doglover

Trådstartare
Hur gamla är era barn?

Vilka rutiner har ni och hur/vad gör ni då?

Har ni bestämda mattider och när är dem?
 
Sv: Rutiner?

Hur gamla är era barn? 10½ månad

Vilka rutiner har ni och hur/vad gör ni då? Jag tycker jag gör allting på rutin. Ungefär likadant varje dag.


Har ni bestämda mattider och när är dem? Försöker hålla de här tiderna så gott det går, men ibland får man ju skjuta på dem om Rasmus sover eller vi kanske inte är hemma.

Frukost: 08:00
Mellis: 11:00
Lunch: 13:00
Mellis: 15:30
Middag: 17:00
Välling: 20:00
 
Sv: Rutiner?

Frågar för att jag är nyfiken bara.:p

Måste verkligen ta tag i mattiderna mer. Ser iallafall till att de inte går mer än ca 3 timmar mellan målen. Men skulle vara sjukt glad om man hade nåt slags schema att gå efter.
 
Sv: Rutiner?

Emil är nu 11 månader.

Han vaknar oftast vid 5-6 tiden på morgonen, då gör jag välling och han får komma till våran säng. Sedan somnar han om och vi sover till 7-8 tiden. Sover i eget rum sedn ca 1 vecka tbx.

Sedan frukost vid 9 tiden, gröt och smörgås.
Lunch vid 12 tiden, lagad mat el på burk, fruktpure till efterrätt.
Middag vid 16 tiden, samma som lunch.
Kvällsmat vid 19 tiden, gröt.

Han har hela tiden varit väldigt kvällstrött och lagt sig vid 19 senast, ibland tom vid 18 tiden och däckat direkt. Men nu senaste dagarna verkar det ha ändrats, har inte somnat förräns runt 21 tiden, så nu ska vi börja lägga honom senare, gjorde det ikväll och han somnade nästan direkt. Kanske kommer han att börja sova längre på morgonen då så vi framöver kan hoppa över vällingen?

Dagtid sover han väl totalt runt 2-3 timmar om vi är hemma, uppdelat på 1-2 ggr. Är vi borta så kan det bli betydligt mindre sömn än så. Då sover han oftast bara i bilen, om ens det.

Annars har vi väl inga speciella rutiner vad jag kommer på. :)
 
Sv: Rutiner?

Mina barn är dryga ett år och två och ett halvt år.

Deras mat och sovrutiner ser lite olika ut beroende på om de är på dagis eller inte.

En dagisdag ser ut såhär:

Frukost på dagis vid 7.30. Fruktbitar hemma när vi vuxna äter gröt strax innan sju.
Mellis vid tio, sedan sover lillen.
Lunch elva. Jag hämtar vid halv ett.
Mellis hemma vid ett då jag själv äter lunch. Sedan sover äldste sonen två timmar.
Vid tre somnar minstingen en timme, i den vevan brukar äldste sonen vakna.
Middag vid fem.
Lillen får kvällsvälling vid sju, störste killen möjligtvis någon frukt eller något innan läggdax.

Är det inte någon dagisdag, dvs jag är ledig eller det är helg, får lillen välling vid sex-sju, sedan äter vi frukost vid nio när äldste killen vaknar. Sedan lunch vid tolv (inget FM mellis), båda sover en timme eller en och en halv mellan tolv och tre, mellis vid tretiden och så oftast lite senare middag vid sex-tiden. Och lillen äter kvällsvälling mellan sju och halv åtta.
 
Sv: Rutiner?

När Rasmus vaknar före kl 8 så brukar han behöva sova en sväng på fm vid 9:30 tiden 1-2 timmar. Sen brukar han inte sova något mer och somnar mellan 19:30-20:30 på kvällarna. Har eget rum sen några månader tillbaka.

Idag väckte jag honom kl 9:30!!! Sen har han var vaken hela dagen fram till kl. 19:30, somna till 15 min i vagnen när jag var hos frissan men sen vart vaken.
 
Sv: Rutiner?

På ett ungefär ser våra dagar ut så här.

Mellan 4 och 6 vaknar han. Lite olika från dag till dag. Han får då en flaska med välling.

Runt frukosttid, ett par timmar senare skulle jag tro blir det oftast gröt. Ibland flingor, macka. Han brukar sova mellan 1-2 timmar innan han får sin "riktiga" frukost.

Mellis vid 11.

Lunch vid 1. Lunchen består utav lagad mat. Ibland får han en köpt burk.

Mellis vid 3 tiden eller så. Ibland är det något som Nestle´s Drikki, ibland deras fruktpuréer och liknande. Men ofta är det hemmagjort eller macka som gäller.

Middag vid 5-6. Ibland är han så trött att han får sova istället för middag. Då får han middag senare. Efter 6 tiden blir det oftast bad.

Kvällsmat brukar vara vid 7,8 tiden. Efter det är det läggdags som gäller, men vill han inte sova så får han ju givetvis vara vaken.

Låter det bra? Vet att det är svårt att avgöra då man bara läser inlägg på ett forum, men på ett ungefär.

Försöker begräänsa dagssovandet lite så kanske han sover mer på natten. Ibland vaknar han och är ledsen, men inte jätteofta.

Han har ett eget "rum". (klädkammare som vi målat om). Det får duga tills vi får en 3a, vilket kan dröja...
 
Sv: Rutiner?

Typ såhär (2 år och 8 månader flicka)

Frukost 8
Frukt 10
lunch 11.30-12 nångång
mellis 14.30
middag 17-18 ca
Kvällsfika 19-20 ca

(följer dagis frukost, mellis och lunch-tider)

Tandborstning efter Frukost och efter kvällsfika.
 
Sv: Rutiner?

*kl*
Jag är usel på rutiner :o Har funderat på att 'ta tag' i det men följer mest lillsnorpans rytm... ungefär så här är vår dag: (Hon är 5 månader)

6.00 Vaknar av att lillan vaknar
7.30 käkar, 150 ml om det är ersättning, ammar om hon går med på det :crazy:
8.30-9.30 Lillan sover och jag tar tag i lite måsten (Buke och sånt :angel:)
10.00 äter igen, ungefär samma mängd som förra gången
11.00-12.00 Hon sover
13.00 Äter lite puré, kanske 1/3 burk, sedan fyller vi på med flaska, kanske 60 ml
15.00-17.00 Lillan sover igen
17.00 Ersättning 120 ml, pappa kommer hem :)
19.00 Grötdags, en halv portion kanske
20.00 Ersättning kanske 90 ml
20.00-01.00 sover vi allihopa
01.00 Elina vill äta, 150 ml om hon inte ammar (sällan nuförtiden tyvärr)
01.00-06.00 hela familjen sover sött


Ungefär så ser det ut, men tiderna skjuts lite, ibland somnar hon tidigare/senare och sover ibland bara 15 min, ibland 2 timmar ... hon är sällan vaken mer än 4 timmar i sträck dock.
 
Sv: Rutiner?

Min är inte så liten längre men kan säga henens tider endå. Hon är 5 ½ år och börar lekis nu. Men om man tänker efter så har hennes tider och rutiner varit desamma.

7.30 Frukost
09.00- frukt
10.30-11.30 lunch
13.00 frukt
14.30 mellis
17.00 middag
19.00 Kvällsmat



Mvh
 
Sv: Rutiner?

8-manaders tvillingflickor.

Vi har bestamda mattider men sovtiderna funkar inte langre for damerna ar for upptagna med att krypa och undersoka saker, sova kan man gora nar man ar dod tycker de :rofl:

0600 Vaknar, far ersattning i flaska
0730 Frukost
1100 Ersattning i flaska
13.30 Lunch
16.30 Middag
18.30 Ersattning i flaska
1900 Sover de

fotnot: Man ger inte valling till barn har....kanns lite konstigt faktiskt nar man ar uppvuxen med det sjalv!

Min dag skulle inte funka om jag inte hade rutiner.......... :D
 
Sv: Rutiner?

Jag har 3-åriga tvillingtjejer och rutinerna på vardagarna de går på förskola ser ut enl.följande
8.15 Frukost
11.15 Lunch
14.45 Mellis
17-17.30 Middag
19.30 kvällsmat el. vällingflaska
20-20.30 somnar

De sover (oftast) en sväng fortfarande men de dagar de inte sover hamnar de i sängen kring 19.30.

Jag har tjejer som är riktiga sömntutor så vardagarna när någon av oss är hemma med dem (vi jobbar 80% båda två) och helgerna äter vi sällan frukost före 9.30-10 och sedan tutar dagen på med mat ca var 3:e timme.

Jag har aldrig varit speciellt rutinbunden, jag tycker att det viktigaste är att de får något i magen ca var 3:e timme. Sedan anpassar vi dagen som den kommer!
 
Sv: Rutiner?

Daniel är 1 år och rutiner har vi inte så många. Mest kring sovandet faktiskt, mattiderna anpassas efter hunger.

Han sover en gång på dagen, mellan 11 och 13 ca, sedan hoppar han i säng mellan 19.30 och 20.00, sover hela natten till kanske 8 -9 på morgonen (förutom efter vaccinationen då han sov till halv elva....) Oftast sover han utan att vakna alls, men ibland vaknar han vid 1-2 och kan inte somna om förren en flaska välling finns i magen. Det här håller han på att vänja sig av med, helt på egen hand.

Ska vi vara uppe längre någon gång får han sova en halvtimma på eftermiddagen med, men det händer väldigt sällan då de nätterna blir väldigt stökiga rent sovmässigt. Han får svårt att komma till ro då.
 
Sv: Rutiner?

Emil är snart 2 år.

Vi försöker äta frukost runt 8
Sen mellanmål runt 10-10.30
Lunch nån gång mellan 11.30-12.30 (när han är hemma sover han ofta på fm fram till 12-13tiden)
FIka runt 15
Middag runt 18
Bad/dusch
19-19.30 dags att sova

Men det är inga heliga tider, måste ju anpassa det efter omständigheterna.
 
Sv: Rutiner?

Har väl haft ungefär likadant hela tiden...
Frukost då han vaknar, mellan 8.30-10.30 på helgerna (ibland senare, han är ingen morgon människa). Lunch när vi äter, ca 12-13. Sover middag någon gång mellan 14-15 ca en timme. Middag vid 18. Lägger sig 20-20.30 och brukar somna på ca en halvtimme, men är det Lördagkväll och vi är bortbjudna kan han vara uppe till efter 23 och är lika glad för det...
Har aldrig haft mer fasta rutiner än så. Men sen han började dagis för ett halvår sen försöker vi hålla läggtiderna någorlunda på vardagar (han väcks 7.30 på vardagar). Han har aldrig druckit välling.
Han bllir snart 2 år.
 
Sv: Rutiner?

Jag har en ganska nyfödd baby (4 aug)

Han går o lägger sig ca kl 21 o vaknar 2-4 gånger varje natt o sen stiger vi upp vid 9 eller senare då han vaknat.

Jag har inga vidare rutiner, matar när han är hungrig varannan gång med att amma o varannan gång med modersmjölksersättning.
 
Sv: Rutiner?

Dagisdagar äter mina barn så här : ( 5½ och snart 3 )

frukost kl 8
lunch kl halv 12
sedan sover lillebror mellan 12.30 och max 14
mellis 14.30
jag hämtar kl 16

oftast en liten mellis här vid 16.30, frukt eller smörgås men oftast frukt.

middag kl 17-18
kvällsmat runt 20 oftast smörgås men oxå gröt eller flingor.

sover runt 21 ibland tidigare om man har tur...
 
Sv: Rutiner?

Hur gamla är era barn?

10,5 månad.

Vilka rutiner har ni och hur/vad gör ni då?

Vi började med rutiner så smått vid 5 månaders ålder och sen hon var 6-7 månader har vi i princip kört samma schema hela tiden. Jag försöker anpassa promenader, träffar, bilresor och annat till hennes tider. Inte överdrivet och inte på minuten men inom halvtimmar!
Vi äter och sover på ungefär samma tider varje dag.

Vissa dagar blir allt pannkaka såklart - men jag märker att alllt blir enklare när man följer rutinerna hyfsat. Nattningarna tar jättekort tid och matningarna är enkla.

Hon sover t ex 21.30 - 9.30 på natten och sen sover hon 30-45 minuter nångång mellan 11.30 och 13.00 och lika länge mellan 15.30 och 17.00. Som sagt, det diffar på nån halvtimma varje dag - men läggtiden är vi noga med.

Har ni bestämda mattider och när är dem?

Frukost 10.00
Lunch 13.15-13.30
Middag 17.00
Gröt 20.00
Välling 21.30
 
Sv: Rutiner?

Frågar för att jag är nyfiken bara.:p

Måste verkligen ta tag i mattiderna mer. Ser iallafall till att de inte går mer än ca 3 timmar mellan målen. Men skulle vara sjukt glad om man hade nåt slags schema att gå efter.

Gör ditt eget schema!
Jag har försökt följa NIkes rytm så gott det går. Det är i mångt och mycket hon själv som valt tiderna. Jag bara styr lite...
 
Sv: Rutiner?

Såsom det ser ut nu: frukost beror på när han vaknar. sen får han mellanmål vid 11. lunsch vid 1, mellanmål vid 3, middag vid 5 och kvällsmat efter 7. mellanmålen kan bestå utav allt från en youghurt, fruktpuré, macka... ja, inte så jättestora mål då. är
vi ute, tar jag med maten ut eller smiter in i en affär.

försöker hålla de tiderna så gott som det går, men det beror ibland på hur han sover. och om vi är hemma eller inte.
han får inte sova eftermiddag längre. så han sover på förmiddagen. väldigt ofta mellan 1 och 3 tiden. men det varierar.

mellan middag och kvällsmat, oftast vid 6, blir det kvällsbad.

vi begränsar dagsovandet efter kl 16 för att han ska kunna somna lättare mellan 7 och 8. och för att hans ka sova hela natten.

men scheman har jag länge tänkt på att göra. skulle underlätta ganska mycket.

(har ett städschema för hushållet:p)

tror det skulle underlätta för honom och för oss med fastare tider som hålls. jag flrsöker, men ibland blir det fel.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni som jobbar/pluggar/annat dagtid och är i stallet på kvällarna, vad har ni för rutiner? När kommer ni från er dagaktivitet? När åker...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 236
Senast: MayGrace
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 071
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Min häst blev måttligt halt för en vecka sedan. Visade typiska symtom på hovböld. Jag har fått kliniktid på tisdag inklusive...
Svar
15
· Visningar
1 022
Övr. Barn Hur gamla är barnen? Vilka tider har de om de har fasta tider? Eller går de och lägger sig när de vill?
2
Svar
24
· Visningar
2 281
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp