Rusar över mig vid grinden.

Har du möjlighet ,så bygg en sluss,vid ingången till hagen,så kommer hästen snart underfull med att det inte lönar sig att rusa.
Vänta så länge det behövs för att hästen skall vara kontaktbar,innan du öppnar för hagen.
Insläppet till slussen öppnar du när hästen haft alla hovarna i marken samtidigt i 20 sek,och aceptera en rusning,för den kommer snart underfull med att det var meningslöst.
Inget viftande och skrikande,utan rör dig lugnt och i maklig takt.
Barn och hästhantering, är ur olycksfallsrisk ,en dålig kombination.
 
tungan är ingen bra idé

har sett exempel på hästar med tungmuskeln avsliten, mkt vanligare än man tror,

sedan förstår jag inte heller syftet med att ta tag i tungan på hästen??

vad vill an uppnå med detta?
 
Jo han kanske känner sig trängd där. Men när vi går genom grindhålet ut ur hagen så rusar han inte. Jag tror att mycket ligger i att dom släpper ut honom direkt ur boxen varje morgon så han får springa ut.
Problemet är att jag måste få honom att sluta springa när han leds.
Jag har hanterat hästen i över ett år nu och det är sen i maj han har blivit så här knäpp.
Vi har gjort övningar genom att låta honom gå under presseningar och mellan trånga utrymmen. Den enda gången han blev rädd var när han skulle gå under en eltråd som var upphängd i luften...

/Isis
 
Härliga kallblodstravare! :)

Detta är ju inte min häst, jag bara hjälper henne som har honom med ridningen eftersom han är helt outbildad och hon inte kan så mycket själv. Han är jättehärlig att rida och lyssnar fint. Blir han rädd för något så stannar han alltid upp och väntar på hur jag reagerar. Är jag lugn så blir han också lugn. Dessa tjejer hon har till hjälp när inte jag är där brukar också ta med sina kompisar till att rida på honom. Så det kan vara fem olika ryttare på vecka till den hästen. Eftersom dom inte klarar av honom så han hon köpt hjälptyglar och starka bett som dom rider med. Det är ju knappast någon hjälp för mig när mitt mål är att få honom lugn och avslappnad. Men vad gör jag, det är ju ägaren som bestämmer :(
Han är en sån otroligt fin häst så det är synd att detta händer honom...

/Isis
 
Har han bett i munnen är jag rädd för att han ska slita ur alla tänderna när han slänger sig. Tycker tom det är läskigt med repgrimman.
Men jag kan testa det om du tycker att det är bra. Har fått tips om att lägga grimskaftet över nacken på honom för om jag hänger i linan när han kastar sig bakåt så får han svårare för att ta upp huvudet och jag får mer kraft.

/Isis
 
Nä jag förstod inte heller detta med tungan. Vad menas och vad gör man? Griper man tag i tungan på hästen? Den är ju hal så den skulle slinka i väg som en hal ål!?

/Isis
 
Vi har en sluss eftersom hästarna släpps ut genom den varje morgon. Tänkte testa att han honom där innan jag öppnade. Men jag han i längre till att ställa honom i slussen och han for rakt genom grinden och sprängde eltrådarna! Kanske han har fåt sig en tankeställare till nästa gång då!

Jo jag vet att det inte är bra att barnen handskas med honom när han är så här. Men det är ju inte min häst och ägaren kan inte säga åt dom att dom inte får rida längre tydligen.

/Isis
 
Du kan i princip inte med fysiska medel hålla fast en häst eller knuffa bort honom ifall han trängs. Det du däremot kan göra är att använda något som fungerar mycket bättre, indirekt tryck. Man kan vifta hur mycket som helst på en häst, men om man inte menar det vad man "säger" så betyder det ingenting. Det är inte vad man gör, utan vad man lägger bakom vad man gör som har betydelse. Gå upp i tryck jättemycket en gång och mena det, du får inte gå på mig punkt slut. Lättaste sättet att göra detta tycker jag är att drämma till med repet i marken en gång. Det räcker oftast föra att få hästen uppmärksamhet. Det man dock inte får glömma är att lika fort som man byggde upp energin, lika fort måste man ta ner den och ge eftergift. Förväxla heller inte med att gå upp i energi med ilska, det är helt olika saker, du måste fortfarande vara neutral i dina känslor.
Gör det lätt för dig och träna inte precis vid ingången där stressmomentet är som stört. Börja någon annanstans och försök få hästen att förstå att det faktiskt inte är ok att trampa över en. Kan du inte det så kommer problemet kvarstå.
När du väl senare ska släppa in hästen så börja med honom en bra bit ifrån dig och ta sedan ett steg i taget utan att han ändrar på avståendet er emellan. Kommer han för nära så höj handen och backa undan honom med indirekt tryck. Forsätt så tills ni är helt inne.
Niklas
 
Du har inte möjlighet att ha honom lite oftare då?

Det skulle säker hjälpa om samma person hade hand om honom lite oftare.

Jag tror att nordsvenskar är väldigt självständiga djur, de är ju trots allt framavlade för att arbeta i skogen och dra timmer från början och då krävs det en häst som inte är rädd för att tänka själv och lösa problem som dyker upp självständigt, t ex hur ska jag ta mig runt den här stubben etc.

Jag tror att en nordsvensk som känner otrygghet och osäkerhet hos dem som hanterar den, gärna tar över ledarskapet i de farliga situationer som kan tänkas dyka upp och löser dem som hästen anser bäst, i ditt fall ta sig förbi det farliga (grindöppningen) så fort som möjligt. Han litar helt enkelt inte tillräckligt på den som leder honom genom det han tycker är farligt för att han ska kunna gå förbi det lugnt. Han tar helt enkelt situationen i egna händer (eller hovar kanske :D).

mvh Jessica
 
Jag tror man måste vara försiktig när man tränar de här momenten speciellt när hästen känner sig trängd. Jag har gjort det du beskriver med min häst en gång när han fick för sig att han inte ville gå bredvid mig vid grindhålet, för han tyckte att marken var för lerig, och istället sprang som en dåre och släpade mig i leran.

Jag överdriver inte om jag säger att jag blev sk*targ. Jag gick och hämtade ett spö och hade ett grimskaft som jag skulle fösa hästen med. Jag stod emellan grindhålet och hästen och han hade bara en sak i skallen, att komma in i boxen så fort som möjligt.

Jag är övertygad om att det var det faktum att jag var så arg som gjorde att jag inte blev livrädd för min häst då. Han är inte högre än 1,54 men just då såg han ut som en drake, med ögonvitor som lyste och näsborrar som var stora som dasslock.

Det enda jag krävde av min häst i det ögonblicket var, först och främst att han skulle stå still, och i andra hand ville jag att han skulle backa för mina hjälper (=lyftade händer och att jag gick emot honom).

Jag riktigt såg att han övervägde om han skulle springa rakt över mig eller stå kvar, han har faktiskt sprungit på mig när han har blivit löshoppad och jag har stått i vägen.

Min poäng är att jag anser mig ha en bra relation med min häst, jag kan få honom att gå fram varsomhelst och gå upp på i princip vadsomhelst. Han går även in i transporten om jag ber honom (utan att jag går före) och han utmanade mig när jag pressade honom. Jag tycker inte man ska ge sig in i liknande övningar med sin häst om man anser sig ha problem med tilliten mellan sig själv och hästen, definitivt inte om man är ovan.

Jag har hanterat en hel del stolliga hästar men ingen har skrämt mig så som min egen har gjort, och det tror jag beror på rasens självständighet. Nordsvenskar är helt underbara djur om de litar på en, men de kan bli monster om de inte litar på sin ryttare/ägare/skötare och istället tar över situationen.

mvh Jessica
 
Givetvis ska man vara försiktig, därför skrev jag att hon skulle börja i en mindre trängd situation. Sen leder jag inte brevid utan framför hästen då jag kan kontrollera hästen bättre i den positionen. Att bli arg skrev jag att hon skulle undvika helt och hållet då det bara förvärrar situationen. Hur mycket press man ska lägga på en häst är orelevant i en situation när ditt liv står på spel. I en träningssituation som denna så ska man givetvis försöka göra den så stressfri som möjligt, det viktigaste är att vara konsekvent. Lägg så mycket tryck som krävs, men så lite som behövs.
NIklas
 
Det kanske går el i marken precis vid grinden, så han får små elstötar.
En del hästar verkar bli väldigt stressade av det.
Har du kollat elen?
 
Japp, det distraherar ungefär som ett bremstag men är lättare att hålla samt gör inte riktigt lika "ont"
 
Nej jag har faktiskt inte tänkt på det. Visste inte ens att det kunde gå el i matken då elbanden sitter på stolparna. Hur kollar man det då? Borde inte jag känna av det då, eller någon annan häst?

/Isis
 
Men nu har ju "Isis" läst ditt råd och förhoppningsvis även min invändning/varning. Nu är det ju bara för "Isis" att välja vilken linje hon vill gå på.

Tanken med tråden var ju inte att diskutera dina och mina meningskiljaktigheter. Det är enligt min åsikt alldeles för lätt att två personer som skriver i en tråd råkar i konfliktsituationer bara för att man tycker att ens eget råd är bäst, men det hjälper ju inte trådskriveren ett dugg. :cool:

Jag tycker även att det kan vara mindre lämpligt att skriva att man ska använda "så mycket tryck som krävs, men så lite som behövs" på hästen. Hur mycket tryck är det i just den här situationen, med just den hästen?

mvh Jessica
 
Nej, du behöver inte känna av det.
Hästar är etremkänsliga mot elen.

Jag vet inte riktigt hur man kollar det.
Men om det sprakar i trådarna eller handtagen så kan det vara ett slags överslag som kan gå ner i marken.

Vet en ponny hos oss som aldrig gick ut genom grinden vid insläpp om handtaget låg i marken.
De andra hade passerat för längesen och gått in till sin box och sitt foder. Men inte han. Stackarn stog kvar tills vi kom på vad det var. :crazy:

Uppenbarligen är också hästar olika känsliga för elen.
 
Testa att vända han om 10 meter innan hagen och backa in honom.
Läste att han blev sur när du backade honom men förstog inte om det var i samband med hag insläppet eller i övrig hantering.
Man kan ju också trä över ett tygstycke över huvudet eller liknande så att han inte ser utan måste lyssna på dig, men alla förslag är ju bara första hjälpen.
Prova olika tränare, så kanske någon funkar för dig och din häst så att ni har roligt är väl mitt tips.
Behöver ju inte vara en tränare, bara någon som ser det från en annan vinkel.

jonte
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 599
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 603
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 976
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp