Rundbal hösilage med blöt kärna

A_NN_A

Trådstartare
Vad kan vara orsaken till att kärnan är mycket blötare än resten av balen?
När man balade var fodret riktigt torrt. När jag nu öppnat en bale är kärnan ordentligt blöt.

Vad kan detta bero på? Det var inga hål i plasten.
 
Normalt sker en fuktvandring i rundbalar, så att de yttersta lagren är något fuktigare än kärnan.

Men, om strängen som balades, slumpvis var sådan att det material som blev kärnan var mycket fuktigare än resten av strängen som blev manteln, så kan det bli som du beskriver. I synnerhet om vi pratar om s.k. hösilage.
 
Normalt sker en fuktvandring i rundbalar, så att de yttersta lagren är något fuktigare än kärnan.

Men, om strängen som balades, slumpvis var sådan att det material som blev kärnan var mycket fuktigare än resten av strängen som blev manteln, så kan det bli som du beskriver. I synnerhet om vi pratar om s.k. hösilage.
Jag har inte kunnat prata med leverantören än, men detta var helt torrt hö som balades. Och mitten, ca 20cm i diameter, är riktigt blöt. Inget på den vallen var så blött när dom balade.
 
Vad kan vara orsaken till att kärnan är mycket blötare än resten av balen?
När man balade var fodret riktigt torrt. När jag nu öppnat en bale är kärnan ordentligt blöt.

Vad kan detta bero på? Det var inga hål i plasten.
Jag tror att det kan bero på hur de stod när de lagrades. Grannens balar var alla lite blötare på två ”sidor”, där balen stått emot andra balar på fältet.
 
Jag har inte kunnat prata med leverantören än, men detta var helt torrt hö som balades. Och mitten, ca 20cm i diameter, är riktigt blöt. Inget på den vallen var så blött när dom balade.
Fast det motsäger sig självt. Kärnan var så blöt om inte än blötare när det balades.
 
Jag har inte kunnat prata med leverantören än, men detta var helt torrt hö som balades. Och mitten, ca 20cm i diameter, är riktigt blöt. Inget på den vallen var så blött när dom balade.
Det finns ofta ett hörn, eller en sida av en vall, som ligger mer skuggigt. Om strängarna är tjocka, så kan det vara väldigt torrt på ovansidan, men rejält blött underst.

Jag förstår dock inte riktigt.

Pratar du om plastat hö, eller om hösilage?
 
Jag har inte kunnat prata med leverantören än, men detta var helt torrt hö som balades. Och mitten, ca 20cm i diameter, är riktigt blöt. Inget på den vallen var så blött när dom balade.
En variant kan vara att det fanns lite gräs kvar i pressen då det torra började pressas. Då hamnar det gräset, som kanske var fuktigare, i mitten eftersom det var först in i pressen/balen. En tanke bara.
 
@TinyWiny , @skogaliten , @Rakan

Jag var helt övertygad om att vallen var tvärtorr, men det visar sig att det inte var så. Leverantören säger hösilage.
Imorgon i dagsljus ska jag kolla av balen och se så allt ser ok ut. Kan inte känna någon konstig doft.

Förhoppningsvis har ni rätt och det har helt enkelt varit blött i starten av denna balen. Jag har aldrig varit med om så stor skillnad förut på oskadad bale.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hur tycker ni att det funkar att spara plastat hösilage (relativt torrt) till nästa säsong? Tycker balarna har haft lite tveksam...
Svar
8
· Visningar
793
Senast: Magnum
·
Foder & Strö Funderade på hur det funkar med hösilage, om man tar såna stora ball, men inte plastar in dom. Hur blir hållbarheten och kvalite på höèt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 512
Senast: Blyger
·
Foder & Strö I stallet där jag står är många balar som vi öppnar "dammiga", speciellt första lagren. Samt att det är ett sprött/finstråigt hösilage...
Svar
16
· Visningar
1 691
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 822
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp