Bukefalos 28 år!

Russ eller Welsh?

lisahjelmgren

Trådstartare
Letar B-ponny 110-125 cm, lämplig som sällskap till min halvblodsvallack, som körponny och snäll barnponny. Vad skiljer dessa raser? Skillnad i temperament? Annat att tänka på? Andra trevliga raser i denna stl?

Självklart har ju alla hästar sin egen personlighet men då jag mest har erfarenhet av större raser finns kanske här någon som har mer erfarenhet av ponnys...

Tack på förhand :)
 
Min första ponny var en welsh mountain, drygt 120 cm hög. Trevlig i temperamentet, lite envis kanske (som de flesta småponnyer), men en ponny i lagom storlek för barn, och som vem som helst kunde hantera. Han var ingen barnhäst i ridningen, men det handlade nog egentligen mer om individen än om rasen, han var lite egen och reds dessutom nästan uteslutande av mig (liten genom hela uppväxten och kan än idag som vuxen rida grövre B-ponnyer utan problem), så det blev med åren lite mer "vuxen" ridning på honom. Han var tyvärr inte inkörd, men hade fina anlag för det på pappans sida, så det hade nog gått bra om han hade fått lära sig (pappan var flerfaldig SM-vinnare i körning).

Jag är mycket partisk, eftersom även min större ponny var welsh-korsning, men de är otroligt fina och trevliga ponnyer.
 
Letar B-ponny 110-125 cm, lämplig som sällskap till min halvblodsvallack, som körponny och snäll barnponny. Vad skiljer dessa raser? Skillnad i temperament? Annat att tänka på? Andra trevliga raser i denna stl?

Självklart har ju alla hästar sin egen personlighet men då jag mest har erfarenhet av större raser finns kanske här någon som har mer erfarenhet av ponnys...

Tack på förhand :)
 
Visst är det väldigt individuellt men jag har ändå en känsla av att russet är bättre. Ett russ går lite åt kallblods-stuket. Stabil i sin kroppsbyggnad, inte för stora rörelser, bra att köra och lugnt temperament. En welsh, enligt dem jag sett, är lättare i kroppen och därmed "kvickare" i sina rörelser, större gång, mer motor, lite mer nerv. Vad jag vet så är det inte så vanligt att man kör dessa ponnyer. Det som kanske är fördel med dem som barnponny är just deras lite "lättare" typ men som sagt med det kommer också mer rörelse. Kan man tänka sig att gå upp lite i storlek finns det många väldigt trevliga New Forest som passar till barnponny. Fördelen med det är att en liten vuxen eller något äldre duktigt barn kan rida till ponnyn så den blir lättare för det mindre barnet.
 
Jag har alltid gillat welshar men jag tycker nog att russ passar bättre som kör-, barn- och sällskapsponny.
Russ är ju lugna och stabila ponnyer som går att jämföra med kallblodstemprament. Welshar är mer ridponnyer för satsande barn. Ofta mycket motor och halvblodstemperament. Större rörelser, och används inte som körponny i samma utsträckning som russ. Så om jag var i din sits skulle jag valt ett russ helt klart.
 
Welshar är väl ursprungligen körponnier??
Rätt individ passar såklart toppen som barn- och körponny. Min erfarenhet är att welshen är lite mer arbetsvillig och tillmötesgående, russet kan ha... mycket egna tankar och önskemål ;)
/Skuggi, som har en korsning island/russ/welsh and loving it!
 
Om jag fick välja mellan welsh och russ skulle jag alla ggr ta welsh. Lite mer häst.
Dom russ jag har stött på är riktigt tråkiga. Men det är väl kanske så en barnponny ska vara isf.

Har kört en hel del russ och alla har varit trevliga men jag ser ingen personlighet i dom.

Nu är jag väl lite partisk eftersom jag har en welsh men han är mycket roligare än alla russ jag stött på.
 
Hej!

Jag skulle säga att det bara är att testa ponnyer i lämplig storlek och inte låsa sig fast i ras. Jag har träffat urtrevliga russ, urtrevliga welshar, fast bara en dartmoor och han var ett monster och jag hade aldrig kunnat råda någon med barn att ha just den ponnyn till sina barn. Jag älskade ponnyn dock:-).

Det lär ju finnas en hel bunt trevliga korsningar i den storleken också.

/Lavinia
 
Om jag fick välja mellan welsh och russ skulle jag alla ggr ta welsh. Lite mer häst.
Dom russ jag har stött på är riktigt tråkiga. Men det är väl kanske så en barnponny ska vara isf.

Har kört en hel del russ och alla har varit trevliga men jag ser ingen personlighet i dom.

Nu är jag väl lite partisk eftersom jag har en welsh men han är mycket roligare än alla russ jag stött på.
 
Jag har en Welsh/russ korsning men Welshsidan lyser igenom:)
Jag gillar mer Welsh eftersom de är så fina och hoppar så fint:)
Welsh tror jag är lite mer viktbärand och det kan vara bra när barnen växer snabbt:)
Lycka till i hästletandet:)
 
Jag skulle också alla gånger välja welshen. Fungerar defenitivt som körponny (min egen welsh är den roligaste häst jag någonsin kört) ofta kvicka, trevligt temperament och väldigt ambitiösa. Och dessutom så vackra! :love:
 
Givetvis beror det på vad man menar med barnponny men i min värld ska en barnponny inte vara "mer häst". Min erfarenhet av russen, ett 30-tal i min ungdom och några nu med egna barn och barnbarn, är att det är lättare att hitta en "riktig" barnponny där. Min dotter fick ett russ när hon var 6 år. Ponnyn var som en labrador och jag kunde vara helt lugn när dottern hanterade och red sin ponny. Hon hade så kul med denna fantastiska lilla ponny. När hon var 9 fick hon en större ponny som var mer "häst" och då var hon redo för det. Just nu har mitt barnbarn på 5 år ett äldre russ. Denna underbara ponny kan hon rida runt på själv i paddocken efter hon ridit ca 10 gånger. Grannens barn däremot har en welshponny - en jättefin ponny - men definitivt ingen barnponny. Alldeles för känslig, snabb i sina rörelser, för mycket motor och tar inte alls hänsyn till barnet på ryggen på samma sätt som russet. Pojken vill inte rida på sin ponny utan låna vår där han känner sig trygg.

Men jag håller med om att individen är viktigare än rasen. En fin korsningsponny kan säkert också passa.
 
Givetvis beror det på vad man menar med barnponny men i min värld ska en barnponny inte vara "mer häst". Min erfarenhet av russen, ett 30-tal i min ungdom och några nu med egna barn och barnbarn, är att det är lättare att hitta en "riktig" barnponny där. Min dotter fick ett russ när hon var 6 år. Ponnyn var som en labrador och jag kunde vara helt lugn när dottern hanterade och red sin ponny. Hon hade så kul med denna fantastiska lilla ponny. När hon var 9 fick hon en större ponny som var mer "häst" och då var hon redo för det. Just nu har mitt barnbarn på 5 år ett äldre russ. Denna underbara ponny kan hon rida runt på själv i paddocken efter hon ridit ca 10 gånger. Grannens barn däremot har en welshponny - en jättefin ponny - men definitivt ingen barnponny. Alldeles för känslig, snabb i sina rörelser, för mycket motor och tar inte alls hänsyn till barnet på ryggen på samma sätt som russet. Pojken vill inte rida på sin ponny utan låna vår där han känner sig trygg.

Men jag håller med om att individen är viktigare än rasen. En fin korsningsponny kan säkert också passa.

Det beror ju helt på individen som du säger. Det finns ett russ i stallet som är 8 år gammal. Hon går lite dit hon själv vill upplever jag när minn tös på 5 år lånat henne för att rida. Däremot så går min treåriga welsh superfint med båda mina barn. Ja, jag låter dom lulla runt på honom i paddocken några varv för han är snäll som en nallebjörn. (självklart går jag med dom, oavsett häst dom sitter på).
 
Letar B-ponny 110-125 cm, lämplig som sällskap till min halvblodsvallack, som körponny och snäll barnponny. Vad skiljer dessa raser? Skillnad i temperament? Annat att tänka på? Andra trevliga raser i denna stl?

Självklart har ju alla hästar sin egen personlighet men då jag mest har erfarenhet av större raser finns kanske här någon som har mer erfarenhet av ponnys...

Tack på förhand :)

Om du inte vill ha någon ras av en speciell anledning så skulle jag strunta helt i ras och leta individ i rätt storlek.
 
Letar B-ponny 110-125 cm, lämplig som sällskap till min halvblodsvallack, som körponny och snäll barnponny. Vad skiljer dessa raser? Skillnad i temperament? Annat att tänka på? Andra trevliga raser i denna stl?

Självklart har ju alla hästar sin egen personlighet men då jag mest har erfarenhet av större raser finns kanske här någon som har mer erfarenhet av ponnys...

Tack på förhand :)

Jag tycker mer man ska leta efter en individ som passar in på din beskrivning oavsett ras. Sen är det också viktigt att tänka på att dessa raser är båda oerhört lättfödda och kanske inte bästa sällskapet till ett halvblod.
 
kl

Nu är jag lite partiskt men russ är oerhört trevliga och allround. Dessa kan man dessutom använda till ponnytrav (för barnen), precisionskörning och allround ridning. Hållbara och ofta duktiga hopphästar.
 
kl

Nu är jag lite partiskt men russ är oerhört trevliga och allround. Dessa kan man dessutom använda till ponnytrav (för barnen), precisionskörning och allround ridning. Hållbara och ofta duktiga hopphästar.

Om de inte har ändrat reglerna de senaste åren så får man faktiskt tävla vilken ponny som helst i ponnytrav så länge den har känd stam utan varmblodstravare och håller kategorigränserna.

(Jag gillar russ, jag har två stycken. Ingen av de är däremot någon lämplig förstaponny till barn men det säger ju ingenting om rasen bara de två jag har).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 560
Senast: WBanna
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta...
2
Svar
34
· Visningar
4 365
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp