Bukefalos 28 år!

mandalaki

Trådstartare
Hur är det nu med runkeeper - är kaloriräknaren fortfarande en glädjemätare?

(Använder den bara för att göra mina promenader lite roligare, räknar egentligen inte kalorier men det kan vara kul att få ett hum ändå)
 
Sv: Runkeeper

Härom veckan var den det. Jag gick samma sträcka och hade runkeeper på ena gången och Sportstracker andra, skillnaden var mer än hälften.
 
Sv: Runkeeper

Jag vet inte riktigt hur Runkeeper räknar, men en riktlinje brukar vara att man förbränner 1 kcal per kroppskilo och kilometer (oavsett intensitet).
 
Sv: Runkeeper

Oj!
Detta är förvisso inte svar på din fråga, men jag har märkt att även sträckan kan skilja mellan olika trackers. Jag använder Runtastic och min man Endomundo och hans tur var betydligt längre än min när vi hade sprungit tillsammans en gång.
 
Sv: Runkeeper

Ja, de allra flesta schablonmätare är knasmätare när det gäller kalorier - men det går åt båda hållen.
Om du har en pulsmätare blir det mer rätt.

Exempel:
4 km lång PW i 40 minuter UTAN pulsmätare: 374 kcal
4 km lång PW i 40 minuter MED pulsmätare: 425 kcal

(Jag använder Endomondo)
 
Sv: Runkeeper

Va? Så om man går 5 km och väger säg 60 så förbränner man 65?

Görel: jösses vilken skillnad! Min påstod att jag förbrände 295 kcal när jag gick 5 km och det lät alldeles för bra.
 
Sv: Runkeeper

Vilken puls ska du hålla då?

Nästa gång jag går ska jag inte fotografera snödroppar, kolla facebook och titta på utsikten - i alla fall inte utan att pausa appen :angel:
 
Sv: Runkeeper

Va? Så om man går 5 km och väger säg 60 så förbränner man 65?

1 kcal*5 km*60 kg = 300 kcal. :)

Jag har dock lärt mig den formeln för löpning, och för gång 0,75*km*kroppsvikt.

Och ja, Runkeepers kaloriberäkning brukar vara åt det glädjebetonade hållet. :D
 
Sv: Runkeeper

Sportstracker påstod att jag brände knappt 300 när jag gått 9,5 km. Runkeeper sa att jag bränt omkring 700 på samma sträcka.
 
Sv: Runkeeper

Jaså formel! Tack, jag blev lite nervös där :p

Med din formel hamnar runkeepern inte riktigt rätt, men inte superfel heller.
 
Sv: Runkeeper

Så tolkar inte jag det Philosofia skriver. Min tolkning är att du bränner
1kcal/kg och km*60 kg* 5 km= 300 kcal.
Om det stämmer så räknar appen rätt
 
Sv: Runkeeper

Det är olika beroende på vad jag vill.
Just den promenaden såg ut såhär pulsmässigt:

skarmavbild_2014-03-02_kl_132656_53132d429606ee077f90c716.png



Jämför med ett mycket tyngre pass med både joggintervaller (gåvila) och backträning:

skarmavbild_2014-03-05_kl_085512_5316d8fee087c32384ae7fe9.png



Jag ÄLSKAR att ha en pulsklocka. :love:
 
Sv: Runkeeper

Ja, jag har förstått att folk som tränar medvetet gör det. Det är säkert ett skitbra hjälpmedel. Dessutom blir det lite roligare :)
 
Sv: Runkeeper

Mycket roligare :D
Och när jag vet min vilopuls och maxpuls kan jag få ut mer av träningen.
Jag har jättesvårt att ligga i zon 2, till exempel. Raskar gärna på i lite väl högt tempo och hamnar lätt i 3, men då får jag inte samma fettförbränning som jag vill ha. Då är det gött att kunna snegla på klockan och veta vilka siffror jag ska hålla mig mellan. :)
 
Sv: Runkeeper

Skulle tro att du har högre maxpuls än 196. :) Zon 4 och 5 "ska" man inte kunna ligga i under 20 minuter av ett pass på drygt 40 minuter om man inte är väldigt vältränad. Att du har väldigt svårt att ligga i zon 2 indikerar också att du ligger lite lågt, så jag skulle testa att höja maxpulsen med typ fem slag och se om du får en lite mer rättvisade kurva. Men som du själv är inne på måste du ju verkligen veta din maxpuls om det ska bli helt rätt och riktigt (och att man undviker det förstår jag, maxpulstest är vidriga...).
 

Liknande trådar

Relationer Jag har haft några vänner genom åren som ägnar sig åt att ställa in, avboka eller omboka träffar, ibland med kort varsel. Jag funderar...
14 15 16
Svar
313
· Visningar
11 344
Senast: Saeta
·
Tjatter Svägerska ska gifta sig i sommar, nu kom inbjudan till möhippa. Jag trodde möhippegänget skulle planera något roligt tillsammans men det...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 766
Senast: Piaff
·
Skola & Jobb Hmmm....Hur ställer ni er till det? Big no-no?Tänker då enskilt, inte på grupp- AW eller dyl.Blev lite småobekväm då min chef undrade om...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 035
Senast: farin
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
2 102
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp