Rund kattdam

ascha

Trådstartare
Jag har blivit med katt då stallkatten L valde att bli en bekväm och bortskämd innekatt istället på äldre dagar (hon är typ 10-12 år). Hon rör sig inte så mycket, tycker livet som sängvärmare är toppen. Kruxet är att hon är lite rund om magen och skulle behöva gå ner 500-600 g enligt veterinären. Någon som har tips på ett bra foder som kan hjälpa oss på traven? Eller annat tips?
 
Jag har blivit med katt då stallkatten L valde att bli en bekväm och bortskämd innekatt istället på äldre dagar (hon är typ 10-12 år). Hon rör sig inte så mycket, tycker livet som sängvärmare är toppen. Kruxet är att hon är lite rund om magen och skulle behöva gå ner 500-600 g enligt veterinären. Någon som har tips på ett bra foder som kan hjälpa oss på traven? Eller annat tips?
Hur äter hon nu? Fritt eller portioner? Hård eller blötfoder?
 

Jag har ju misslyckats med min stallkatt L. De andra katterna är smala. Han är tjock. Trots hills r/d vilket är medicinskt bantarfoder.

Pratade dock med vet om det häromdagen som tyckte att våtmat med låga kolhydrater kan vara vad som krävs för de envisa som inte går ner. Sen hörde hon att han inte gick ner ett gram på mush och sen pratade vi om annat.. 🙈
 
Katter kan vara svårbantade. Som en del skrivit så kan våtfoder vara bättre. Finns även medicinska bantarfoder. Sen är utmaningen att motionera katten. Kan man göra så att den måste "jobba" för maten så är det bra. Tex lägga mat på olika nivåer i hemmet. Det gör både att det tar längre tid att äta, vilket kan göra att den äter mindre och att den rö på sig mer.
 
Jag har ju misslyckats med min stallkatt L.
:laugh:
Man brukar ju säga om människor att man ska banta med försiktighet för svält gör att kroppen ställer om sig, ibland permanent, och det blir sen svårt att hålla nere vikten. Kroppen blir helt enkelt bättre på att ta hand om maten och ämnesomsättningen förändras.
Kanske är det så med L att han har varit utsatt för en eller flera svältperioder tidigare i livet och hans kropp är fortfarande påverkad av det? Plus att det mentala kan vara inställt på att äta så mycket som möjligt för han vill inte vara hungrig igen. :heart
 
Jag har blivit med katt då stallkatten L valde att bli en bekväm och bortskämd innekatt istället på äldre dagar (hon är typ 10-12 år). Hon rör sig inte så mycket, tycker livet som sängvärmare är toppen. Kruxet är att hon är lite rund om magen och skulle behöva gå ner 500-600 g enligt veterinären. Någon som har tips på ett bra foder som kan hjälpa oss på traven? Eller annat tips?
Vill bara säga att det är härligt att hon kunnat pensionera sig så här mitt i medelålder och få ett bekvämt och kärleksfullt ställe att bo på! :heart
- Veterinären borde väl ha förslag på lämplig diet?
 
:laugh:
Man brukar ju säga om människor att man ska banta med försiktighet för svält gör att kroppen ställer om sig, ibland permanent, och det blir sen svårt att hålla nere vikten. Kroppen blir helt enkelt bättre på att ta hand om maten och ämnesomsättningen förändras.
Kanske är det så med L att han har varit utsatt för en eller flera svältperioder tidigare i livet och hans kropp är fortfarande påverkad av det? Plus att det mentala kan vara inställt på att äta så mycket som möjligt för han vill inte vara hungrig igen. :heart

Han har ju absolut svultit minst en period. Han var så mager och liten att jag trodde han var halvårsgammal första gången jag såg honom. Han var vuxen.

Så jag tror det helt enkelt dels är så att han överlevt sina år ute och övergiven pga sin lättfödd het, och säkerligen har även svälten satt sina spår.

När han var stallkatt var han lagom på r/d men då var ju mängden motion något helt annat än som lägenhetskatt.

Tillägg: och ha han åt som svälten var nära ganska länge. Nu är det bättre och han kan lämna mat. Men sänker jag den för mycket blir han otroligt stressad. Men nu får han ju 50% av sitt behov i Foderautomat, och sen stjäl han av damernas foder så han får vad han ska ha. (har tre automater på olika ställen och höjd)
 
Tack för alla svar! Jag har jämfört olika dietfoders innehåll och har bestämt mig för att prova Hill's r/d. Ville egentligen prova Royal Canin Feline Satiety Support Weight Managment men det verkar vara helt omöjligt att få tag i här där jag bor.

Jag ska också prova med någon form av feeder som förhoppningsvis gör att det tar längre tid för henne att äta upp sin mat.

Kommer också att väga upp maten på morgonen och fördela den uppvägda maten på tre måltider. Här ska varje gram räknas :)
 
Tack för alla svar! Jag har jämfört olika dietfoders innehåll och har bestämt mig för att prova Hill's r/d. Ville egentligen prova Royal Canin Feline Satiety Support Weight Managment men det verkar vara helt omöjligt att få tag i här där jag bor.

Jag ska också prova med någon form av feeder som förhoppningsvis gör att det tar längre tid för henne att äta upp sin mat.

Kommer också att väga upp maten på morgonen och fördela den uppvägda maten på tre måltider. Här ska varje gram räknas :)

Du kan köpa det via nätet. Zooplus verkar ha det:

https://www.zooplus.se/shop/katt/ka...7i9fsgwt0HGdn74ENUxBzWcE6sFPwld4aAlmpEALw_wcB
 
Tack för alla svar! Jag har jämfört olika dietfoders innehåll och har bestämt mig för att prova Hill's r/d. Ville egentligen prova Royal Canin Feline Satiety Support Weight Managment men det verkar vara helt omöjligt att få tag i här där jag bor.

Jag ska också prova med någon form av feeder som förhoppningsvis gör att det tar längre tid för henne att äta upp sin mat.

Kommer också att väga upp maten på morgonen och fördela den uppvägda maten på tre måltider. Här ska varje gram räknas :)


Hoppas det går bra med bantningen, och grattis Kisse till nytt bekvämt hem!

Jag vill annars som övriga slå ett slag för blötfoder... de kan få mycket större giva eftersom det är vätska i och det minskar risken för njurproblem. :)

1614964074507.png
 
Megara skulle bli en rund brun pälsboll med fri tillgång till blötmat (hon får Bozita och Sheba på morgonen för att äta sina psylliumfrön) så hon får bara bestämda portioner och surar till ibland ordentligt, eg är uppe på köksbänkarna, käkar på sladdar/kablar direkt framför mig, äter på soffan och annat och tittar argt på mig - vi vet båda vad hon vill. Så fort hon får mat blir hon glad och nöjd och äter inte på något.
 
Megara skulle bli en rund brun pälsboll med fri tillgång till blötmat (hon får Bozita och Sheba på morgonen för att äta sina psylliumfrön) så hon får bara bestämda portioner och surar till ibland ordentligt, eg är uppe på köksbänkarna, käkar på sladdar/kablar direkt framför mig, äter på soffan och annat och tittar argt på mig - vi vet båda vad hon vill. Så fort hon får mat blir hon glad och nöjd och äter inte på något.


Vi i den Lagerska familjen önskar göra klart att ”rund brun boll” är en utmärkt form.

Fat power! 💪

08D3FCF0-EBF7-45BA-B045-D14352743DDE.jpeg
 
Bor inte i Sverige :)

Bor du inom EU kan du beställa, jag brukade beställa från Finländska och Danska zooplus när det lönade sig - och jag beställde därifrån trots att jag bor i Sverige. Sedan finns det .com allmänt men de flesta länder har sina egna nätbutiker.
 
Bor du inom EU kan du beställa, jag brukade beställa från Finländska och Danska zooplus när det lönade sig - och jag beställde därifrån trots att jag bor i Sverige. Sedan finns det .com allmänt men de flesta länder har sina egna nätbutiker.
Bor inte i Europa :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 186
Katthälsa Jag har en kattdam på 11 år som är satt på diet sedan ett halvår tillbaka. Hon skulle gå ner 300 g vilket hon nu gjort men jag tycker...
Svar
3
· Visningar
620
Senast: Piek
·
Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
1 890
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Vår katt M har börjat kräkas lite för ofta för att det ska kännas bra. Det har kommit långsamt, så det finns ingen uppenbar "då började...
Svar
17
· Visningar
5 215
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp