RUT tar bort skatten

Gammeln

Trådstartare
Almega lanserar nu ett RUT-avdrag på 60% av arbetskostnaden. Detta skulle betyda att den kvarvarande skatten helt tas bort på hushållsnära tjänster och att priset sänks med 20%. Alliansen ser positivt på Almegas förslag och diskuterar detta.

JO JA TACKAR JA :D:bow:. Skattefria hushållsnära tjänster plus 5:e jobbskatteavdraget skulle sitta som en smäck i väggen efter nyår :d
 
Sv: RUT tar bort skatten

Fast jag håller med. Jag är helt säker på att det skapat jobb för de som annars haft det svårt att etablera sig ordentligt som anställd. Dagligen ser jag "Suzannes Städ" och "Vladimir Hemstäd", etc, på bilar som står parkerade i vårt bostadsområde. Sen ser man de komma med industridamsugare och dammvippor. Dessutom underlättar det för mångas vardag. Jag gillar verkligen konceptet och hoppas att det byggs ut mer! :)
 
Sv: RUT tar bort skatten

Förutsatt att du inte anlitar lågprishantverkare från sydöstra Europa så blir det dyrare att anlita en hantverkare svart än att göra det vitt via rut eller rot. Bra!!
Enda gången du tjänar på det är om du själv har tillgång till svarta pengar, pengar som du annars fått bränna på lyx, mat o resor.
då....
 
Sv: RUT tar bort skatten

Fast jag gillar hela EU:s tänk om fri rörlighet, eftersom det gör att svenska pensionärer kan flytta ner till Spanien och åtnjuta alla de sociala välfärdstillgångar som de har i Spanien.

Eller till Frankrike där pensionärer nästan inte betalar någon skatt alls.

Det ena är bra för det andra liksom.

Sen gillar jag konkurrensen, det är bra för mig som konsument.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Fast jag gillar hela EU:s tänk om fri rörlighet, eftersom det gör att svenska pensionärer kan flytta ner till Spanien och åtnjuta alla de sociala välfärdstillgångar som de har i Spanien.

Eller till Frankrike där pensionärer nästan inte betalar någon skatt alls.

Det ena är bra för det andra liksom.

Sen gillar jag konkurrensen, det är bra för mig som konsument.

Det gör jag med. men av princip försöker jag använda lokala hantverkare..kanske en aning dyrare idag, men imorgon kanske hantverkaren köper en tjänst av mig så det brukar jämna ut sig.

Vad det gäller pensionerna i Frankrike så är det väl nästa katastrof scenario..
 
Sv: RUT tar bort skatten

Det gör jag med. men av princip försöker jag använda lokala hantverkare..kanske en aning dyrare idag, men imorgon kanske hantverkaren köper en tjänst av mig så det brukar jämna ut sig.
Ja, absolut. Det är ju sådana val man gör hela tiden. Jag försöker köpa svenskt så långt det går, det gäller hästar, kläder, smink, möbler, etc. Det gäller givetvis dessutom tjänster.

Vad det gäller pensionerna i Frankrike så är det väl nästa katastrof scenario..
Nja, så hade jag inte velat tolka det hela. Frankrike har en massa andra skatteregler som vi inte har i Sverige så det går nog på ett ut i slutändan, tex arvsskatt för arv över €150.000. Dessutom har de högre kapitalskatt än vad vi har i Sverige.

Däremot kan man ju säga att de är lite mer solidariska än vad vi är. Människor som redan jobbat och betalat in pensionen och redan skattat för det ska inte behöva skatta på den förmånen en gång till.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Almega lanserar nu ett RUT-avdrag på 60% av arbetskostnaden. Detta skulle betyda att den kvarvarande skatten helt tas bort på hushållsnära tjänster och att priset sänks med 20%. Alliansen ser positivt på Almegas förslag och diskuterar detta.

JO JA TACKAR JA :D:bow:. Skattefria hushållsnära tjänster plus 5:e jobbskatteavdraget skulle sitta som en smäck i väggen efter nyår :d
Av någon anledning så har priserna stigit just så mycket som bidraget från staten,det gäller alltid.
Subventioner och bidrag snedvrider marknaden och slutar med att verksamheten avstannar av egen kraft.Se exempel på bostadsbyggandet av lägenheter.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Av någon anledning så har priserna stigit just så mycket som bidraget från staten,det gäller alltid.
Subventioner och bidrag snedvrider marknaden och slutar med att verksamheten avstannar av egen kraft.Se exempel på bostadsbyggandet av lägenheter.

Nja det är nog en sanning med modifikation. Jag betalar 137:- för fönsterputs av 20 fönster per gång. Det inkluderar resa och hela baletten.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Fast så är det inte. Alla hantverkare jag känner bekräftar att det nästan inte finns några svartjobb kvar, det är ingen som tjänar på dem längre.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Ja, absolut. Det är ju sådana val man gör hela tiden. Jag försöker köpa svenskt så långt det går, det gäller hästar, kläder, smink, möbler, etc. Det gäller givetvis dessutom tjänster.


Nja, så hade jag inte velat tolka det hela. Frankrike har en massa andra skatteregler som vi inte har i Sverige så det går nog på ett ut i slutändan, tex arvsskatt för arv över €150.000. Dessutom har de högre kapitalskatt än vad vi har i Sverige.

Däremot kan man ju säga att de är lite mer solidariska än vad vi är. Människor som redan jobbat och betalat in pensionen och redan skattat för det ska inte behöva skatta på den förmånen en gång till.

vad det gäller Frankrike så lär det inte dröja alltför många år,om inget görs,förr än man sitter i samma prekära läge som 1939. och nu menar jag inte besök från öster utan det faktum att Frankrike inte var långt borta då, att ställa in betalningarna....
 
Sv: RUT tar bort skatten

Fast jag gillar hela EU:s tänk om fri rörlighet, eftersom det gör att svenska pensionärer kan flytta ner till Spanien och åtnjuta alla de sociala välfärdstillgångar som de har i Spanien.

Eller till Frankrike där pensionärer nästan inte betalar någon skatt alls.
Exakt. När man är pensionär så vill man ju bara lämna skatte sverige och få pensionen skickad till nått skatte vänligare land eftersom pensionen blir lägre än lönen. Fördel Frankrike 0kr i skatt i Sverige på pension som går till Frankrike :D. Skatten i Frankrike ligger under 20% :D. Klar man ska bo i Provance som tydligen ska vara bästa stället
 
Sv: RUT tar bort skatten

Det är väl bra eller? Många som gått över till vit arbetskraft. Själv gör jag allt själv. Hur lite lr hur mkt en städning än kostar så är det alltid billigast att göra själv.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Själv gör jag allt själv. Hur lite lr hur mkt en städning än kostar så är det alltid billigast att göra själv.
Det stämmer inte alls enligt mig.

Jag har själv haft städhjälp en gång i tiden och de jag känner som har städhjälp nu har städhjälp av en anledning, dvs känna mindre press och upphäva de flesta symptomen på att snart gå in i väggen. Det är få människor som har städhjälp trots att de har hur mycket tid som helst i världen. Oftast är det högpresterande människor som har massor med annat för sig. Att då leja bort städningen tar bort lite av bördan på deras axlar och de mår bättre.

Det absolut dyraste man kan göra är att stressa sig så till den punkten att man går in i väggen. Det är skitdyrt att vara långtidssjukskriven!!
 
Sv: RUT tar bort skatten

Plus att om du kan jobba på ett välbetalt jobb istället för att städa hemma går du ju plus även rent ekonomiskt.
 
Sv: RUT tar bort skatten

Av någon anledning så har priserna stigit just så mycket som bidraget från staten,det gäller alltid.
Subventioner och bidrag snedvrider marknaden och slutar med att verksamheten avstannar av egen kraft.Se exempel på bostadsbyggandet av lägenheter.

det skulle nog se betydligt ljusare ut med marknadsanpassade priser...
 
Sv: RUT tar bort skatten

Exakt. När man är pensionär så vill man ju bara lämna skatte sverige och få pensionen skickad till nått skatte vänligare land eftersom pensionen blir lägre än lönen. Fördel Frankrike 0kr i skatt i Sverige på pension som går till Frankrike :D. Skatten i Frankrike ligger under 20% :D. Klar man ska bo i Provance som tydligen ska vara bästa stället

man säljer sin kåk i Sverige, köper en vettig segelbåt och hyr in sig för båt o vinterplats någonstans runt medelhavet(östra delen), hyr en liten lägenhet i en mellansvensk stad. då kan du ligga ute hela året och komma hem när det passar + att du utan problem kommer i åtnjutande av de rester av vård o omsorg som finns kvar.:)
 
Sv: RUT tar bort skatten

Exakt. Jag jobbar heltid, har mina hästar, 2 barn och liten gård att ta hand om. Om jag inte kunde köpa städtjänst skulle jag gå på knäna eftersom min man jobbar borta under veckorna. Det är helt klart värt varenda öre för mig, att kunna köpa mig lite TID!
 
Sv: RUT tar bort skatten

det skulle nog se betydligt ljusare ut med marknadsanpassade priser...

Det är väldigt fascinerande att liberaler som vill ha en fri marknad ändå tjatar sig varma för såväl subventioner som ROT och RUT och regelverk som tex upphovsrätt och patent.

Liberalerna hävdar envist att en avreglerad bostadsmarknad kommer att fungera bättre samtidigt som dom påstår att vissa delar av tjänstesektorn är dödsdömd utan kraftfulla interventioner på marknaden - hur får man ihop det rent logiskt ?

Gör inte som jag gör, utan gör som jag säger ???
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp