Rutiner ses över vid prisutdelningar

Efter prisutdelningen vid helgens världscupdeltävling i Göteborg där segraren Geir Gulliksen ramlade av, ser nu Gothenburg Horse Show över sina rutiner kring prisutdelningar och kommer att ta upp frågan med det internationella ridsportförbundet, FEI.
 
Det är en helt absurd tradition att ta av sig hjälmen. Och det är många gånger man förundras över att inga skador sker när hästarna taggar till, det springer folk kors och tvärs och ryttarna har händerna fulla med blommor, mikrofoner, hjälmar och allt vad det är.
 
Jag har aldrig fattat traditionen att de får ta av sig hjälmen alls. 🙄 Att ha hjälm när man sitter upp på en häst borde vara lika självklart som att ha byxor på sig.

Det var min tanke också. Varför är det "lika svårt" som att få dressyrryttare att använda hjälm?
Dumheter bara.

Samtidigt är jag lite så där; att varje vuxen människa gör som den vill. Riskerar sig själva, familj och så vidare.
Däremot kan jag ju fortfarande tycka att man tar ett dumt beslut när man gör det i onödan för sådana larviga seder.
 
Jag som var på plats skulle säga att det var mer än en nästan-olycka. Det var mer en otäck olycka som turligt nog slutade bra.
Jag såg programmet från SVTPlay och under hela prisutdelningen verkade inte hästen direkt avslappnad. Hade nog varit bättre om de inte intervjuat honom när han inte satt på hästryggen. Den som intervjuade sa att han skulle knäppa hjälmen, men det gjorde han inte utan hade den bara på huvudet.
 
Jag såg programmet från SVTPlay och under hela prisutdelningen verkade inte hästen direkt avslappnad. Hade nog varit bättre om de inte intervjuat honom när han inte satt på hästryggen. Den som intervjuade sa att han skulle knäppa hjälmen, men det gjorde han inte utan hade den bara på huvudet.

Det var min uppfattning också. Sa flera gånger att de inte borde intervjua uppsuttet.
Så onödigt med så många stressmoment; stå stilla, folk som ska fram och ta i hand och gratulera (jättemånga!), mikrofon, intervjua, lämna mikrofon...

Vet inte vad som sändes men han brakade rejält in i sargen med huvudet före (vad jag såg), sen kom skynken fram för att täcka, sjukvårdare, sen sjukvårdare med bår och ett tag efter det reste han sig upp.
 
Det var min uppfattning också. Sa flera gånger att de inte borde intervjua uppsuttet.
Så onödigt med så många stressmoment; stå stilla, folk som ska fram och ta i hand och gratulera (jättemånga!), mikrofon, intervjua, lämna mikrofon...

Vet inte vad som sändes men han brakade rejält in i sargen med huvudet före (vad jag såg), sen kom skynken fram för att täcka, sjukvårdare, sen sjukvårdare med bår och ett tag efter det reste han sig upp.
Ah skit, ser att ja missade att ja skrev två inte i samma mening, menade såklart att han inte skulle suttit på hästen när de intervjuade honom. 🙈

Det som sändes var kameran från den sargen han brakade in i, man såg hästen snett framifrån när han skulle lämna mikrofonen, verkade som hästen blev skrämd för något när han lutade sig framåt och då hamnade han i obalans, sen flyr hästen och man ser hur han hänger på sidan mot kameran och sen kommer sargen.
 
Jag tycker att ryttarna borde rida in - sitta av under prisutdelningen - sitta upp på igen och rida ärevarv. Mycket säkrare för alla även för de som står på marken och ska ge priser, skaka hand och intervjua.
 
Jag tycker att ryttarna borde rida in - sitta av under prisutdelningen - sitta upp på igen och rida ärevarv. Mycket säkrare för alla även för de som står på marken och ska ge priser, skaka hand och intervjua.
Nja, jag tycker hästarna är bättre med ryttare i sadeln än att de ska hållas i av nån (som förmodligen blir hästskötaren). Det är ganska jobbigt att stå på marken och hantera uppstressade hästar som kanske reagerar på applåder och sånt.
 
Jag tycker prisutdelning med häst är gammalt och förlegat. Stressar hästarna för publikens skull, ( och möjligtvis sponsorernas) bättre djurtänk ska det väl vara?
 
Jag tycker prisutdelning med häst är gammalt och förlegat. Stressar hästarna för publikens skull, ( och möjligtvis sponsorernas) bättre djurtänk ska det väl vara?

Men många är ju duktiga på att byta ut sina hästar till prisutdelningen om de har lättstressad hästar. Inte alla såklart och i vissa fall kommer väl reaktionen som en överraskning. Det är ju ändå hästar.
Det fösta man kan göra är iallafall att ta bort ”seden” att knäppa upp det enda bra skyddet du har för huvudet.
 
Jag sticker ut hakan lite och tycker att om man nu ska tävla och (förhoppningsvis) vinna pris och behöva gå in på prisutdelning - TRÄNA hästen att stå still oavsett vad som händer runt den. Det går faktiskt att träna. Och de (ganska få) hästar som inte fixar det ändå - ta INTE in dom på en prisutdelning! Då får man låna en säker "prize-horse" eller gå till fots. Att ta in hästar som håller på så som Geirs häst gjorde är oansvarigt.
Och ge sjutton i att ta av hjälmen...!
 
Jag sticker ut hakan lite och tycker att om man nu ska tävla och (förhoppningsvis) vinna pris och behöva gå in på prisutdelning - TRÄNA hästen att stå still oavsett vad som händer runt den. Det går faktiskt att träna. Och de (ganska få) hästar som inte fixar det ändå - ta INTE in dom på en prisutdelning! Då får man låna en säker "prize-horse" eller gå till fots. Att ta in hästar som håller på så som Geirs häst gjorde är oansvarigt.
Och ge sjutton i att ta av hjälmen...!

Fast det är väl ingen som säger emot det du säger? Det är typ en sammanfattning av inläggen.
 
Jag tycker iallafall att de skulle kunna sätta på segraren mygga innan prisutdelningen så de slipper hålla i mikrofonen. Många ryttare brukar ju byta ut sina hästar som är för nervösa för prisutdelning All in brukar ju sällan vara med t.ex. Vet också en gång när en ryttare som skulle in på prisutdelningen på Globen hade problem att få in sin häst så frågade han en islandshästryttare om han fick låna den hästen. Islandshästarna var nästa showinslag. Han fick låna hästen och det är väl en av de få gånger som en islandshäst blivit placerad i en världscuptävling i hoppning:D
 
Jag tycker iallafall att de skulle kunna sätta på segraren mygga innan prisutdelningen så de slipper hålla i mikrofonen. Många ryttare brukar ju byta ut sina hästar som är för nervösa för prisutdelning All in brukar ju sällan vara med t.ex. Vet också en gång när en ryttare som skulle in på prisutdelningen på Globen hade problem att få in sin häst så frågade han en islandshästryttare om han fick låna den hästen. Islandshästarna var nästa showinslag. Han fick låna hästen och det är väl en av de få gånger som en islandshäst blivit placerad i en världscuptävling i hoppning:D
Segraren hoppar ju dessutom alltid av för att få täcke på hästen, då kan ju den myggan sättas på ryttaren av en funktionär samtidigt som hästen får täcke av en annan. Definitivt praktiskt görbart - om de har myggor.
 
Segraren hoppar ju dessutom alltid av för att få täcke på hästen, då kan ju den myggan sättas på ryttaren av en funktionär samtidigt som hästen får täcke av en annan. Definitivt praktiskt görbart - om de har myggor.
Oftast har man väl klätt på hästen täcken innan de går in på prisutdelningen?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Wilma Hellström är en av de svenska toppryttarna som är på plats under Gothenburg Horse Show. Med sig till tävlingen har hon ett gäng...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tolv svenska hoppryttare kommer till Gothenburg Horse Show. Publiken i Scandinavium kan se fram emot några riktiga publikfavoriter såväl...
Svar
0
· Visningar
118
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Inte bara världscupryttarna får ta plats i Scandinavium under Gothenburg Horse Show – även ett gäng unga ryttare kommer vara med i de...
Svar
0
· Visningar
198
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Internationella ridsportförbundet (FEI) har infört ett tävlingsstopp i tio länder till och med den 28 mars. Tre dagar senare inleds...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp