Rusar över mig vid grinden.

I

Isis

Hjälper en tjej med henne kallblodstravare som är väldigt dominant och ranghög. Han har börjat springa över en genom grinden när man ska släppa ut honom i hagen. Det finns ingen hejd på honom. Står man mitt i vägen så ligger man platt på marken efteråt. Har testat med att vifta med repet framför honom. Har även gett honom ordentliga smällar på bringan då han springer över mig. Inget hjälper! Har testat att gå fram och tillbaka genom grinden tills han går lugnt.
Backar man honom blir han sur och petar man honom i sidan när man vill att han ska flytta på sig under träning så blir han bara irriterad.
I övrigt när vi är ute på promendar och jag inte br honom om något så går han lugnt och stilla efter mig och stannar när jag stannar. Då visar han inte ens någon tendens till att vilja gå på mig.
Det är även några barn som hanterar honom ett par dagar i veckan och dom har börjat med att släppa honom innan grinden för att inte bli översprugna.

Nån som har någon idé på vad jag ska göra med en sån häst?

Kanske bör meddela att han har varit misshandlad och är väldigt känslig för många saker.

/Isis
 
Mitt råd är iaf att införskaffa ett låångt rep finns att köpa på en wetsrnaffär MINST 8 meter långt. när hästen försöker springa över dig så dräm till allt för kung och foserland på hästen.Det är totalt respektlöst en häst går ALDRIG förbi sin ledarhäst om inte ledarehästen ber om det.
När hästen är där den ska så bli passiv och visa att du nu är nöjd.Hästar ska ALLTID ha en chans till ett ställe där det är lugnt och där kan dom gå när det blir obehagligt.Och det är obehagligt att gå på dig utan att du ber om det och då är det mkt behagligare att backa några steg och stå där borta. Brava att gå ut ur hagen igen kommer hästen förnära börja lyfta ena benet mot han som OM du skulle va på väg att sparka han.
Eller så "flaxa" med armarna för att varna han att -Hörrö du nu är du för nära backa!!
Träna MASSOR av ledarskapsövningar flytta hästen dit du vill och hästen ska lära sig att baken ska alltid vara så långt bort från dig som möjligt om du inte ber om att få ta på den.
Min unghäst var så att den där baken kom PANG så fort när han var runt 2 år.
Men med NH övningar fick vi han att ta bort sin bak och alltid ha sitt huvud mot oss människor. går jag in i hagen och går mot baken flyttar han den OM jag inte ber han stå still.
Här gäller det att vara tuff för du har en stark häst till psyket och rädsla är LIVSFARLIGT i denna hästs närhet då den känner sånt!

En häst är farlig om den kommer på att den väger 700 kilo och vi 50 vi människor kan slå en häst hur mkt vi vill banka hälarna i sidorna dra och slita i munnen en häst kan bara ruska av dig om den VILL och trampa på dig så gör du inget annat. Eller när du öppnr boxdörren kan den bara dra rakt över dig så du får 700 kilo på dig och heller inte gör något mer i ditt liv.
Såå vi måste få hästar att fatta att VI är större och starkare och tryggare än vad den själv är!Förtroende och jobb jobb och åter jobb är vägen dit.
Hästen gör inge fel han anser bara att HAN är den store och starke och att han är ledaren DU ska lyda han för du är NR 2.
 
Jag har ett rep på åtta meter och en repgrimma när jag tar ut honom i hagen. Har gjort precis som du säger men grejen är att jag kan drämma till så mycket jag bara kan. Det hjälper inte. Han har ju redan fattat att jag är flera gånger mindre än honom.
I boxen smiter han aldrig ut och i stallgången står han alltid lös när jag pysslar med honom. Det är just i grinden in till hagen han gör detta.
Tränar ledarskapsövingar med honom varje dag när jag är där. Men ibland blir han bara irriterad och då blir jag osäker på om jag verkligen gör rätt. Detta är ju inte min häst och jag är bara där tre dagar i veckan. Det är dessutom bara jag som försöker hantera honom med NH övningar.

Förslag på övningar jag kan göra?

/Isis
 
Om han redan är oppihejsan när ni kommer till grindhålet förstår jag om det hjälper föga att klippa till honom i bringan!!! Usch tänker han förmodligen här vill jag INTE stanna.....?

Försök att undvika att bli upphetsad själv utan försök att sänka din energi om han är oppihejsan.

Han respekterar eller åtminstone accepterar dig tydligen när du leder honom annars? Problemet är alltså nån hets, stress vid grindhålet? Har du nån aning om varför det blivit så här eller har han alltid varit besvärlig vid utsläpp?

Det långa grimskaftet är inte till för att ha mer att klippa till med utan för att ha mer att hålla emot med och för att ha hävstångseffekt när han drar iväg.

Det här kan vara ett attitydproblem hos er också? När du är ute och går har ni tid? När ni ska till hagen är det kanske morgon, bråttom, tider att passa, färdig fort?

Du måste dessutom ha tid när det är utsläpp, gå saaaakta till hagen..... en steg idag och ett imorrn ungefär... backa lite, stanna och prata..... sakta framåt la la la....
När ni väl efter sakta mak tagit er till hagen så håll honom för det första en bra bit ifrån dig när du öppnar grinden (ingen grind öppnas alltså förrens hästen står lugnt och stilla på BEHÖRIGT avstånd).

OM han sedan rusar ändå, utnyttja den hävstångseffekt du får med hjälp av det långa grimskaftet och när han rusar iväg in i hagen så tar du ett stadigt tag och rusar åt andra hållet och rycker till så mycket du bara har så han han SNOR runt sig själv..... ingen häst kan springa med halsen i bananläge utan att gå omkull. När han sedan stannat så blir du återigen som en filbunker och ställer honom i grindhålet igen och väntar tills han står lugnt och stilla och INTE ta av grimman förrens det är frid och lugn. Inga tider att passa alltså, utan agera som om du har all tid i världen att vänta på honom...... om inte är det bara att pallra sig upp några timmar tidigare på morgonen tills problemet är löst! Det går inte att stressa med sånt här....

Om du inte är en riktig fena på hästhantering finns det dock risk att problemet kvarstår om ni inte är konsekventa.

Grattis till de som släpper honom UTANFÖR grinden, tjenamoss! och så undrar man varför det blir problem???? Varför inte släppa honom redan vid stallet :crazy:????

Du kan dock om du har tid och tålamod få hästen att fatta att den kan rusa med andra men inte med dig....

Det var fler frågor än svar det här men som du förstår finns det inga universallösningar på det här. Iallafall har inte jag några.

Kokopelli Mana
 
Jag har en sån hemma just nu, men det är ett varmblod....det ligger INTE i dominans eller disrespekt, utan i nästan panik..."min" får panik redan 15-20 meter innan insläppet och är likadan när han skall in i boxen, en dag höll jag på att få honom över mig då han laddade så han först slog i höftknölen för att sen slira in i liggande ställning in i boxen :crazy:
JAG bytte box till en som han kommer Rakt in i....jag försöker byta hage med honom så han blir lite förvirrad och inte vet vilken hage han skall in i...har jag samma hage 2 ggr så blir han hopplös....Troligen har han slagit sig ett antal ggr när han skall in i boxen, och troligen så har något hänt närhan skall in i hagen...typ att han fastnat i elen, eller fått bonk för att han varit hingstig....det är en strid på kniven varje gång...och jag försöker ignorera , men det är inte så enkelt när han är som en cenrtifug runt mig hela vägen till hagen...IN är det inga problem, snäll är han att leda förövrigt, han är heller inte svår att koppla loss när han väl är inne i hagen
det är svårt att råda, men får ta det som det är....är det bara att han vill göra som han vill(vilket jag inte tror) så är det att jobba utefter det....annars är det bara att försöka få dom att inse att det INTE är farligt....MEN när dom håller på som dom gör så händer ju olyckor lätt..
 
Ja repet över nosen har jag testat, men resultatet blir att han rusar och jag får förbannat ont i armarna.

/Isis
 
Men Jag gör precis som du skriver. Jag är inte alls stressad, tar det lugnt. Stannar ofta mitt i grindhålet när jag väl fått honom still och står där och pratar lugnt med honom. Sen gå vi sakta ner i hagen, ett steg i taget och sen står han still när jag släpper honom tills han får tillåtelse att gå. Och då blir det full galopp rakt ut i hagen.

När han drar vid grinden så släpper jag ju inte så när repet tar slut blir det ett ryck och jag flyger en meter och han stannar för att sedan slänga sig bakåt flera meter med mig hängandes efter. Jag försöker hålla i allt jag har och så fort han stannar så släpper jag efter.

I övriga fall vid hantering är han kolugn. Det är bara problem med att lasta honom. Kanske han har skräck för trånga utrymmen? Kanske han känner sig trängd just vid grindhålet? Han har ju som sagt blivit misshandlad.
Men detta kom bara på en dag. Innan hade han gått genom grinden jättesnällt. Har frågat de andra och de har ingen aning om vad dom kan ha hänt heller.

Ja det är ju inte så lyckat att de släpper honom utanför grinden. Det underlättar knappast mitt arbete med honom heller, men lär han sig att lyssna på mig så borde det väl gå ändå.

Problemet är att det är eltrådar som grind. Så när jag öppnar blir jag ofta stående med elrepen i ena handen och en dragandes häst i den andra. Kan inte öppna grinden innan utsläpp heller för då rusar hästarna i hagen ut.

/Isis
 
Det där lät ju inte heller kul. "min" häst får inte panik, uatn det är just vid grindhålet som han satsar fullt fart framåt. In är det inga problem. Jag funderade på om han kanske hade fått en elstöt, men då borde han väl alltid vara så här genom grinden?
Det känns faktiskt som att det bara är brist på respekt från hans sida.

/Isis
 
Han känner sig förmodligen trängd vid grindhålet. Du kan ju testa att låta honom gå emellan på andra ställen där det är lite trångt... ställ ut lite grejer på stallplanen t.ex. och led honom emellan.

Hur länge har du hanterat hästen?

Räkna med att sådana här saker kan ta tid för oss vanliga amatörer, fortsätt du att träla på som du gör.... jag tror att det löser sig så småningom.

Kokopelli Mana
 
en sån har jag oxå haft, och han var så full i fan att han bara vred på huvudet så jag ingen makt hade med honom alls :crazy:...ett alternativ är ju att bygga en "liten sluss" innanför släppet, alltså en lite trähage där du ilugn o ro kopplar loss honom och SEDAN öppnar till den riktiga hagen...
 
Jag har en häst som har betett sig likadant, en kallblodstravare :crazy:.

Min mamma köpte honom för ca 6-7 år sedan och hon fick gå med honom i timmar på stallbacken, vid insläpp och utsläpp, för att han inte skulle rusa hur som helst in och ut ur hage och stall. En gång sprang han rakt igenom tråden och drog med sig hela haget rakt igenom stallet. :eek:

Jag kan säga direkt att det blir problem med den här hästen om inte en och samma person hanterar honom. Det låter inte som någon bra ide att ha två små tjejer till hjälp, jag skulle genast avsluta det, det kan bli mycket farligt. Min mamma hade en tjej som hjälpte henne med min häst, han slängde av ungen och sprang själv som en vettvilling i trädgårdarna. Mamma märkte också direkt när den andra tjejen ridit, det slutade med att jag tog över arbetet med hästen för ca 5 år sedan.

Vi har haft våra duster och jag kan säga att det är en fröjd att ha hand om honom nu. Jag hade medryttare ett tag på honom och det fungerade heller inte alls.

Min slutsats är att hästen behöver trygghet och konsekvens det innebär en skötare och ryttare, inte 2 eller flera, och MASSOR med konsekvens. Kräv samma saker varje gång och varje dag ni gör något och för all del ge inte upp, du måste vara envisare än hästen. Det hjälper inte ett dyft att "klå upp" hästen, han kommer bara bli värre och i värsta fall attackera.

Du måste ha två klara ledord: Tydlighet och konsekvens. Då kommer framstegen fort.

Men det finns inte mycket som slår en välriden och väluppfostrad kallblodstravare. *hemmablind* Alla blir bedårade. :)

mvh Jessica
 
När han kommer till grinden....tränsa honom INNAN du öppnar grinden...det går bra att ha ett longerdelta i bettet och ett långt grimskaft i deltat. Vänta till han e lugn.

Öppna grinden och led ut. Vänd honom mot grinden, gör halt. Stäng grinden, led in i stallet.

När det gått några veckor utan incidenter vid ledning i tränset, prova med grimma (ev kedjegrimskaft över nosen).

Går han lugnt med kedja...(den gör ej ont på honom om han inte tramsar sig), börja gå i bara grimma och grimskaft.

Det gäller att etablera en god vana....

/Kung Tulle
 
Det tycker inte jag faktiskt...chansen att kunna hålla honom ökar rejält om han är betslad eller om man har kedja över nosen. Och hästen kan skada sig precis lika illa i en smal NH träningsgrimma med tillhörande rep.

För att inte tala om ifall hästen kommer lös i största allmänhet och kommer ut tex på väg.

Och dessutom är det här frågan om att etablera en god vana, har man tur behöver man bara ha träns eller grimma med noskedja under en mycket kort tidsperiod.

Jag vet vad jag talar om för jag har en nordsvensk hingst som tidvis kan vara riktigt yster och lekfull.

/Kung Tulle
 
ystra o lekfulla är annat än vad denna hästen tydligen är
jag har 9 ystra hingstar hemma utan kedja eller nåt....VILL en häst dra, så gör han det vad du än har för hjälpmedel, och risken för "denna" hästen skall dra verkar vara ganska så stor.
Jag rekommenderar INTE kedjor eller bett om hästen är svår att hålla då han går in i hagen.
 
Nehej då.... så det är mindre farligt att bara låta hästen springa över en då????? Alternativt slippa lös och springa vind för våg över hela trakten.....

Annars får dom väl ge upp och bygga en inhägnad gång mellan stalldörr och haggrind och helt enkelt låta hästen förflytta sig lös mellan hage och stall.

Jag har bara hållit på med hästar i alla dess former (även problemhästar) sedan jag var 4 år så jag kan ju inte ha tillräckligt med erfarenhet. 34 år är ju ingenting i sammanhanget.

Visst idealet är att leda hästen med grimma och grimskaft, men för att komma dit måste man ibland göra som jag har beskrivit i mitt inlägg ovan.

Det kan ju också tänkas att hästen har fått ström i sig vid grinden. Kanske det skulle kollas om det leder ström ut i marken?

/KT
 
Okej...du HAR rätt... :crazy:

*Martha med 37!!! år i bagaget* :crazy:

(det är ju bara att hoppas att den inte kommer loss och sliter sönder sig helt och hållet då)
 
Här mommer lite tips på saker som kan funka: Rygga honom in i hagen.
Håll ett stadigt tsg i tungan på honom.
Detta förutsätter givetvis att det inte är som någon skrev ström i marken vid grinden. Hur ser förästen grinden ut? Är den smal så kan det vara orsaken. :d
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp