Rutiner vid sjuk häst i stallet

kryckan

Trådstartare
Efter att vi nyligen haft en häst med lite feber (förhöjd temp) hos oss så är jag nyfiken på hur rutinerna ser ut i andra stall. Främst hos er som är inackorderade men även ni som har eget stall.

Tar ni tempen på alla hästar varje dag? om inte-hur ofta?
Vad gör ni om en häst har förhöjd temp en dag? tas veterinär ut omgående för att ta prov, eller avvaktar ni? hålls hästen isolerad? får ingen annan än hästägaren hantera den?
Om hästen har feber/förhöjd temp i samband med koliksymptom eller vaccination- tas det prov på den då?
Om hästen provtas och det inte visar något- är hela stallet i karantän ett visst antal dagar ändå? i så fall hur många?
Om provet visar t ex kvarka, zooepidemicus eller något annat- hur ser rutinerna ut då?
Om en häst i stallet får hudutslag- hur hanteras det? jag tänker på risken att det skulle kunna vara ringorm, och innnan man vet det- hur hanteras det då?
 
Jag står inackorderad.

Vi har en handlingsplan uppdelad i två delar. En del om vad hästägaren skall göra, den andra delen av vad stallägarna (de som hanterar hästar vid fodring, in-utsläpp osv) ska göra.

Bla handlar det om att isolera hästen som är sjuk, både från andra hästar men också från andra människor. Vid feber provtas hästarna naturligtvis och isolering av hela stallet bestäms ihop med veterinär. Om fler hästar bli sjuka tillkallas samma veterinär till alla så att det finns en kontinuitet i det hela. Över lag så följer vi de instruktioner som veterinär ger.

Vi tempar inte alla hästar varje dag, utan det är lite random. Men skulle nån häst få symptom skall alla hästar tempas dagligen och resultatet redovisas.
 
Har eget stall. Separat för fölsto och tävlingshästar så de inte träffar varandra.

Tempar rätt ofta hästarna för att ha koll på vad som är deras normala temp för att snabbt kunna plocka den som visar symtom på att inte må bra ur träning.

De som är bra med två separata stall är att vi kan flytta om och isolera den som blir sjuk. Men vi kan även isolera nya hästar som kommer till gården.

Visar någon häst förhöjd temp så tempas alla för att ha koll.

Just haft en kolikhäst och sedan en Fölunge som blivit sprakade eller liknande där hon fick feber.
 
Tar ni tempen på alla hästar varje dag? om inte-hur ofta?
Nej vi har ingen sådan regel utan det är upp till varje hästägare. Om det finns sjuka hästar är det såklart annorlunda, då kan det bestämmas att alla ska tempa dagligen.

Vad gör ni om en häst har förhöjd temp en dag? tas veterinär ut omgående för att ta prov, eller avvaktar ni? hålls hästen isolerad? får ingen annan än hästägaren hantera den?
Då ringer jag stallägaren och förklarar läget. Vad vi gör beror nog på helheltsbilden. Troligen isoleras hästen (vi har två isoleringsstall tillgängliga). Jag har inte varit involverad i de fall där hästar har behövts isoleras så jag vet inte riktigt om prov tagits direkt eller efter några dagar, de beror nog på symptombilden kan jag tänka mig. Hästar som står isolerade hanteras av särskild personal och hästägaren. Ett tag var en hel stalldel isolerad (vi har fyra olika stall på gården) pga flera fall med förkylningssymptom och då var det en i personalen som skötte enbart det stallet tex.

Om hästen har feber/förhöjd temp i samband med koliksymptom eller vaccination- tas det prov på den då?
Nej det har jag svårt att tro. Min häst hade en kortvarig febertopp i samband medväldigt lindriga koliksymptom, då gjorde vi inget särskilt mer än att jag höll koll på temp och övrig symptombild. Eftersom tempen blev normal direkt när hästen verkade ha mindre ont i magen så var det ju väldigt tydligt relaterat. Kan tänka mig att man skulle göra samma efter vaccination, men har inte varit i den sitsen så vet inte säkert.

Om hästen provtas och det inte visar något- är hela stallet i karantän ett visst antal dagar ändå? i så fall hur många?
Det bestäms ju i regel i samråd med veterinären som tagit prov.

Om provet visar t ex kvarka, zooepidemicus eller något annat- hur ser rutinerna ut då?
När man får positiva provsvar så får man rekommendationer av veterinären. Det finns ju smittskyddsrutiner som man ska följa, med isolering, desinficering osv beroende på vilket virus/vilken bakterie det rör sig om. Hela gården ska ju alltid isoleras och i vårt fall så isolerar vi även inom gården sas antingen i isoleringsstall om det är fåtal fall och/eller en hel stalldel där smitta kommit in.

Om en häst i stallet får hudutslag- hur hanteras det? jag tänker på risken att det skulle kunna vara ringorm, och innnan man vet det- hur hanteras det då?
Då skulle jag igen prata med stallägaren och så tittar vi på det tillsammans. Kan isolera om det bedöms lämpligt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 929
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 842
Senast: manda
·
Hästvård Har ett shetlandssto som har råkat ut för mystiska koliksymptom nu de senaste 14 dagarna. Veterinären har gjort i princip alla prover...
Svar
5
· Visningar
1 274
Senast: Egonson_
·
Kropp & Själ Jag ska precis kliva in i vuxenvärlden och mitt liv är redan helt förstört. Jag har inte klarat skolan då jag har grav social ångest...
Svar
9
· Visningar
1 257
Senast: Vinur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp