man blanda i lite biokol, vill den ha näringsrikt? Eller vad vill den ha?
 
Vad ska jag göra med min vägg. Inspo hjälp efterlyses!!

Har en låååång vägg i vardagsrummet som jag skulle vilja fylla med grönt. Just nu ser det ut enligt min mycket konstnärliga skiss.

Rummet är ljust med två stora söderfönster och ett stort i väst, varmt och ljust konstant. På väggen till vänster (mittemot söderfönster) är väggen täckt med Monstereror och rankor som älskar läget.

Problemet är att trots mina mätningar är växter inte jättenöjda över att bo på de tre hyllorna. De trivs på bänken och jag driver upp sticklingar under mitten hyllan med lampa.

Så nu funderar jag på att ta bort hyllorna och satsa på att fylla väggen med amplar istället. Kanske placera ut lampor mellan. Är mest gullrankor av olika sorter.

Hur hade ni "designat" väggen?

Untitled1_20220619212649.png
 
DSC_7139.JPG

Jag tröstshoppade blommor idag.
Blev så förbannad på ena jobbet och en kollega där så passade på när jag var påväg hem från mitt andra jobb.
.
Kollade inga prislappar utan tog bara det jag tyckte såg fint ut. Så blev lite smått överraskad när jag såg att ena blomman kostade över 300 när jag kom till kassan. :angel:
Helt klart värt det.
 
hängde upp en ampellilja i äppelträdet vid min uteplats och efter ett par dagar livade den upp ordentligt. Hängde upp min gullranka nu också, tror ni den kommer bli lika glad? Det är morgonsol men sen är det skuggigt hela dagen
 

Bifogade filer

  • A93A4E01-D869-4AC2-A4D4-F31F3C6E9D1D.jpeg
    A93A4E01-D869-4AC2-A4D4-F31F3C6E9D1D.jpeg
    567,1 KB · Visningar: 49
Jag har flatlöss.... :cautious: Eller ja, sådana där platta små bruna ni vet, på min paraplyaralia. Jag har behandlat och behandlat och behandlat men de kommer tillbaka HELA tiden! Derkar intevilja bo på någon annan planta, men jag har flyttat ut henne i hallen just in case.
 
Min Syngonium växer. När jag köpte den för ca 3 månader sedan var den knappt 30 cm och nu är den över 70 cm :D Undrar hur hög den kan bli?

3E182615-9AF0-4923-A50F-E12B1D6398D9.jpeg


Jag ska plantera om den så fort jag får tag på krukor till några av mina andra, större, växter. Tycker det är svårt att få tag på stora krukor dock, typ >20 cm i diameter. Ni som har stora växter, var köper ni era krukor?
 
Min Syngonium växer. När jag köpte den för ca 3 månader sedan var den knappt 30 cm och nu är den över 70 cm :D Undrar hur hög den kan bli?

Visa bifogad fil 94026

Jag ska plantera om den så fort jag får tag på krukor till några av mina andra, större, växter. Tycker det är svårt att få tag på stora krukor dock, typ >20 cm i diameter. Ni som har stora växter, var köper ni era krukor?

Wow 😍
När jag hade stora blommor så lyckades jag fynda terrakottakrukor pp diverse loppisar!
 
Min Syngonium växer. När jag köpte den för ca 3 månader sedan var den knappt 30 cm och nu är den över 70 cm :D Undrar hur hög den kan bli?

Visa bifogad fil 94026

Jag ska plantera om den så fort jag får tag på krukor till några av mina andra, större, växter. Tycker det är svårt att få tag på stora krukor dock, typ >20 cm i diameter. Ni som har stora växter, var köper ni era krukor?
Jag tycker faktiskt Blomsterlandet har stora krukor till bra pris ibland! Brukar spana varje gång jag är förbi och några gånger om året brukar jag fynda :)
 
1657283982691202964312131404310.jpg

Eftersom att jag inte kommer kunna ta med några djur vid flytten så har jag börjat sikta in mig på några växter istället. Den här ska få följa med, men den känns inte så välmående. Vad kan de vita prickarna vara för något? Någon som har koll på vad det är för växt?
Den ska få en större kruka, den har nog stått i den här i lite väl många år.
 
Visa bifogad fil 94721
Eftersom att jag inte kommer kunna ta med några djur vid flytten så har jag börjat sikta in mig på några växter istället. Den här ska få följa med, men den känns inte så välmående. Vad kan de vita prickarna vara för något? Någon som har koll på vad det är för växt?
Den ska få en större kruka, den har nog stått i den här i lite väl många år.
Efter lite googlingar verkar det som att det är en ej välmående Crassula ovata hobbit? Hoppas den kan återhämta sig.
 
Visa bifogad fil 94721
Eftersom att jag inte kommer kunna ta med några djur vid flytten så har jag börjat sikta in mig på några växter istället. Den här ska få följa med, men den känns inte så välmående. Vad kan de vita prickarna vara för något? Någon som har koll på vad det är för växt?
Den ska få en större kruka, den har nog stått i den här i lite väl många år.

Jag tror också att det är en Hobbit (Crassula Ovata). Jag har en. Din ser ut att ha fått för lite ljus och att det är därför den sträcker på sig och har blivit lång och gänglig. Min står i ett söderfönster och får massvis med ljus och sträcker inte alls på sig. Jag brukar vattna den sällan men när jag vattnar får den mycket vatten! Om du kan så ställ den ett ljust fönster.

När du omplanterar den ska den inte ha vanlig jord utan kaktusjord eller såjord gärna utblandad med sand eller grövre grus. Inte torvjord.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 205
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 718
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 810
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp