urkella

Trådstartare
jag undrar hur jag vad jag ska göra för att hästen inte ska rusa så efter att hon har hoppat ett hinder, jag tävlar inte men ska ta kortet och tästa på men då kan man ju inte sitta på en häst som man inte får stopp på förens ca 1 km efter att vi hoppat sista hindret, rider på tre-delat och hon är vanligen mjuk i munnen så man får vara försiktig på handen,vi tränar drssyr ca 3 dagar/veckan så dt är ju inte det. hur ska jag göra för att få mer kontroll över henne när vi är ute och hoppar??? :confused:
 
Hur är hon i banhoppningen?

Annars är det ju lätt att bryta på terrängträningarna. Rusar hon farligt så är det ju bara att lägga volt så fort ni landat tils ho lägger av med att rusa. Men ofta så upplever jag det som om ryttarna gör det värre än vad det är. Är hästarna glada så låt dem vara det! Men ryttaren ska ju kunna stanna när den vill.. Det ser ofta ut som att om ryttaren bara stått kvar och lugnt lagt ned händerna så hade hästen lätt brutit av ganska snart. Att förbli mjuk i ridningen ger så mkt. Det är så många som börjar dra och sitta sig ned, gärna ta spjärn med skänklarna så de åker fram = drivning samtidigt, detta bjuder bara hästen att ta stöd och springa. Testa att stå kvar och låta ena handen ligga på mankammen och ta sedan i den andra och lätta så hästen inte kan få stöd att dra på.

Träna även när du är ute och galopptränar om hon drar då med.
 
ja frågar väl samma fråga som redan ställts : hur är hon i banhoppningen?
om hon är likadan där så är det ju bra att träna mycket dressyrhoppning. Stanna före hindret, stananefter hindret.
Rida volter om hästen rusar istället för att låta den hoppa...

Samma sak kan man nog träna på i terrängen.
ha låga hinder, och träna med dressyrinriktat.

sen tönk inte så mycekt på det.
ja vet självklart inte hur din häst är, men försök att inte tänka så mycket. tänk bara att detta kommer gå bra.

men träna mycket dressyrhoppning även ute så kan det nog gå bra sen.
LÄR hästen att den itne får rusa, för detta är ju lifsfarligt ute på terrängbanan.

Sen vet ja ju inte på vilket sätt din häst rusar, det kan ju va av glädje, av din inverkan i sitsen, eller att den på något sätt blir osäker...
finns ju massor med olika svar på den där frågan, det är nog bara dem som har sett dej som rakt kan svara på det.

Men det skadar ju itne att lyssna på vad folk har att säjja här iaf :)
 
hon går hyffsat bra i på bana kan rusa på lite om det blir en längre sträcka mellan hindrena, men då hon rusar e för att hon tycker att det är kul men det måste ju gå kontrolerat oxå... :banana:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 412
Senast: zarmino
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Sirap
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 237
Senast: LiviaFilippa
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 501
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp