Rumsväxter

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en billig hoya australis hängande från en bokhylla:

På ovansidan har den en (klen) lampa, så där växer den som sjutton. Annars får man räkna med långsam eller ingen tillväxt om ljuset är väldigt dåligt. Men som sagt, är det dagsljus i rummet och den faktiskt träffas av infallande sol nån gång då och då så kan det vara ett riktigt bra läge för dem.
 

Bifogade filer

  • 20200527_113837.jpg
    20200527_113837.jpg
    331,1 KB · Visningar: 21
Möjligen också Echeveria, men tyckte skötselråden var lite otydliga.

De kanske kan vara något? :)

Echevierian överlever med väldigt lite ljus men det är inte så den trivs och det blir väldigt svårt att vattna den lagom mycket (och sen blir den ranglig och ful, jag har misshandlat en på det sättet och då kan man lika gärna vara utan växter :o:angel:).
 
Echevierian överlever med väldigt lite ljus men det är inte så den trivs och det blir väldigt svårt att vattna den lagom mycket (och sen blir den ranglig och ful, jag har misshandlat en på det sättet och då kan man lika gärna vara utan växter :o:angel:).

Haha, ja jag googlade vidare sen och en annan källa sa att den trivs med mycket sol. :D
Jag har två själv som är nyinförskaffade, och är lite missnöjd med att de tycks växa uppåt istället för att hålla sig breda och fina. Provat ge dem mer sol nu och hoppas det lugnar ner dem, annars får jag komplettera med någon fancy lampa...
Insåg också att jag hade mina Borstaloe i direkt sol (eller ja, halvskugga iaf) så det gjorde inget att de hamnade mer i skugga i utbyte. :p
 
@pepp Åh vilka fina krukor dessutom! Är sugen på nya också, från Bergs Potter men de är ju svindyra..

Väntar hem en ny gullranka, för den jag har har jag ju lyckats bra med :o inte hänt ett dyft med den sen den sattes i jord för säkert tre månader sedan.. Nästa är neon, värd ett försök! Idag hämtade jag dessutom ut palmfröerna som jag beställt från en butik utomlands. Har filat dem och lagt i blöt, hoppas de ska gro lite fortare än papegojan jag satte direkt i jord. Licuala grandis är det, så vackra!
 
15908571293273116132908887524871.jpg


Kan någon berätta vad jag behöver göra för att denna ska må bra? Den var lite risig redan när jag köpte den (Ikea) för några månader sedan, men sen har den bara fortsatt tappa blad och flera av... uhh, stammarna? Grenarna? Pinnarna? 😂 är helt torra och kala nu. :( Går den att rädda?
 
@mutant Är det en nätaralia? Ser ut att stå lite mörkt isåfall, de verkar trivas i mycket ljus och vill ha ytterst sparsamt med vatten.

Ah, på Ikeas sida står det: "Vattna måttligt. Placeras ljust, men inte i direkt solljus."

Den står ljusare än vad det ser ut som på bilden, men då har jag nyligen flyttat den längre ifrån fönstret för att se om den skulle må bättre. Men kan vara att jag vattnat den för mycket då, har försökt vattna den "måttligt" men inte "ytterst sparsamt". 🙂
 
Ikea skriver samma saker om alla växter. :meh:Men "ljust" betyder generellt att en växt behöver stå i ett öst- eller västfönster. Rent oskuggat sydläge (och sydväst) är för starkt, men norrfönster är för mörkt. Inne i rummet utan extra växtbelysning är mörkt med plantmått mätt.

(Mina som ska stå ljust har jag extrabelysning på även i västläge eftersom de får så få timmar av mycket ljus annars. Det är typiska växter som jag skulle beskriva med "ljust, men inte direkt solljus".)
 
Mitt plantberoende har börjat lägga sig (pga har köpt ca 40 plantor sen i mars och nu är svårare att få tag i sorterna jag vill ha :angel: ) men idag fick jag hem en stickling av calathea musaica.. alltså jag smäller aaav! :love::love:
Hoppas bara den överlever flytten och delningen från moderplantan..!

22181DAF-9FD6-4BEA-8A5D-60828C7C935C.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 154
Senast: Enya
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 409
Senast: Bortglömd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp