Bukefalos 28 år!

Rutan for dummies

Lejonelle

Trådstartare
Nu har jag köpt en lydnadsruta och tänkte mina hundar skulle få börja introduceras för den så smått. Hur lägger ni upp det med hundar som är helt nya för momentet? Hur är det bra att börja? Vilka misstag ska man låta bli att göra?
 
Med Ila har jag använt lite olika strategier undet inlärningen. Började med leksak i rutan.
Nu håller jag på att lära Elvis och med honom börjar jag med target i rutan.

Tänk på att variera placering på rutan och avstånd så att hunden faktiskt söker rutan och inte bara springer en viss sträcka rakt fram.
 
Börja på väldigt kort avstånd och lägg t ex en musmatta i rutan. Men allra först måste du lära hunden sätta tassen på musmattan innan du blandar in rutan. När den kan det så börjar du på kort avstånd och förlänger efterhand.
 
Spara prylarna tills de behövs säger jag! Jag börjar UTAN target på den punkt i rutan där jag vill att hunden ska stå dvs en bit bak i rutan. Sedan jobbar jag ut avståndet. Musmatta etc läggs till efteråt om jag vill förbättra fart eller till de hundar som inte begriper på annat sätt.
 
Tack för alla svar! Använder ni alltid alla fyra konerna från start när ni tränar för att skilja rutan-koner från t ex rallykoner?
 
Tack för alla svar! Använder ni alltid alla fyra konerna från start när ni tränar för att skilja rutan-koner från t ex rallykoner?

Ja alltid fyra koner ute, och alltid 3 m mellan bakre och främre koner. Rutan kan vid behov göras smalare men aldrig grundare.
 
Nu har jag provat för första gången. Använde "osynliga hyllan" för att få in hunden i rutan och det funkade bra med tiken, hon kunde springa in i rutan från några meter efter att ha försökt 4-5 gånger. Hanen var lite mer trögfattad och behövde retningen att jag gick in och låtsades pyssla med något därinne. Men båda var riktigt duktiga tycker jag.
 
Hur belönar ni det här momentet i början? När hunden sprungit in i rutan? När hunden stannat i rutan? Belönar ni i rutan eller kan ni kasta en leksak så hunden får springa ut själv?
 
Hur belönar ni det här momentet i början? När hunden sprungit in i rutan? När hunden stannat i rutan? Belönar ni i rutan eller kan ni kasta en leksak så hunden får springa ut själv?

Allt det du skriver belönas! Variation är jätteviktigt tror jag. Det enda jag försöker undvika är att låta hunden springa ut ur rutan mot mig. Så belöningen ska helst komma i eller bakom rutan.
 

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
11 134
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
746
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
906
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 901
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • INK
  • IRAP vid hornhinnesår?
  • Färgtråd III

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp