Russian Blue katt

S

simpe

På fredag ska jag hämta hem vår nya familjemedlem Isidor som är en Russian Blue katt och jag undrar om det finns någon här som har erfarenhet av denna ras?
Jag har ju en hittekatt som är 4 år och en Siames som är 1 år. Denna Isidor är 1 år och är omplacerad till mig och jag hoppas och ber att han och siameskillen ska komma överens. De är alla kastrerade. Men det verkar som att Russian Blue och Siames påminner mycket om varandra i intelligens och att de hela tiden vill vara nära matte.
 
Sv: Russian Blue katt

Hej! Vagis, min namne, är en russian blue hane, far till fyra kullar.
God vän med sin pappa Muskis.
En del ryssar är lite blyga så du får vara beredd på det.


Har Isidor varit i kontakt med andra katter förr? Ryssar har i allmänhet inte svårt för andra katter, men jag vet att en och annan föredrar att vara ensamkatt...


Är de alla kastrerade kommer det säkert att gå bra.

Kom med fler tankar och funderingar om du vill!
 
Sv: Russian Blue katt

Nej han har varit ensamkatt och det är därför ägaren vill omplacera honom. Han är tydligen starkt understimulerad enligt henne och veterinären, därför ville hon omplacera honom i ett hem med andra katter. Enligt henne är han inte speciellt blyg utan springer till dörren när någon kommer och vill vara med hela tiden. Ägaren var hos mig igår och träffade mina katter främst Ramses min Siames och hon tyckte att de påminnde mycket om varandra i sättet.
Jag är bara orolig att Ramses blir "
 
Sv: Russian Blue katt

Nej han har varit ensamkatt och det är därför ägaren vill omplacera honom. Han är tydligen starkt understimulerad enligt henne och veterinären, därför ville hon omplacera honom i ett hem med andra katter. Enligt henne är han inte speciellt blyg utan springer till dörren när någon kommer och vill vara med hela tiden. Ägaren var hos mig igår och träffade mina katter främst Ramses min Siames och hon tyckte att de påminnde mycket om varandra i sättet.
Jag är bara orolig att Ramses blir "för mycket" för stackars Isidor med allt sitt tjatande :D
 
Sv: Russian Blue katt

Låter bra. Är han av den sociala typen så kommer det säkert att gå jättebra! Och klart, är han social så vill han har sällskap... Både av människor och av andra katter.

Ryssar brukar ha en favorit i familjen - ofta matte, men de gillar de andra också bara man är snäll... Vår halvvuxne son kan handskas nästan som han vill med kattera, fastän han inte gör som mycket vid dem. Så SÅ känsliga är de ju inte...

En av Vagis´döttrar hamnade i ett hem med en bengal. Uppfödaren blev lite orolig när hon fick detta klart för sig, för tösan visserligen social var nog lite försiktig av sig, kanske lättstressad också. Men nu efteråt vet vi att det har gått bra och de är goda vänner. Så även såna ryssar är tuffare än somliga tror!
 
Sv: Russian Blue katt

Det låter bra, jag är ju ensam med dem så han har ingen annan favorit än mig att välja på :rofl:
Han vill tydligen vara med hela tiden och det gör ju Siamesen också så nu lär jag ju få två som vill hjälpa till att diska laga mat :angel:
Det bästa är ju att min Siames tycker att det är jättekul med andra katter så han fräser inte åt dem utan springer fram och säger HEJ!!!

Ska jag bara låta Isidor vara nu när han kommer och inte försöka locka fram honom?
 
Sv: Russian Blue katt

Ja, låt honom komma fram själv. Titta inte för mycket på honom heller, nån kort sekund och sedan åt sidan. Tittar du på honom så med halvslutna ögon.
Så gör vänskapligt inställda katter också.

När han kommer, låt honom bekanta sig med sitt rum säger vi, ensam. Först när han har nosat in sig en del släpper du in de andra, den snällaste först.
Är du säker på att de är snälla behöver du inte sjåpa mera än så.

Tror du nån kan ta illa upp - ja det finns ju ett helt batteri man kan göra för att underlätta, men med lite tur är det inte nödvändigt.
Enstaka fräsanden och viftande med tassen hör dock till. Så länge det är tydligt att det är mest pliktskyldig markering behöver du inte göra så mycket.

Glöm inte att gosa extra mycket med dina gamla katter, både siamesen och husisen, så de inte får för sig att nu är de undanskuffade och nyingen tar över deras plats!
 
Sv: Russian Blue katt

Åhh, du ska få hem en ryss :love:
Jag saknar mina älskade ryssar, åker till min mamma ofta bara för att gosa med mina älsklingar.
Har haft ryssuppfödning sedan-90. Inte haft så många kullar. Har inte haft katt hemma på 3 år nu eftersom både sambon ocg dottern är kattallergiska :(
Dom flesta ryssa är blyga men undatag finns och det verkar ju som om du ska få hem en :) . Ryssar är pratiga, inte högljudda men pratiga. Dom vill vara med överallt och är lätta att få koppelvana för utepromenader. Fast en risk är ju att katten blir väldigt förtjust i promenader och vill ut ofta ;).
När det gäller hemkomsten har du ju redan fått tips. Låt katterna vänja sig i sin takt så går det nog bra :banana:
 
Sv: Russian Blue katt

Tack för svaren, denne Isidor vill ju vara med överallt enligt ägaren och gärna sitta eller ligga på axeln. Isidor kommer att få gå ut då jag bor så att det inte är några problem och det var det som ägaren fastnade för hos oss. Ramses, siamesen är ju inte alls ute så mycket nu när det har börjat bli kallt om tassarna :D
Har förstått att Ryssar också gillar värme som Siameser och drömmen är ju att de kan sova ihop så jag slipper ha Ramses virad runt armen som nu, eller risken större att jag får två katter virade runt armarna?
Isidor har en genetisk defekt så han har tummar på tassarna och ska vara väldigt duktig på att öppna skåp och luckor med dem....
 
Sv: Russian Blue katt

Tja, jag tror att ibland kommer de att vara omslingrade runt varandra, och ibland runt dig... Du måste pröva och se. Fast om du bestämmer dig att vara hård/osjälvisk och schasar dem bort från sovrummet - DÅ lär de förhoppningsvis få hjälp av varandra.

Kul det med Isidors extra tummar - som han kan också använda.

Det är dessutom första gången jag hör att en ryss har dylikt. Det är iofs ofta en spontan mutation, så det kan inte undvikas, men iaf.

Du skriver knappt nåt om din husis. Är det en sån katt som håller sig helst för sig själv??
 
Sv: Russian Blue katt

Nej, Pandora har viljat vara med hela tiden och när Ramses kom i nov-04 tog hon hand om honom som sin unge, han fick snutta och tvättade honom hela tiden. De har hela tiden varit ihop även ute.

Nu när det har blivit höst och kallt passar det inte den lille herrn att gå ut för han gillar inte kyla och Pandora går ut men Ramses stannar inne. Naturligtvis har han jättetråkigt själv inne och när Pandora kommer in och är trött och vill sova blir han jätteglad och hoppar på henne direkt och vill busa. Pandora blir vansinnig på honom och just nu tål hon honom inte så hon fräser åt honom hela tiden vilket medför att han blir jättelessen.

Därför vill jag skaffa en kompis åt honom som också föredrar värmen och att de kan leka ihop inne och Pandora kan få lite lugn när hon är inne.
 
Sv: Russian Blue katt

Glömde tala om att Ramses älskar när något skåp står på glänt, då går han in och river uta ALLT i det så om Isidor kan öppna skåp så kan de ju sammarbeta ordentligt :crazy: Ägaren har fått sätt barnlås på sina skåp och lådor....
 
Sv: Russian Blue katt

Jo, jag kan ju bara säga att glöm det där med att sätta en hasp på skafferiet, barnsäkert ska det vara! Har haft en ryss som gladeligen öppnade frysen och åt upp köttet som låg där. Lådor och skafferier är ingen match om dom vill in.
 
Sv: Russian Blue katt

fredags var jag hämtade min lille ryss (Russian Blue) som fyller 2 år i december och hoppades att min siame kille på dryga året skulle acceptera honom.
Nu far de omkring som yrväder och leker med varandra och har jättekul. Det har gått så otroligt smidigt och inget bråk överhuvudtaget de äter tillsammans också.

Min tredje katt, en hona på 4 år är inte lika impad men har inte gjort något utfall mot honom utan går förbi honom utan att titta på honom men kommer han upp till henne fräser hon lite för att säga "stick" men inget morrande eller slående med tassar.
Var ju orolig att detta inte skulle funka men det är ju perfekt. Jag skaffade honom för att Siamesen behövde en mer aktiv lekkompis och att honan skulle få vara ifred mer och det blev precis som jag ville :idea:

Har aldrig hafte en ryss förut men han verkar underbart mysig och charmig.
 
Sv: Russian Blue katt

Kul att det gick så bra!
Nu väntar jag på bilder :idea:
 
Sv: Russian Blue katt

pippi27 skrev:
Kul att det gick så bra!
Nu väntar jag på bilder :idea:

Ah, du hann före! Detta var ju precis vad JAG tänkte säga.

Nåväl, jag får väl sekundera ditt förslag. :smirk:
 
Sv: Russian Blue katt

Allt går så suveränt bra =)) Isidor går ut varje dag nu och han sitter vid dörren och vill ut ca 5 ggr per dag, han är inte ute så länge åt gången ännu max 15 min men blir modigare och modigare. Ramses (Siamesen) följer alltid med honom ut och visar runt honom på gården. Nu sover vi i sängen ihop och han är såååå himla mysig =)) Han ligger gärna i soffan på kvällen och ska vara med när jag grejar hela tiden. Ramses har också lugnat sig jättemycket för de leker ganska häftigt i mellan åt och blir jättetrötta. Favoriten är att åka på hallmattan båda två och oftast hittar jag den framför ytterdörren när jag kommer hem. Det som har förvånat mig är hur liten han är maten mot Ramses, jag var lite orolig och har gått och känt honom på magen men han har inte gått ner i vikt i alla fall. I fredags hade vi räk-kalas och Isidor åt en hel del. Verkar som att han kollar om Ramses äter först sen härmar han honom.
Jag har redan fäst mig otroligt vid honom och han är så kelig och go. Det är en stor skillnad på Ramses och Isidor, Ramses KRÄVER och Isidor ber =))
Pandora (husisen) kör fortfarande med att om hon inte tittar på honom så finns han inte :D Hon verkar dock tycka det är OK att han är i huset så länge han inte försöker lägga sig bredvid henne, då fräser hon ett kort "stick". Konstigt nog så är Pandora inne mer nu sen Isidor kom men det är väl för att hoin får vara ifred för Ramses och sova.
Ska försöka ta lite kort på dem i helgen och sätta in.
 
Sv: Russian Blue katt

simpe skrev:
Det är en stor skillnad på Ramses och Isidor, Ramses KRÄVER och Isidor ber =))
.

Ryssen i blixtbelysning! Ryssar är inga mähän och de vet mycket väl vad de vill, men de är i regel milda och försynta ändå.

Härligt att även husisen har det bättre nu, iom att hon får vara ifred när hon vill vara ifred. Märkbart genom att hon är inne mera och får sova ifred.

Så småningom kommer ju även hon att bli kompis med Isidor, även om hon kanske blir aldrig bästis. Hon tolererar ju iaf hans närvaro i huset - ett stort medgivande.
 
Sv: Russian Blue katt

Ja det är lustigt hur olika de är där, Ramses sätter sig vid dörren och skriker
"Hördu släpp ut mig NU"

Men Isidor kommer smygande och säger;
"jag skulle gärna vilja gå ut en stud, kan du vara snäll och öppna dörren"
 
Sv: Russian Blue katt

Så typiskt ryssar, att med en försynt röst be om saker och ting. Jo, nog kan de emellantåt tala om högt och tydligt när inte allt är till belåtenhet. Min hankatt som bor hos morsan pratar mycket. Han är en typisk ryss, lågmäld och alltid med. När morsan varit borta några dagar (åker ofta till finland)blir Dante mycket upprörd och försvinner i huset. Dyker upp igen när morsan kommer hem och talar HÖGT och UPPRÖRT om att hon minsann övergett honom i flera dagar och minsann varit alldeles ensam och inte fått nån mat och ingen har brytt sig:D
Då har han ändå kattkompis, och jag går dit minst en gång om dagen och pysslar och fixar.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 650
Senast: cirkus
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 353
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Vi fick låta katten somna in för c:a 2 veckor sedan pga sjukdom och ålder, han blev nästan 17 år. Saknaden är stor men den riktigt tunga...
Svar
11
· Visningar
1 117
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 305

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp