Status
Stängd för vidare inlägg.
En klassisk men väldigt nyttig ridövning är att sätta upp fyra koner och rida i ett romb-spår aka Ruter Ess
(Eller är det bara en klassiker för min ridlärare?) man kan rida den på alla nivåer från att styra runt spåret till att göra bakdelsvändningar runt konerna.
Igår skulle vi flytta bakdelen för innerskänkel vid konen i skritt, komma fram i kort trav nedsittning mellan konerna och bryta av till skritt innan konen, flytta för inner och så vidare.
Mycket bra gymnastisk övning för på häst och pilot. Pilot var förövrig stel som en lagårdsvägg i ländryggen till en början men det släppte allt eftersom som tur var. Hästen blev så pass samlad att det ett tag kändes en aning väl samlat dvs att det bocksprång på G. Men det kom inga som tur var.
Galoppfattningarna och avbrotten satt som en smäck och det var riktigt roligt.

Framstegen i gruppen går med raketfart just nu vilket är jätteroligt. Igår fick vi faktiskt tom galoppera runt Ruter-Ess spåret, alla på en gång :nailbiting::rofl: Numera har vi galopparbete varje lektion, vilket vi inte hade för ett år sen. Det hade inte gått då, blev fulltändig kaos varje gång det var galopparbete.

Jo, vi lyckades tränsa själva i går utan assistans :bump::banana::bump::banana: kan låta fånigt men det var STORT
W har haft vissa fobier mot att tränsas av någon anledning här under hösten. Troligtvis någon som gjort något dumt så han blivit lite huvudskygg. Eftersom han är 1,78 ställer det till det lite när han sätter upp huvudet i taket typ :meh: Men med hjälp av havre har det gått hyfsat.
Så jag har varje gång sett till INTE dra något över huvudet på honom, inte grimman, inte ens tyglarna. Tränset har jag knäppt upp i sidstycket.
Igår fick jag mycket enkelt lägga nackstycket över öronen utan att han ens försökte höja huvudet, sen krävdes det bara en liten godisbit för att få in bettet. Fick till och med rätta till pannluggen vilket jag inte fått tidigare :love:
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
822
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
670
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok :eek:....man tycker man kortat stiglädren så att man sitter med knäna under hakan och ridläraren säger åt en korta för dom är för långa...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: cewe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Var lite sådär på att rida igår, brukar alltid vara inne och tjuvkika i systemet vem jag är uppsatt på och såg att jag inte ens VAR...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundhantering
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp