rusar ut från boxen

Y

yes_sir

min häst bara rusar ut ur boxen så fort vi ska gå ut från den... han är 5 år och jag vet inte hur jag ska uppfostra honom till att inte göra så???! vill inte slå till men vad gör man? tacksam för svar!!
 
Rusar han av rädsla eller för att han vill ut bara?

Led honom i kedja kanske,då har du bättre koll.
Eller var två när du ska du ut honom.
 
Det är rätt enkelt, men det tar en massa TID.

Sätt på pållen grimma och grimskaft. Öppna boxdörren. Pållen komemr försöka gå/rusa ut. Backa in (om det inte går så gå ut ur boxen och in igen i nödfall) honom. Fortsätt backa in honom tills han står kvar där i säg 5 sekunder ( i början). Se till att du hinner säga "varsågod" (eller vad du nu vill ha för ord) innan han går ut igen (så det var DU som gav tillstånd och bestämde när).

Sen är det bara att hålla på så, men du måste göra det VARJE gång du går ur boxen, du kan inte strunta i det för du har bråttom.

Med tiden så utökar du tiden han måste stå still tills du säger varsågod.

Tog ungefär tre månader att lära fölis att öppen boxdörr inte betyder gå ut, men nu fungerar det utmärkt sålänge jag är i närheten. Att inte gå ut ens när jag inte är där jobbar vi på ;)

Men det viktigaste är att vara KONSEKVENT, du ska VARJE GÅNG ni går ur boxen se till att du ger kommandot när ni ska gå ut. Det kan ta TIMMAR första gången, men det är bara att kämpa på. Så se till att du har tid varje gång.

Tillslut fattar de att det de vill (komm ut snabbt) uppnär de snabbast genom att sköta sig och vänta på kommando.

EN liten varning bara - kan han vara RÄDD och det är därför han rusar? Hästar som slagit i dörröppningar tenderar att rusa igenom dem.
 
alltså av vilja... ´

det jag undrar över är något knep som kan få honom att sluta...?
 
tack för tipset ovan, det som dock kan bli svårt är att han blir så stark och bara drar iväg i stallgången och man inte får stopp på honom förrän senare..
 
Då får du se till att du är starkare, t ex mha kedja.

Om du är säker på att han inte är rädd skulle du faktiskt kunna peta på honom med ett spö med. Att han ångar iväg sådär innebär att han inte respekterar dig, och det är icke tillåtet.

Hur är han att leda i övrigt? Är han stark och går dit han vill då med? I så fall skulle jag börja med ledövningar, och sen ge mig på boxträningen. Respekterar han inte dig i övrigt så får du svårt att få honom att göra det när ni ska in/ut ur boxen.
 
Jag skulle börja med det som Alexandra skrev. Sen om han inte är rädd och du öppnar dörren och innan han gör något och när du ser att han är på väg ut stampa med foten i golvet och säg ett bestämmt Nej. Det fungerade på min ångvält och det är inte så brutalt som det låter men grejen är att du hinner före honom och att varken han eller du är rädd. Det är mitt tips det finns kanske bättre, du får testa och se. Lyck till
 
Hur är han att leda i övrigt? Är han stark och går dit han vill då med? I så fall skulle jag börja med ledövningar, och sen ge mig på boxträningen. Respekterar han inte dig i övrigt så får du svårt att få honom att göra det när ni ska in/ut ur boxen.

Enig med dig Alexandra. Tålamodskrävande blir det för människan ifall hästen är rädd för sina boxgrannar, inte trivs i stallet eller (som du nämt) en som är rädd för själva dörröppningen eller har en människa som blir förbannad varje gång hästen rusar.
 
Vi har en fjording i stallet som gör så. Så fort man öppnar lite, lite så är han där med nosen och helst plöjer ut... Sånt gör mig oxtokig!

Alltid när jag har utsläppet sätter jag kedjan över nosen och kräver att han ska stå stilla i monst 5 sek med öppen boxdörr innan han få gå ut. Ibörjan fick jag rycka tag i kedjan, men nu vet han vad som gäller och står snällt med lös kedja. Han gör det dock inte utan kedja, men å andra sidan är det bara jag som gör så här, alltså bara 1-2 ggr/vecka.

Var bara konsekvent så tror jag att det löser sig! Om det finns andra utsläppare, be dom göra på samma sätt som du!
 
När hästen ska rusa ut markera tydligt att han inte får gå genom att stampa med fötterna och lyfta upp armarna så högt du kan, handflatorna mot hästen. Vifta inte med armarna utan försök istället göra "stopptecken". Ryt i om det behövs. Sen kan nog ledarskapsövningar också vara en bra idé. Jag vet att det är lättare sagt än gjort, jag har själv varit i din situation och man känner ju sig så maktlös när hästen gör så. Men kämpa på så löser det sig! :D
 
Min store klump :) till häst gjorde så när han var yngre och gör det ibland fortfarande. Det jag känner är att han struntar fullstängigt i att jag finns där.. Därför måste han ha respekt för mig och jag måste vinna var gång han försöker.
Det jag visar honom är handen uppe vid huvudet om han kommer före mig (inte slå). Sedan vanligtvis när jag tar ut honom hinner han aldrig gå före för då sätter jag armbågen vid bog-hals o trycker till. Min andre häst vill rusa ut i hagen o skyr då inga medel. Då sätter jag på honom träns och drar kedjan in från vänster genom bettringen o knäpper i högra. Då ska han inte ha en chans, och de testar kanske en gång o sedan provar de inte igen.

Du måste vara bestämd, inte pjoska med honom. Ryt till o säg bestämt nej. Annars rycker du till och trycker till med armbågen. Men det ska vara bestämt, man får lov att bli lite arg. Då pumpar adrenalinet o du kan bli lite starkare. :mad:
 
han kan ju vara rädd att slå i höften!!
en av mina passhästar har slagit i höften en gång och hon är svin rädd att göra om det så hon rusar in...
:eek:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
460
Senast: tessan.g
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
851
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 580
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp