Bukefalos 28 år!

rusar in i galoppen!!!!!

S

spindel_17

min häst rusar in i galoppen.....när hon gör detta tar jag tillbax henne och jobbar henne med en gång gör en ny fattning och fortsätter så tills hon fattar.
gör jag rätt,har ni några bra tips????
mvh emma;)
 
Sv: rusar in i galoppen!!!!!

Jag tycker du gör rätt som försöker hitta tillbaka igen i trav innan du försöker fatta ny galopp. Hästen måste vara i balans och ordentligt förberedd före fattningen.

Tänk på hur du sitter, ett bara aningen framlutat överliv kan göra att hästen blir lite obalanserad och springer iväg i fattningen. Var noga med att du sitter HELT stilla. Ibalnd märker man inte själv när man omedevetet vill hjälpa till om hästen har lite svårt att fatta galopp. Du kanske har någon som kan titta när du rider.

Lycka till:)
 
Sv: rusar in i galoppen!!!!!

många hästar orkar inte galoppera kort pga för dålig muskling, speciellt inte fatta galopp från lugn trav/arbetstrav.
 
Sv: rusar in i galoppen!!!!!

min häst gjorde också så innan. då gick jag tillbaka och jobbade henne från marken i rundpaddocken. longerade och tränade galoppfattningar vilket gick mycket bättre. sen när det funkar perfekt från marken sitter man upp i runpaddocken och fattade galopp med enbart rösten, sen kan man byta ställe när man känner sig säker. detta har iallafall funkat för mig och min häst.
 
Sv: rusar in i galoppen!!!!!

Precis som andra nämnt skulle jag vara nogrann med sitsen, räta upp dig, sitt still. Fatta gärna galopp på böjt spår, ta gärna in hästen i öppna några steg och fatta för innerskänkeln. Det kan vara bra att ha ett spö att förstärka hjälperna med. Har hästen väl börjat rusa får du börja om från början så att den lär sig att inte springa in i galoppen.
 
Sv: rusar in i galoppen!!!!!

Håller med övriga talare här. Ta det lugnt och träna just fattningar, det är de som stärker hästen. Inte att galoppera varv på varv. Så fortsätt som förut och fatta galopp gång på gång så har du nog snart en häst som orkar galoppera lugnare.

Lycka till med galoppen!
 
Sv: rusar in i galoppen!!!!!

Har inte läst de andras svar, men jag tycker att det låter som ett typexempel på en häst som inte orkar fatta galopp på ett samlat sätt. Hon förstår nog alldeles utmärkt vad du menar, eftersom hon faktiskt fattar galopp, men hon har inte styrkan att galoppera samlat.

Det hon behöver i så fall är stärkande träning, som klättring, voltarbeten i olika tempon, galopparbeten på rakt spår (typ åker/mjuk grusväg) och övningar i balans och koordination - skänkelvikning, sluta, öppna, små volter i skritt och trav m.m.

Förutom din egen sits och balans måste du också tänka på att vara bomullsmjuk i handen och inte bli hängande i ena eller båda tyglarna (jag är expert på att bli det själv!) och aldrig bli arg på hästen när hon rusar in i galoppen. Min egen häst har samma problem, men med konsekvent träning (både på ridvolt och i skogen) så har hon blivit mycket bättre. Ta gärna hjälp av en tränare som förstår problematiken och har tålamodet att hjälpa er. Det tar tid, månader, att bygga en välmusklad hästkropp. Lika viktigt som träningen är foderstaten. (Menar inte att du inte vet det, jag bara drar lite allmänt vad man ska tänka på!)

Lycka till!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
760
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
939
Ridning Har en häst(ej islänning men gångartshäst) som faller in i fyrtaktig galopp ca två steg eller direkt efter fattningen, och när jag sen...
Svar
2
· Visningar
887
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp