Rund plaststolp vs trästolp som stängsel i hästhage?

Håller med, men hade då en träätande häst som tycke stolparna var mumsiga. Han finns tyvärr inte lägre men jag är väldigt nöjd med stolparna och kommer aldrig sätta något annat.
Jag var inne på att köpa såna för ett tiotal år sedan, men de enda återförsäljarna jag hittade då var så struliga så jag skippade det. Flyttade ifrån den gården några år senare, då var det skönt att inte ha tryckt ner de pengarna runt hagarna! (de kostade iaf då ca 3 ggr trästolpar)
 
Vi har sådana plaststolp till några av vinterhagarna och de är tåliga och håller bra. Hästarna gnager inte på dem. Aldrig varit med om att det är problem med ljud pga blåst. (Vi har lock). Jag skriver under på @a1agnlju s erfarenheter.
 
Vi har såna plaststolp du har länkat till i våran sommarhage. Köptes begagnat för drygt 15 år sen, då hade dem alltså redan suttit uppe ett tag. Vi har fått byta ca 5st men det är pga att dem blivit påkörda av traktorn..
Vi är väldigt nöjda med dem! Ser snyggt ut, upplever inte alls att det låter om dem. Står stadigt. Hästarna tuggar inte på dem heller..
har trästolp i andra hagar och det ser väldigt fult ut i jämförelse. Visserligen har vi en stolpätare men dem blir väldigt ofräscha efter några år. Tycker det finns för o nackdelar men jag gillar plaststolp! :)
 
Beroende på markförutsättningar skulle jag välja det ena eller det andra.

Hos oss är det bara sand i marken och det innebär även små svarta sandmyror... dom äter gärna på trästolpen under mark, så efter tre-fyra vintrar när vatten trängt in i trästolpen så fryssprängs dom under mark och går av i markplan.
Efter 10 år så bytte vi ut alla trästolp utom hörnen mot plast.
Men vi köpte oborrade stolpar som jag satte grisknorrar i för tråden. Det kändes bäst ur säkerhetstänk.
Nu efter 20 med samma plaststolp, samma tråd och samma grisknorrar så ser det lika fint ut som när det var nysatt!
Ingen häst har gnagt eller ens rört staketet ;)
Jag gillar plaststolp! :p
 
Vi har plaststolpar som suttit i över 20 år i våra hagar. Någon enstaka har varit sliten så den behövts bytas nu när vi gått över staketet i sommar.
Vissa hörnstolpar har vi dock bytt till rejält långa trästolp (260 cm, 100 cm ner i marken) när vi till viss del ändrat sträckningen. Då bor vi ändå med mycket vilt där det dagligen springer hjort genom våra stängsel samt bökar mycket vildsvin.

Har inte hört att de låter när de blåser? Bor ändå i Skåne så det blåser en del 😁

De vi har bytt har vi satt nya från granngården som du länkat till. De gamla finns troligtvis inte att få tag på längre 🙄😊
Har ni de ihåliga plaststolparna då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp