Bukefalos 28 år!

"Rund och låg form?"

Sirpafinnen

Trådstartare
Vad menas med att hästen går i "rund och låg" form? Lång och låg har jag nog kläm på men hur ser den "runda" ur och på vilket sätt är den bra? eller dålig??
:)
 
Sv: "Rund och låg form?"

Vad menas med att hästen går i "rund och låg" form? Lång och låg har jag nog kläm på men hur ser den "runda" ur och på vilket sätt är den bra? eller dålig??
:)

Rund och låg blir väl bakom hand. Inte önskvärt några längre stunder.

Hälsning Maja
 
Sv: "Rund och låg form?"

Nåt sånt jag tänkte också.. bakom lod och lågt. Varför är det bra ibland då? (läst här nånstans att nån tipsade nån att göra det.. typ *virrig*)
 
Sv: "Rund och låg form?"

Det är så här:

Ta ett ridspö, böj det lite grann, håll handtag och ände på samma nivå, tänk dig nu att spöet är en häst i profil. Lagom böj fram och bak på samma nivå. Då har du en häst i eftergift=bra.

Vad den oridna hästen gör är att "den rätar ut spöt" och går ur eftergitften=mindre bra.

Tänk nu att du har en häst som är stadigt på tygeln, då tar du ditt ridspö och tippar det bakåt, fast med samma böj=samling.
Håll kvar spöet bakåttippat och kläm ihop lite= ökad samling.

Sen släpper du tillbaka spöt, till den lilla böjen men tänk att du tippar framdelen framåt= rund och låg
Till skilnad från bara låg, där du helt enkelt tippar ett rakt spö frammåt.
Låt nu spöet vara rakt fram dit där huvudet börjar, där tänker du att du bryter av spöet i en tvär knäck innåt.=Bakom hand/lodplan

Jag rider alltid hästen rund och låg och början och i slutet av ett pass. Dvs låg men med ryggaktivitet.

Hoppas du förstår mina "spöbilder"
 
Senast ändrad:
Sv: "Rund och låg form?"

Det är så här:

Ta ett ridspö, böj det lite grann, håll handtag och ände på samma nivå, tänk dig nu att spöet är en häst i profil. Lagom böj fram och bak på samma nivå. Då har du en häst i eftergift=bra.

Vad den oridna hästen gör är att "den rätar ut spöt" och går ur eftergitften=mindre bra.

Tänk nu att du har en häst som är stadigt på tygeln, då tar du ditt ridspö och tippar det bakåt, fast med samma böj=samling.
Håll kvar spöet bakåttippat och kläm ihop lite= ökad samling.

Sen släpper du tillbaka spöt, till den lilla böjen men tänk att du tippar framdelen framåt= rund och låg
Till skilnad från bara låg, där du helt enkelt tippar ett rakt spö frammåt.
Låt nu spöet vara rakt fram dit där huvudet börjar, där tänker du att du bryter av spöet i en tvär knäck innåt.=Bakom hand/lodplan

Jag rider alltid hästen rund och låg och början och i slutet av ett pass.

Hoppas du förstår mina "spöbilder"

Men inte kan väl hästen vara rak i ryggen med ett sänkt huvud? Vare sig halsen är rakt utsträckt eller bakom lod? Så bakom hand och med vikten på frambenen, istället för lång och låg, måste det ju bli.

Hälsning Maja
 
Sv: "Rund och låg form?"

:bow: jättebra förklaring :) sitter här o böjer mitt osynliga spö hit o dit.
Okej, men varför då? varför är det bra med rund o låg, eller inte bra då? Alltså hur använder man det? :p
 
Sv: "Rund och låg form?"

Jag rider och kör hästen i rund, låg och halvlång form i slutet av varje pass. Han får då sträcka ut ryggen och jobba med ryggmusklerna längre fram på ryggen också, samtidigt som han då är mer avslappnad. Han går aldrig bakom hand för det. För min häst som blir rätt hetsig är det viktigt att hitta den avslappnade känslan för bästa förutsättningar. Jag skulle ju ha haft nån bild...
 
Sv: "Rund och låg form?"

Man måste ju börja någonstans. Du vill ju att hästen ska arbeta med ryggen, för det krävs samling. Men den unga hästen klarar inte samling, alt den oridna hästen som måste bli varm först.

Då rider jag den i den form som den klarar av, men där den ändå arbetar med ryggen. Rund och låg.
När jag har joggat igång hästen, så samlar jag, på unghästen kanske bara en smula och i väldig korta pass. Till skilnad från den äldre hästen som ska upp i en högre samlingsgrad.

När jag har ridit den äldre hästen i många samlande rörelser så kan jag, antingen mitt i ett pass, eller i slutet, lägga den rund och låg för att sträcka ut ryggmuskelaturen. Ungefär som Nora skriver.
 
Sv: "Rund och låg form?"

Men inte kan väl hästen vara rak i ryggen med ett sänkt huvud? Vare sig halsen är rakt utsträckt eller bakom lod? Så bakom hand och med vikten på frambenen, istället för lång och låg, måste det ju bli.

Hälsning Maja

Jag har sett många hästar med "lågt" huvud släpa bakbenen som två plogfåror bakom sig, dvs helt utan ryggverksamhet. Och det är ju ryggverksamheten jag vill åt.
 
Sv: "Rund och låg form?"

Okej, tack :bow:
En fundring till: vad är skillnaden i effekt mellan detta och att hästen "krullar ihop sig"? Min gjorde nämligen gärna detta emellanåt tidigare. Nu är han under igångsättning efter bakknäproblem (kanske hade med saken att göra? smitning för att avlasta på nåt vis?) och det lilla vi hunnit upp i nu i form av träning har ännu inte visat "ihopkrullning", dock nåt jag tolkar mer som "rund och låg" (vilket inte är så konstigt då han är otränad)
Berätta mera :p :bump:
 
Sv: "Rund och låg form?"

En fundring till: vad är skillnaden i effekt mellan detta och att hästen "krullar ihop sig"? Min gjorde nämligen gärna detta emellanåt tidigare. Nu är han under igångsättning efter bakknäproblem (kanske hade med saken att göra? smitning för att avlasta på nåt vis?) och det lilla vi hunnit upp i nu i form av träning har ännu inte visat "ihopkrullning", dock nåt jag tolkar mer som "rund och låg" (vilket inte är så konstigt då han är otränad)
Berätta mera :p :bump:

*putterutt*
 

Liknande trådar

Hemmet Finns det nån form av vinkeljärn/vinkelbeslag som man kan ha på rundade ytor? Har en pinnstol som börjar bli glapp i pinnarna undertill...
Svar
2
· Visningar
217
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
648
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
1 010
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp