Rund eller 4-kantig...

Krans

Trådstartare
uppvärmd Thermobar? Eller ska det ens vara Thermobar, kanske Willab?Ngt märke som har propp i botten? Ös på med åsikter o erfarenheter!🙂
 
uppvärmd Thermobar? Eller ska det ens vara Thermobar, kanske Willab?Ngt märke som har propp i botten? Ös på med åsikter o erfarenheter!🙂

Jag har en fyrkantig Thermobar, 130l om jag inte minns fel. Den har propp i botten som jag aldrig använder, då skulle jag ha is runt hela baljan och det vill jag inte. Men det är säkert smidigt om man inte har så mycket snö och har baljan ute . Jag har min inne i lösdriften, det gör stor skillnad när det är -20 och blåsigt.

Numer har jag också en 20l (eller om det var 17l) isobar. Den står också inne i lösdriften men när det blev -27 krävde den ett lager markisolering tejpat på utsidan för att vara isfri. Tror den utlovade isfritt till -25. Jag tittade på motsvarande från Willav och den skulle bara fungera till -20 vilket är för lite.

Jag gillar Thermobar! I tidernas begynnelse hade jag även en balja från Bole som funkade bra men var jobbigt tung. Stor skillnad mot när jag köpte min första Thermobbar sedan.
 
Jag har Börjes värmebalja. Rund, och rymmer 65 liter. Det är andra vintern jag använder den. Förra säsongen blev den ju väldigt sparsamt använd, eftersom det knappt var minusgrader. Men i år har den gått flitigt. Priset var väl till stor del avgörande när jag köpte. Men tycker absolut att den har funkat bra också. Inget att klaga på.... :)
 
Jag har en Thermobar på 80 liter till två hästar på lösdrift. Den är rund. Det är den bästa investeringen jag gjort till hästarna, funkar kanon. De garanterar isfritt till -40 grader. Om jag ska säga något negativt om just den här modellen, är det att den är lite smal och hög i formen. Jag hade velat ha den lite vidare och lägre istället. Men jag tror att det har med uppvärmningen att göra, att den blir lite energisnålare. Men i stort är jag hur nöjd som helst.

Jag köpte den begagnad för säkert 10 år sedan och den håller fortfarande. Har inte haft några problem alls. Men när den dagen kommer, så finns det reservdelar, så det går att reparera istället för att köpa nytt. Finns med och utan bottenpropp. Tillverkad i Åre. Love it. :love:
 
Hur stor behövs till 2 hästar då?
Det beror lite på hur ofta man vill fylla på. Min allra första var 65l och då hade jag tre hästar. Det gick ju men var jobbigt. 80l var bättre och 130 perfekt så till två borde 80l vara lagom tror jag. Det beror säkert också på om hästarna bara är ute i hagen dagtid (jag har lösdrift).
 
Vi har en 80 liter rund thermobar och en 65 liter fyrkantig thermobar. Hästarna dricker bra ur båda. Ingen propp i botten på någon av dem och jag kan inte se att jag skulle använda det. Vill inte stoppa ner hämderna i vattnet på vintern för att öppna proppen. Vi välter ut tunnorna och tömmer vattnet på sidan så det rinner utanför staketet. Funkar bra.
Den större på 80 liter ska klara -40, men den fryser när vi har drygt -30 i några dagar. Dock har vi väldigt kallt vatten i vår brunn så vi får fylla på med en del konande vatten för att den ska orka värma upp vattnet vid lägre temperaturer. Den mindre på 65 liter klarar samma temperatur som den stora hos oss.
Bästa investeringen, hästarna dricker knappt något inne installet ut sina hinkar utan väntar till de kommer ut på morgonen och dricker då ut Thermobarsen i stället.
 
Kanske inte riktigt det du frågar efter. Vi bytte ut vår (fyrkantiga) thermobar till en uppvärmd större vattenkopp (flotör) istället efter att värmeslingan i slangen till thermobaren gick sönder och vi konkade 15+ dunkar vatten om dagen ett par vintrar. Ordentligt gjort denna gång med slangen på frostfritt djup samt värmeslinga. Står inne i lösdriften idag och alltid ljummet vatten nu på vintern. Fräscht, större kopp så de kan dricka obehindrat och minimalt arbete för oss. Bästa investeringen för vår del :)
 
Hur stor behövs till 2 hästar då?
Vi har en som är 60 liter till mina två, det räcker bra. De går ute 10-12 timmar/ dygn, vi fyller på varje dag men det räcker med en dunk. Hästarna, framför allt islänningen, dricker mycket bättre med den :)
 
Hört att Willabs har mycket problem 🙄 Så skulle jag köpa en ny nu skulle jag köp en riktigt termobar istället. De kostar men i de här fallet får man nog vad man betalar för.
 
Fick en willab värmebölja av sambon denna vinter. Runt 60 liter (minns inte helt). Har fungerat utmärkt när vi hade -15 flera dagar i rad.
Har just nu tre ponnys på lösdrift.

Ville inte ha en större då jag lätt vill kunna fiska ur den emellanåt och då måste de ju dricka upp det mesta för att jag ska kunna tömma den enkelt.
 
Jag har en från granngården, 65 l. Har haft två stora hästar på lösdrift tidigare och har nu en stor och två små, tycker det är lagom storlek.

Haft den felfritt i flera år :)

I ett tidigare stall hade vi thermobar med flottör, det var såklart smidigt.
 
Jag har den från granngården, isobar. 65 liter. Har cirka fem meter till påfyllning så det är enkelt att fylla på. Det går minst halva baljan per dag till två stora hästar.
Hade helst haft en större och en thermobar men priset fick styra.
Den här har funkat ypperligt. Haft under minus tio en längre period och det var aldrig några bekymmer.
 
Jag har en Thermobar 80 som fungerar väldigt bra. Aldrig blivit is i den när den varit igång (men vi har sällan kallare än ca -25) och det känns skönt med ett kar som inte blir överhettat även om allt vatten dricks upp. Enda nackdelen med den är att den är lite väl hög för minsta ponnyn.
Dock har tranformatorn behövts reklameras efter knappt tre års användning då gummit till 230v-kabeln började smulas sönder. Kunde blivit riktigt farligt men hade inga problem att få en ny transformator på garantin.
 
Köpte en Willab 45 l förra vintern. När jag skulle koppla in den i år var den trasig. Fick den utbytt och fick i samband med det rådet att ställa den på frigolit. Funkar ok, blir det under -20 blir det en tunn isskorpa. Har haft en termobar eco och skulle säga att den är bättre.
 
uppvärmd Thermobar? Eller ska det ens vara Thermobar, kanske Willab?Ngt märke som har propp i botten? Ös på med åsikter o erfarenheter!🙂
Har en 130 liters thermobar från första vintern de började sälja. Helt suverän. Aldrig krånglat. Använde Hippofix i för mindre tillväxt i vattnet och lock på om /när hästarna stod inne.
 
Har tre stycken Thermobar Eco 65 l. Bästa köp jag gjort! Den nyaste är från 2016 och tuffar på. Vattnet har aldrig frusit I dem, ens vid minus 35 men då hade jag dem upp från marken (ej direkt på mark)

Har bara saknat propp på sommaren. Inte vintern.
 
Vi har runda med flottör och propp i botten. Väldigt smidigt att göra rent de runda är min reflektion, eftersom man kan göra det i en rörelse med diskborsten. En fyrkantig måste ju rengöras sida för sida. Har dock aldrig haft någon fyrkantig så det är bara gissning 😊.

Tycker det funkar bra med proppen, men kan tänka mig att den gör mindre nytta (till klåfingriga hästar) om man inte har flottör. Tidigare hade vi snöre i proppen så man lätt kunde dra upp den även vintertid. Det upptäckte hästarna, så nu har vi en pinne med en krok längst ut och bara ett litet bundband i proppen så man kan fiska upp den. Funkar bra!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
7 714
Senast: Anna-Bella
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 225
Senast: Madalitso
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 374
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp