rund om magen......

B

**BORTTAGEN**

Min britt hona är lite väll rund om magen,på utställningen sa de att hon inte var riktigt propertioneli än men jag undrar.Hon äter lightfoder, det har hon gjort sen 6 mån tillbaka.Det hon får ibland är lite mellanfil.Min andra britt är precis lagom.Är det någon som har ett bra tips så är jag tacksam. :confused:
 
Light foder är inte bästa bantingsfoder iallf.
jag banta min katt vid att halvera hans mat om dagen,efter 3 månader var han nere i normalvikt igjen.
 
men jag har två katter och jag är rädd att den andra inte får någon mat om jag bara ställer fram lite i taget....
 
ge fasta tider karnsje?i varsitt rum?en möjlighet,
jag hadde også två katter,och gjorde på dette sättet.visst blir det jobbigt i längden,men dom går rätt snabbt ner i vikt om man kombinerar med lek.
 
Det borde vara bättre att ge ett lightfoder, för om man bara halverar dosen av det vanliga fodret så får de ju bar ai sig hälften a vad de ska ha av alla mineraler och vitaminer och annat viktigt. Det är ju bara energiinnehållet som ska minskas, inte resten.
 
Om du har två katter med olika energibehov får du helt enkelt finna dig i att fodra dem separat, annars kan det aldrig bli bra.
Till en överviktig katt är ett riktigt bantningfoder det bästa, det innehåller mycket fibrer så att katten känner sig mätt (tex Hill's r/d), lightfoder är bra i förebyggande syfte, men räcker inte alltid till bantning.
Om katten fortfarande växer tycker jag du ska hålla dig till lightfodret tills hon vuxit färdigt, det kan hända mycket med hullet undertiden, men givetvis bör hon inte gå upp mer.
 
det är sant kanske ska lugna mig lite o se vad som händer ,hon är ju bara tio månader.Tack för rådet.
 
nja,nej,men visst,det beror på vilket foder man ger.
dom i djurbutiken funkar inte,så som hills,royal och purina.
jag vet inte hur många gånger jag fick utskällning av kunder som hadde lenge användt det,men kattene vart inge tunnare.jag jobbar inte lenger der,men har mina erfaringer,
det är ju heller inte säkert att alla katter är så.
ågra,karnsje dina går ner av det,men det är mycke som pelar in i aktivitet och så....
 
nja,nej,men visst,det beror på vilket foder man ger.
dom i djurbutiken funkar inte,så som hills,royal och purina.
jag vet inte hur många gånger jag fick utskällning av kunder som hadde lenge användt det,men kattene vart inge tunnare.jag jobbar inte lenger der,men har mina erfaringer,
det är ju heller inte säkert att alla katter är så.
ågra,karnsje dina går ner av det,men det är mycke som pelar in i aktivitet och så....
 
Givetvis går katten lättare ner i vikt om man ger den light är tex outdoor, som har bra mycket högre energiinnehåll... Men om man fortsätter ge katten för mycket mat, och inte aktiverar den, så kommer den inte gå ner så mycket trots light, precis som för människor... bara för att man äter nyttig mat kan man inte vräka i sig av den....

Enlig min kattvet är det enda som har effekt på svårbantade katter (däribland min, han har redan en hög aktivitetsnivå, och får så lite mat man bara kan ge honom) riktiga bantningsfoder från vet, tex Hill's eller Specific... En katt som gått upp pga felaktiga vanor kan bantas på ett lightfoder, om man samtidigt skär ner lite på matmängden, och ser till att aktivera den ordentligt.

Tycker det är ganska taskigt mot katten att banta den genom att ge minimalt av ett enegririkt foder, den är ju hungrig jämt, och kan inte direkt förstå varför den inte får mer mat..
 
Jag tror att du har helt rätt - att det är skillnad på rena bantningsfoder, som du köper hos vet, och lightfoder.

För ett tag sen läste jag om kattdietist/näringsexpert som sa att det inte går att banta på lightfoder - däremot kan man bibehålla ett lagom hull och förhindra viktuppgång.

Jag blev rätt snopen för mina katter hade ju gått ner på RC Light. Men då insåg jag att förklaringen troligen var att de helt enkelt ätit mindre av lightfodret, vilket jag såg att de hade.

Så om man tror att lightfodret ska göra hela jobbet och om man inte begränsar maten samt aktiverar katten - då blir man nog den där missnöjda kunden som Icebabe_1 talar om.

mandalaki
 
mm,ser ut som jag har gjordt mig missförtått.
får skylde mig själv der faktisk.
jag förstår att du menar och tycker så,
men jag menade inte att katten skall svälta,
klart om han har hög aktivitetsnivå redan så funkar det med light royal istället för outdoor.
 
Om jag skulle banta någon av mina katter skulle jag först och främst ta reda på om de äter för mycket av det foder de äter eller om de äter rätt mängd. Äter de för mycket drar man ner portionerna till normalstorlek, men äter de rätt mängd skulle jag "analysera mera" dvs kolla upp "hur-mycket-av-vad" de behöver och "hur-mycket-av-vad" fodret innehåller.

Så mitt råd till dig är att analysera katten och maten innan du bestämmer dig för hur du skall få katten att gå ner i vikt. Ibland är det så enkelt som att få katten att röra lite mer på sig.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
630
Senast: Hazel
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
413
Senast: Hoarfrost
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 153
Senast: Sassy
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp