Runt nollan, vilka löparskor?

svea

Trådstartare
Allvetande Buke, jag åkallar er samlade kompetens. Jag springer till och från jobbet, delvis på asfalt och delvis i skog. Det är bitvis blött och geggigt och hala halvruttna löv och nu kommer ju asfalten att börja vara frusen på morgnarna. Jag behöver nya skor! Gillar lätta flexibla skor med rymlig tåbox, och så behöver jag plats för höga fotvalv. Icebugs med dynamisk dubb skulle säkert vara jättebra men verkar så styva och klumpiga. Vad ska jag titta efter? Nike Pegasus 36 Zoom Trail fick omdömet "bra grepp på våt is" hos någon löparklubb, nån som testat dem?
 
Allvetande Buke, jag åkallar er samlade kompetens. Jag springer till och från jobbet, delvis på asfalt och delvis i skog. Det är bitvis blött och geggigt och hala halvruttna löv och nu kommer ju asfalten att börja vara frusen på morgnarna. Jag behöver nya skor! Gillar lätta flexibla skor med rymlig tåbox, och så behöver jag plats för höga fotvalv. Icebugs med dynamisk dubb skulle säkert vara jättebra men verkar så styva och klumpiga. Vad ska jag titta efter? Nike Pegasus 36 Zoom Trail fick omdömet "bra grepp på våt is" hos någon löparklubb, nån som testat dem?
Ja, jag har ett par Pegasus 36 trail med gore tex. Jag älskar att de är vattentäta. Det är så himla skönt att slippa bli blöt om fötterna! Har bra grepp på lövhala stigar. Hur de är på ren is vet jag dock inte. Men frostiga vägar är inga problem. Läste dock att de tydligen gjort massa bra förbättringar nu på trailvarianten av 37:an (omdöpt till trail 2 om jag förstått saken rätt). Så jag skulle nog satsa på den.https://www.loparshop.se/inspiration/test-nike-pegasus-trail-2
 
Ja, jag har ett par Pegasus 36 trail med gore tex. Jag älskar att de är vattentäta. Det är så himla skönt att slippa bli blöt om fötterna! Har bra grepp på lövhala stigar. Hur de är på ren is vet jag dock inte. Men frostiga vägar är inga problem. Läste dock att de tydligen gjort massa bra förbättringar nu på trailvarianten av 37:an (omdöpt till trail 2 om jag förstått saken rätt). Så jag skulle nog satsa på den.https://www.loparshop.se/inspiration/test-nike-pegasus-trail-2

Tack för intressant svar. Det är främst frostiga vägar jag behöver klara av, när det blir is och snö har jag skor med dubbar att ta till.
 
Allvetande Buke, jag åkallar er samlade kompetens. Jag springer till och från jobbet, delvis på asfalt och delvis i skog. Det är bitvis blött och geggigt och hala halvruttna löv och nu kommer ju asfalten att börja vara frusen på morgnarna. Jag behöver nya skor! Gillar lätta flexibla skor med rymlig tåbox, och så behöver jag plats för höga fotvalv. Icebugs med dynamisk dubb skulle säkert vara jättebra men verkar så styva och klumpiga. Vad ska jag titta efter? Nike Pegasus 36 Zoom Trail fick omdömet "bra grepp på våt is" hos någon löparklubb, nån som testat dem?
Jag har Salomon Speedcross med goretex till det ändamålet.
 
Jag har också funderat på nya skor nu till vintern. Alltid bara haft vanliga springskor. Men fungerar trail bra på vintern också?
 
Rymlig tåbox har väl inget av märkena som tipsas om här?

Merrell har ju en del modeller med rymlig tåbox, tror att det är nolldrop på de flesta av dom också - och det är ju också bra (tycker jag). Annars har du Altra om du vill ha lite mer dämpning.
Dock vet jag inte hur mycket de står emot väta, jag brukar inte lägga så stor vikt vid att jag blir lite blöt om fötterna, man byter ju skor och strumpor efteråt så :D
Fast jag springer ju i samma skor året om - även på vintern i 20 minusgrader, så jag kanske inte är världens bästa att fråga om sånt :angel: jag tar bara på såna där broddar man trär på utanpå skorna om det är halt!

Min upplevelse är att om man har skor som låter foten jobba som den ska (alltså har plats för tårna och nolldrop så att foten aktiveras och sätts i på rätt sätt - inte hälen först) så blir man inte kall om fötterna när man löptränar - åtminstone inte lika kall.
 
Rymlig tåbox har väl inget av märkena som tipsas om här?

Merrell har ju en del modeller med rymlig tåbox, tror att det är nolldrop på de flesta av dom också - och det är ju också bra (tycker jag). Annars har du Altra om du vill ha lite mer dämpning.
Dock vet jag inte hur mycket de står emot väta, jag brukar inte lägga så stor vikt vid att jag blir lite blöt om fötterna, man byter ju skor och strumpor efteråt så :D
Fast jag springer ju i samma skor året om - även på vintern i 20 minusgrader, så jag kanske inte är världens bästa att fråga om sånt :angel: jag tar bara på såna där broddar man trär på utanpå skorna om det är halt!

Min upplevelse är att om man har skor som låter foten jobba som den ska (alltså har plats för tårna och nolldrop så att foten aktiveras och sätts i på rätt sätt - inte hälen först) så blir man inte kall om fötterna när man löptränar - åtminstone inte lika kall.
Altra skulle enligt min man, som studerat dem för vandring, inte alls stå emot väta, typ försöker inte ens, utan snarare torka snabbt. Vilket bland dem ansågs som en fördel.

(själv har jag inte undersökt saken utan bara ägt ett par i några veckor och ännu inte landat i vatten.)
 
Funkar den bra även på asfalt? Och hur styv är den?
Ja den funkar utmärkt på asfalt. Hur styv kan jag inte svara på men de är klart smidigare än de Icebugs jag provat. Jag tror ju inte att Speedcross är som den sko du beskriver att du trivs bäst med, men det är en väldigt bra sko för den typ av löpning som du gör och jag vet ingen som inte gillar den så jag vill ändå rekommendera den 😊
 
Altra skulle enligt min man, som studerat dem för vandring, inte alls stå emot väta, typ försöker inte ens, utan snarare torka snabbt. Vilket bland dem ansågs som en fördel.

(själv har jag inte undersökt saken utan bara ägt ett par i några veckor och ännu inte landat i vatten.)

Nej men precis, det är min uppfattning också att man mer har satsat på att de torkar snabbt. Samma med Merrell.
 
Brooks alla dagar i veckan! Rymlig tå i dem flesta modellerna och de har flera olika offroadmodeller som lätt överlever is och löv och asfalt.

Nike Trail 2 är tydligen annorlunda i tån jämfört med Pegasus och enligt en argsint kund hos Zappos är den inte i GoreTex och inte vattentät alls.
 
Brooks alla dagar i veckan! Rymlig tå i dem flesta modellerna och de har flera olika offroadmodeller som lätt överlever is och löv och asfalt.

Nike Trail 2 är tydligen annorlunda i tån jämfört med Pegasus och enligt en argsint kund hos Zappos är den inte i GoreTex och inte vattentät alls.

Nike Trail 2 verkar dessutom ha sämre egenskaper på asfalt enligt någon recension. Pegasus ligger bra till eftersom jag springer i Nike Free RN under sommarhalvåret. Ska titta på Brooks.
 
Brooks alla dagar i veckan! Rymlig tå i dem flesta modellerna och de har flera olika offroadmodeller som lätt överlever is och löv och asfalt.

Nike Trail 2 är tydligen annorlunda i tån jämfört med Pegasus och enligt en argsint kund hos Zappos är den inte i GoreTex och inte vattentät alls.
Tidigare modeller av Pegasus trail har ju funnits både utan och med Gore Tex. Så det är säkert så nu också att det bara är modeller märkta med gtx som är vattentäta. Eller var det en gtx-modell som hen köpt?
 
Tidigare modeller av Pegasus trail har ju funnits både utan och med Gore Tex. Så det är säkert så nu också att det bara är modeller märkta med gtx som är vattentäta. Eller var det en gtx-modell som hen köpt?
Det verkar så men hen kan ju ha läst lite för snabbt och beställt fel. Jag skulle vara mer bekymrad över att Nike har ändrat tån för det förändrar ju allting.
 
På vilket vis?
Olika reviews säger att tån är rundare istället för mer fyrkantig vilket innebär att den inte är lika rymlig. Jag har inte provat den själv men har läst liknande omdömen på flera ställen. Å andra sidan tror jag man skall ta folks omdömen med en stor skopa salt: som löpare man blir liksom ”tidsblind” och glömmer att ens fötter förändrar skon ju mer man springer i den, så det är klart att en ny sko känns annorlunda även om det är samma modell som ens gamla.
 
Intresseklubben kan anteckna att jag fortfarande inte köpt några skor. Nike Pegasus Trail 2 GTX ligger bra till på grund av att den ska ha en rymligare tåbox och bättre plats på höjden, plus då att några av er varit nöjda med 36:an. På minussidan skulle de kunna vara lite tunga.

Är nyfiken på hur Icebugs med fjädrande metalldubb är på asfalt, låter för bra för attvara sant om de ska funka på alla underlag. Deras goretexmodeller verkar dessutom ha boasnörning och det är nog en dealbreaker.
 
Rymlig tåbox har väl inget av märkena som tipsas om här?

Merrell har ju en del modeller med rymlig tåbox, tror att det är nolldrop på de flesta av dom också - och det är ju också bra (tycker jag). Annars har du Altra om du vill ha lite mer dämpning.
Dock vet jag inte hur mycket de står emot väta, jag brukar inte lägga så stor vikt vid att jag blir lite blöt om fötterna, man byter ju skor och strumpor efteråt så :D
Fast jag springer ju i samma skor året om - även på vintern i 20 minusgrader, så jag kanske inte är världens bästa att fråga om sånt :angel: jag tar bara på såna där broddar man trär på utanpå skorna om det är halt!

Min upplevelse är att om man har skor som låter foten jobba som den ska (alltså har plats för tårna och nolldrop så att foten aktiveras och sätts i på rätt sätt - inte hälen först) så blir man inte kall om fötterna när man löptränar - åtminstone inte lika kall.

Alltså jag springer ibland i yllesockor och sockiplast i lössnö, skithärligt om man ska springa en runda och sen hem. Och minusgrader är inga problem, då håller man sig torr.

Jag behöver skor som jag kan springa i snöslask till jobbet med, sätta på mig igen när jag ska hem, kanske göra något ärende på vägen utan att bli för kall. Och som är trygga en solig dag när det ligger tjock frost på asfalten när jag ska till jobbet lika väl som på eftermiddagen när jag ska hem genom gegga och halvruttna löv.

Håller dock med om att det är viktigt att foten får jobba som den ska, flexibel framfot är önskvärt. Men jag kan nog inte få allt på önskelistan.
 
25% rabatt i Nikes webbshop idag, så det blev ett par Pegasus Trail 2 GTX. Rapport kommer!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Kreditkort

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp