Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Lill

Trådstartare
Har tidigare haft rundbalar men nu i år så har jag också fått tag på fyrkantsbalar. Rundbalar håller ju inte så länge då man tar bort plasten, innan ruttnings/mögelprocessen slår igång, men hur är det med fyrkantsbalar? En del säger att de inte håller längre än rundbalar, medan andra säger att om man bara skär upp plasten i ena änden av balen så håller de dubbelt längre än rundbalar. Vad stämmer? Detta hösilage är relativt torrt (kommer inte ihåg exact ts nu, kanske det var runt 65 om jag inte minns helt fel), och jag brukar normalt göra så att jag öppnar en bal och ruskar ut allt i en enda stor hög. Den förra balen gjorde jag så med, och då höll det sig fräscht i en hel månad utan minsta problem. Då fick hästarna endast lite hö varje dag (ca 5kg totalt per häst per dag) men nu går det åt mera eftersom vi är näst intill utan gräs i alla hagar, och räknar nu med 10kg per häst per dag. Det betyder att en bal kommer att räcka i ca 20 dagar. Går det då att bara skära upp i ena sidan och ta en skiva och lämna plasten runt balen, eller hinner den ruttna bort innan hästarna hinner äta upp den? Vad säger ni här inne?
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Det beror ju på hur mycket rund resp fyrkantsbalen väger. Inte hur man öppnar eller formen på balen(tror jag).

Själv har vi 4 hästar som äter ca 10 kg per dag(ca 40 kg/dag då) vi skulle gärna ha mindre rundbal(2-300 kg max) eller fyrkantsbal då de också brukar vara mindre.

Tex en 600 kg bal kanske vi får slänga 50 kg(minst) av när det aldrig blir riktigt kallt så pass länge att den ska kunna hålla sig fräsch till den tar slut, så vi skulle gärna ha mindre balar i början och i slutet av installningen. 600 kg kan vi ha mitt i vintern när man vet att det kommer vara ca 10 minus konstant i ca 2 veckor.
Allt beror på hur kallt det är när man öppnar dem och hur mycket hästarna äter/dag.


=)
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Jag skulle inte fodra med en bal som varit öppen så länge som en månad, och jag hade inte räknat med att den skulle hålla i 20 dagar heller. Särskilt inte nu när det fortfarande är varmt. Men jag är inte heller förtjust i att sprida ut hösilaget för att det ska torka.

Det låter ju som att du har alldeles för stora balar sett till antalet hästar, kan du inte få tag på mindre? Jag har fyrkantsbalar som går åt på ca 3-4 dagar i normalfallet vilket är lagom här. Vintertid skulle det fungera bra med större, men mer än 7-10 dagar hade jag inte velat ha.

Jag tar bort plasten runt om, vill se hur hela balen ser ut innan jag börjar fodra med den.
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Ensilage håller sig i 4-6 dagar efter man har öppnat balen. Det spelar ingen roll om man "torkar" det i efterhand eller om det är fyrkant eller rundbal det blir dåligt lika fort ändå. Det ensilaget du gav hästarna i en månad var inte godtagbart foder så länge. Om du hade skickat in ett prov på hygienanalys efter tio dagar så hade du fått veta att det var mögligt och alltså inte tjänligt som foder.
Försök få tag på mindre ensilagebalar eller hö istället för risken är att dina hästar och även du blir sjuka av det mögliga fodret.
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Jag tycker de fyrkantiga håller lite längre då plasten skyddar balen, men inga 20 dagar framför allt inte när det är plussgrader.
Vi öppnar i kortänden och skär upp sidorna och nederkanten så det blir ett lock, sen tar vi skiva för skiva. Än så länge fodrar vi med torrhö eftersom jag tycker det är för varmt än. Vi gör av med en bal på 7-10 dagar och då måste det vara lite kallare.
Hur många hästar har du? Det låter som du bara har 2 st och det är för lite om man ska fodra med storbal. Försök få tag i hö eller mindre balar, det blir billigare än att slänga en massa. Kanske kan du dela med någon i närheten.
Ditt var ju torrt så det kan funka att sprida isär den men då måste du vända i det flera gånger om dagen så det torkar ordentligt. Det är lätt att missa om det börjat mögla i det och då kan det bli dyra vet.kostnader.
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Jag hittade analysen och ts halten är 80 på detta. Inte 65 som jag skrev i första inlägget, det var förra partiet jag hade som var det.
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

kl

Balen håller inte längre för att man inte tar bort all plast - syre kommer in i balen oavsett hur påklädd den är och den kan absolut börja mögla och bli dålig även om den har plast kvar.

Jag tar bort all plast när jag öppnar balen och ser över balen innan varje fodring. Ser det konstigt ut eller inte luktar som det ska så kasseras balen. Jag har rätt torra balar (uppskattningsvis 65-70%) och nu när det är minusgrader på natten och runt 7-10 plus dagtid håller de kanske 3-4 dagar. Då förvarar jag den öppnade balen i ett svalt utrymme i ladugården.

edit: jag ska kanske tillägga att jag alltså inte fodrar med den efter 3-4 dagar, kan hända den håller någon dag extra men jag är rädd om hästarna och vill inte chansa. Verkar det suspekt tidigare än 3-4 dagar så kasseras balen naturligtvis direkt.
 
Senast ändrad:
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

kl

Balen håller inte längre för att man inte tar bort all plast - syre kommer in i balen oavsett hur påklädd den är och den kan absolut börja mögla och bli dålig även om den har plast kvar.

Jo det gör den.
Med god hygien så kan man få en bra bal att hålla sig mycket längre.
Det finns studier gjorda på det.

Bal förvarad under tak eller täckt håller sig längre.
Och hygienen vid hanteringen är mycket viktig.
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Jag hittade analysen och ts halten är 80 på detta. Inte 65 som jag skrev i första inlägget, det var förra partiet jag hade som var det.

Då är det plastat hö du har och det möglar ännu fortare. Redan efter två-tre dagar kan en sådan bal vara helt genommöglad. Det blir ingen ordentlig ensileringsprocess och då blir det som gräsklipp som ligger i en hög, det möglar ganska omgående.
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Jo det gör den.
Med god hygien så kan man få en bra bal att hålla sig mycket längre.
Det finns studier gjorda på det.

Bal förvarad under tak eller täckt håller sig längre.
Och hygienen vid hanteringen är mycket viktig.

Där ser man, var kan man läsa de studierna? Inte för att vara dryg nu, utan för att jag som foder-nörd är intresserad :)
 
Sv: Rundbal och fyrkantsbal, hur håller dom?

Där ser man, var kan man läsa de studierna? Inte för att vara dryg nu, utan för att jag som foder-nörd är intresserad :)

Förut så fanns de att läsa på webben på SLU.
Det var Agr.Dr. Cecilia Müller som gjorde studien.
De hade öppnat en massa balar och förvarat dem olika och analyserat hur de åldrades.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 111
Senast: Twirro
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
991
Senast: Viva
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 523
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp