rundcorall

Sv: rundcorall

optimistisk putt

Jag vill också bygga corall. Tänker tryckta stolpar och tre ribbor på höjden så att säga (högsta på 1.20 ungefär). Förmodligen ta bort översta jordlagret, ev lägga duk och sedan 0-18 väggrus på det...

Vad har du för idéer?
 
Sv: rundcorall

först bort med jord - eventuellt med duk på, sen grusa upp och på det gummiflis/kabelrens
men just staketet vet jag inte riktigt hur jag vill ha
 
Sv: rundcorall

. Tänker tryckta stolpar och tre ribbor på höjden så att säga (högsta på 1.20 ungefär).
En roundpen med tre ribbor på höjden är bortkastat arbete, då den är oduglig ! Gör nåt annat för pengarna.
En roundpen ska vara så hög att en häst inte kommer på tanken att kunna hoppa över, dessutom ska den hindra utsikt.
 
Sv: rundcorall

En roundpen med tre ribbor på höjden är bortkastat arbete, då den är oduglig ! Gör nåt annat för pengarna.
En roundpen ska vara så hög att en häst inte kommer på tanken att kunna hoppa över, dessutom ska den hindra utsikt.

Ok. Jag kanske borde ha skrivit att jag ville bygga en volt - en paddock fast en volt. Eller är paddockar också meningslösa eftersom de oftast inte är så mkt högre staket än 1.20 och hästarna kan se igenom?

Ge gärna förslag på hur du anser att man borde bygga istället för så som jag föreslog (lite mer ingående).

En fundering - håller du på med westernridning? Kankse finns det olika idéer och synsätt innom olika typer av ridning?
 
Sv: rundcorall

nej. det var ju en djäkla skillnad! en rund longerhage kan du ju göra av stängseltråd. En rundcorral ( eller roundpen) är något helt annat. I en roundpen kan du jobba med hästen lös te xmpel en unghäst som skall tämjas. men det kan du inte göra i en hage enligt din modell för då kan den få för sej att rymma när man sätter lite press på den, o det blir farligt! för hästen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: rundcorall

jobba med hästen lös är vad jag tänkt göra. longera kan man göra på ridbanan.
hur högt bör staketet vara? och hur ska det vara utformat?
material?

jobbade på ett ställe där ca 70 cm var heltäckande plank, sen satt det plankor med ca 20cm avstånd, minns dock inte den totala höjden men skulle gissa på 150. Det funkade, men samtidigt kunde man uppleva att hästens uppmärksamhet försvann från personen som jobbade med den ifall någon gick förbi
 
Sv: rundcorall

Kan bidra med hur min tränares runkorall ser ut. Hästen är ca 160 i mkh.



Klickbar bild
 
Sv: rundcorall

Minst 1,80 skulle jag gissa och skulle jag bygga egen skulle jag inte snåla med höjden.

Vet inte riktigt diametern och mitt ögonmått är inte att lita på:o
 
Sv: rundcorall

Här är corallen som finns i stallet jag står i, (ska målas om i sommar).


 
Sv: rundcorall

Min kusins corrall...
frigg.jpg


Hon bor på Läsö, där allt består av sand. Hon smällde upp staketet och så var det klart- med pefekt underlag. En del har det enkelt... Jag tror den är runt 18m i diameter, känns stor iaf. Men att leka/träna lös med hästen var inte så lätt- gräset lockar ju :angel:

I mitt förra stall fanns det en rundpaddock byggd på vår svenska lermark, där var lagt dränering, makadam och som topplager 0-18. Den var 16m i diameter. Jag gillade varken bottnen(stenigt...) eller att den var så liten, vi har islänningar- men för en större häst blir det inte mycket svängrum. Staketet bestod av boskapsgaller.

Slängde här hemma upp en rundpaddock under en kort tidsperiod för att rida in min unghäst. Gick prima trots att det bara var elband(utan el!) och ganska låg höjd. Men jag har oxå tidigare varit med om häst som hoppat ur sådana konstellationer, dock inte min.
 
Sv: rundcorall

Vad har ni för storlek på era koraller? Har ev fått möjlighet att bygga en hemma men den blir då ganska liten, 15 meter i dameter. Håller på med isisare kan jag säga...

Tack för svar
Fia
 
Sv: rundcorall

KL

En mkt korkad fråga kanske, men jag kan ingenting om just detta ämne;

Hur kommer det sig att det är just en rund inhängnad? Funkar det inte lika bra att jobba som i ett ridhus till exempel?
 
Sv: rundcorall

Ingen fråga är korkad!

När man inledningsvis jobbar hästen lös är det till hjälp att inte ha några hörn som hästen kan "fastna" i samt att ett ridhus är lite för stort.
 
Sv: rundcorall

Ahhh, så det var så det var. Nu när jag vet om det så låter det ju fullständigt logiskt :)

Tack för svar!
 
Sv: rundcorall

Vad har ni för storlek på era koraller? Har ev fått möjlighet att bygga en hemma men den blir då ganska liten, 15 meter i dameter. Håller på med isisare kan jag säga...

Tack för svar
Fia

18 meter är våran, mindre hade jag inte velat ha.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag behöver hitta nya t-shirts eller linnen till när jag spelar Padel och tränar. Jag vet dock inte vilket material jag ska välja, för...
Svar
1
· Visningar
162
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
381
Senast: Oknytt
·
Tjatter Samsung galaxy s10e finns det? Behöver en ny mobil men hittar bara större modeller än den. Hade velat ha en ny i samma storlek och en...
Svar
7
· Visningar
567
Senast: EmmaBovary
·
Kläder & Bli fin Behöver köpa kläder och pga småbarnsliv och sånt har jag ej tid att inventera butiker så jag beställer mest. Men då kan man ju inte...
Svar
4
· Visningar
347
Senast: Eli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp