Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.

GardenAngel

Trådstartare
Det finns en trädgårdstråd och en palettbladstråd men jag hittar ingen tråd för rumsväxter = det behöver finnas en! Jag behöver en tråd där jag kan spy ut all min nyfunna kärlek för inomhusväxter :love:

Vad har ni för växter? Vilka är era favoriter och vilka har ni kvar fast ni inte gillar dom? Vad vill ni skaffa? Vilken växt har lärt er mest? Finns så mycket att prata om! :bump: :D
 
Igår fick jag hem en stickling av ett paradisträd som fick flytta ner i en väldigt stor kruka då den tidigare invånaren, en stor pelargonstickling, dog i veckan utan att ha satt rötter. Och kolla på den! :love:

97A215F4-26A6-4B98-9598-D006817FADD7.jpeg


Den är så söt att jag kan dö! Endast 3-4cm hög!
 
Åh kul! Jag har ett par stycken lite "ovanliga" (kanske inte längre) växter.
Min favorit just nu är nog min Discorea elephantipes som är i växtfasen med massor av blad just nu (när de inte växer ser de ut som en träklump typ.)

Andra växter jag har är ett citronträd, tog kärna från en citron och bestämde mig för att den skulle bli en växt. Den är dock ganska ful :D
Har ett gäng Levande stenar, sen har jag en Hattifnattskog (mitt eget namn, egentligen heter de Crassula 'harmony in green'). Hattifnattskogen är nog också en favorit faktiskt.
Har en annan som liknar Hattifnattskogen men är tjockare och vit som jag totalt glömt namnet på :cautious:

Har ett palettblad som håller på att döden dö, mitt fel - glömde vattna och sen vattnade jag för mycket. Men den är fortfarande ganska grön så jag kanske kan få liv i den sen.

Gillar mest gröna lite udda växter har jag märkt. Längtar tills jag kan flytta till eget och köpa massor med udda växter 🤩
 
Åh kul! Jag har ett par stycken lite "ovanliga" (kanske inte längre) växter.
Min favorit just nu är nog min Discorea elephantipes som är i växtfasen med massor av blad just nu (när de inte växer ser de ut som en träklump typ.)

Andra växter jag har är ett citronträd, tog kärna från en citron och bestämde mig för att den skulle bli en växt. Den är dock ganska ful :D
Har ett gäng Levande stenar, sen har jag en Hattifnattskog (mitt eget namn, egentligen heter de Crassula 'harmony in green'). Hattifnattskogen är nog också en favorit faktiskt.
Har en annan som liknar Hattifnattskogen men är tjockare och vit som jag totalt glömt namnet på :cautious:

Har ett palettblad som håller på att döden dö, mitt fel - glömde vattna och sen vattnade jag för mycket. Men den är fortfarande ganska grön så jag kanske kan få liv i den sen.

Gillar mest gröna lite udda växter har jag märkt. Längtar tills jag kan flytta till eget och köpa massor med udda växter 🤩
Jag känner att bilder behövs! :love:
 
Kom hem från handelsträdgården idag med ett prickblad, silverpilea (tror jag) och en zebra-aloe. Aloen stod ensam, intryckt bakom andra suckulenter, hade fått massor av vatten och är dessutom skadad. = var tvungen att förbarma mig över honom!

F41D3149-6492-4B72-B4A0-B78B2FE4DD2C.jpeg


Fick även clusian jag köpt på tradera i brevlådan, men är lite osäker på hur den ska rotas. Testar i vatten :o
Paradisträdet har fått en ny kruka idag också, och jag har delar på en svärmorstunga. Jag trodde jag hade slängt alla svärmorstungor pga tyckt dom är så fula men en gömde sig visst på kontoret. Nu är jag lite mer vänligt inställd, så just nu får dom var kvar! :devil:
 
Igår fick jag hem en stickling av ett paradisträd som fick flytta ner i en väldigt stor kruka då den tidigare invånaren, en stor pelargonstickling, dog i veckan utan att ha satt rötter. Och kolla på den! :love:

Visa bifogad fil 46393

Den är så söt att jag kan dö! Endast 3-4cm hög!
Har du någon plan för hur den ska bli "trädig"? Min har bara växt på längden och inget på bredden. Jag börjar undra om ett riktigt stort paradisträd är liksom många många sådana här slinger🤔
IMG_20200304_183911.jpg
 
Har du någon plan för hur den ska bli "trädig"? Min har bara växt på längden och inget på bredden. Jag börjar undra om ett riktigt stort paradisträd är liksom många många sådana här slinger🤔
Visa bifogad fil 46402
Jag är så långt ifrån expert man kan bli pga har precis börjat med växter så jag kan vara helt galet ute nu, men kan det vara att den får för lite ljus och för mycket vatten?

Såhär ska den ju bli:
FBEFC66A-147B-40F6-B60F-753B3204AF96.jpeg

Tänker att för mycket vatten kan göra den ”soggig”, alternativt att den har fått röta.. bladen ska vara gröna.
 
Det finns en trädgårdstråd och en palettbladstråd men jag hittar ingen tråd för rumsväxter = det behöver finnas en! Jag behöver en tråd där jag kan spy ut all min nyfunna kärlek för inomhusväxter :love:

Vad har ni för växter? Vilka är era favoriter och vilka har ni kvar fast ni inte gillar dom? Vad vill ni skaffa? Vilken växt har lärt er mest? Finns så mycket att prata om! :bump: :D
Åh, älskar rumsväxter. Fick intresse för dem för kanske 5 år sedan, och nu har jag en rätt bra samling av olika sorter. Började med pelargoner men har utökat med dracenor, palettblad, gullranka, ampelliljor, monsteror, elefantöron, kalatheor mfl.
Här är en bild på en av mina favoriter:
6217D604-9E6D-479A-B27D-427EB19EC922.jpeg

Den är inte så stor men jag gillar att följa dess utveckling.

jag är inte förtjust i orkidéer men folk envisas med att ge mig sådana i gåva så har några stycken ändå, och jag kan inte med att slänga dem så länge de lever och verkar trivas 😊.
Har även en fredskalla som jag borde ge upp eftersom den inte riktigt trivs i min omvårdnad.
 
Har du någon plan för hur den ska bli "trädig"? Min har bara växt på längden och inget på bredden. Jag börjar undra om ett riktigt stort paradisträd är liksom många många sådana här slinger🤔
Visa bifogad fil 46402

Klipp av den och plantera om topparna! Jag vet inte riktigt hur det där gick till. :D Men ja, de gillar sol, och man måste trimma dem för att få en stadig stam.
 
Jag är så långt ifrån expert man kan bli pga har precis börjat med växter så jag kan vara helt galet ute nu, men kan det vara att den får för lite ljus och för mycket vatten?

Såhär ska den ju bli:
Visa bifogad fil 46407
Tänker att för mycket vatten kan göra den ”soggig”, alternativt att den har fått röta.. bladen ska vara gröna.
För mycket vatten har den inte fått, i så fall snarare lite för lite. Hm. Bladen är lite mörkröda på sona ställen, men den ser frisk ut ändå. Jaja, den får stå här och se lite långsmal ut, på ett sätt är den ju lite originell 😬
 
Åh, älskar rumsväxter. Fick intresse för dem för kanske 5 år sedan, och nu har jag en rätt bra samling av olika sorter. Började med pelargoner men har utökat med dracenor, palettblad, gullranka, ampelliljor, monsteror, elefantöron, kalatheor mfl.
Här är en bild på en av mina favoriter: Visa bifogad fil 46405
Den är inte så stor men jag gillar att följa dess utveckling.

jag är inte förtjust i orkidéer men folk envisas med att ge mig sådana i gåva så har några stycken ändå, och jag kan inte med att slänga dem så länge de lever och verkar trivas 😊.
Har även en fredskalla som jag borde ge upp eftersom den inte riktigt trivs i min omvårdnad.
Kul! Jag har lite svårt för monstera faktiskt! Tycker det är lite äckligt med bladsprickorna :o men har upptäckt dom med vitgröna blad och tycker de är så vackra!
Jag började också med pelargoner. Har bara Mårbacka nu, moderplantan dog tyvärr i vinter pga min sambo älskar att vattna blommor..! Men hann klippa bort flera sticklingar innan hon dukade undan så har 5 nya på G.


Jag har också lite svårt för orkidéer. Tycker dom är jättevackra när dom blommar men när dom inte gör det är dom trista. Finns roligare gröna växter!
Fick två svårt vanvårdade orkidéer av en kollega förra året (även hem som gav mig alla svärmorstungor.. tror jag fick 6-7st). Dom hade haft rotröta och sen inte vattnats alls och stod i blomjord :( mycket ledsna! Den ena har jag fått bra liv i och blommade i vintras. Den andra lever fortfarande men undra om den kommer hämta sig någonsin igen.
 
Jag Älskar också alla växter förresten! Så trevligt med en tråd! :D Är inte så het på blommande plantor, men allt med blad är så vackert tycker jag. Jag får ta lite kort i dagsljus kanske.

Dracaenor är mina favoriter tror jag! Och tropiska prylar. Jag har avokados och bananer och har planterat papayor igen. Andra gången gillt!
Jag har också ett par paradisträd, kallas money plants här, och gullranka, ormbunke, en långbladig fikus jag inte vet namnet på, en ENORM catahea, en paraplyblomma jag behöver knipsa av, en aloe och en ehhr.... som jag glömt vad den heter. 😅 Och så en trädgårdspalm som bara bor inne på vintern, och ampelliljor, och en hängväxt av något slag som överlever kärnvapenkrig.

Oh, och en orkidé. Och en aloe.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 152
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 405
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp