Bukefalos 28 år!

Rutinerad?

mee

Trådstartare
Vad skulle ni anse som rutinerad ryttare?
En ryttare som ridit 6-7 år på ridskola. Haft foderhäst för länge sen men annars bara ridskola och några sköthästar då och då. Skulle ni anse det som en rutinerad?
 
Sv: Rutinerad?

Beror helt på vad personen gjort på ridskolan och kvalitéten på den samma. Jag har ridit i närmare tio år på ridskola men ser mig inte som speciellt rutinerad för det. Visst har jag ridit mycket men det har, tyvärr, aldrig varit någon vidare kvalité på undervisningen. Tar mig runt LC i hopp/dressyr på godkänd nivå men mer än så är det inte.
 
Sv: Rutinerad?

För mig är en rutinerad ryttare en ryttare som kan hantera de flesta situationerna som kan uppkomma på ett tryggt, genomtänkt och bra sätt. En ryttare "som har varit med förr" så att säga, som läser hästen på ett bra sätt.

Men sen tycker jag rutin eller ej hör ihop lite med åldern också. En 12-åring kan ju omöljigt ha ridit i 15 år, men hon kan vara väldigt rutinerad för sin ålder.
 
Sv: Rutinerad?

Nja, om jag fick den beskrivningen rakt av så skulle jag säga nej.
Den ryttaren kan ju vara rutinerad men jag tvivlar på det och skulle i såfall vilja ha mer "bevis"

Säger som hotrodkitten att en rutinerad ryttare bör klara av dom flesta hästar i dom flesta situationer och det tror jag krävs en hel del år på många olika hästar för att komma till.
Inte många olika ridskolehästar då dom flesta är anpassade för ridskolan och inte är så känsliga, inte testar en massa och inte slänger av folk (nu generaliserar jag ju lite)
Den som enbart ridit ridskolehästar (och någon enstaka snäll privathäst) kan definitivt inte rida min häst. Gruset nästa!!
 
Sv: Rutinerad?

Nej. Har man ridit så kort tid får man nog ha ridit väldigt mycket mer än så. Sen är ju vissa naturbegåvningar och somliga lär sig aldrig. Men generellt sett så med den lilla ridningen, så nej. (Om man inte har ridit 5 lektioner om dan 6 dagar i veckan alltså). Rider man på ridskola så går det dessutom normalt sett bort långa perioder av ridning eftersom det är alla möjliga typer av olika långa lov där hästarna inte används i den dagliga verksamheten. En snabb huvudräkning säger att man har ridit ca 42 gånger per år, 10 veckor brukar försvinna varje år. 42 x 6 1/2 blir 273 uppsuttna ridturer och det är verkligen ingenting. En normal hobbyryttare rider detta på lite drygt 9 månader. Foderhäst säger inte så mycket.
 
Sv: Rutinerad?

Nja, om jag fick den beskrivningen rakt av så skulle jag säga nej.
Den ryttaren kan ju vara rutinerad men jag tvivlar på det och skulle i såfall vilja ha mer "bevis"

Säger som hotrodkitten att en rutinerad ryttare bör klara av dom flesta hästar i dom flesta situationer och det tror jag krävs en hel del år på många olika hästar för att komma till.
Inte många olika ridskolehästar då dom flesta är anpassade för ridskolan och inte är så känsliga, inte testar en massa och inte slänger av folk (nu generaliserar jag ju lite)
Den som enbart ridit ridskolehästar (och någon enstaka snäll privathäst) kan definitivt inte rida min häst. Gruset nästa!!



Alla hästar som är där har kommit dit för att dom är problemhästar, kastar av folk, skenar iväg när man hoppar upp, rädd för ridhus och bommar. o.s.v.
Så det är iallefall lite svårare hästar.
Tck för svaret! :)
 
Sv: Rutinerad?

Det beror väl på hur mycket personen ridit på ridskolan och - som flera andra skrivit - vad som gjordes med foderhästen.

Om man ridit en dag per vecka 6-7 år och på lektionerna suttit på hästar som lyder ridlärarens order och inte behöver vänta på att ryttaren signalerar, kan man nog inte så mycket.
Om man ridit på ridskola ett par dagar per vecka i små genomtänkta grupper där träningen varit väldigt individuell och fokuserat på de svårigheter som torde finnas med varje häst, så kan man ha blivit ganska rutinerad.

Men spontant utifrån beskrivningen: nej, inte en rutinerad ryttare.

Jag tror att jag tycker att en rutinerad ryttare hållt på i minst tio-femton år och ridit olika hästar i stort sett dagligen och utvecklat sig.

Vilket innebär att riktigt unga personer inte kan vara rutinerade ryttare.
 
Sv: Rutinerad?

Alla hästar som är där har kommit dit för att dom är problemhästar, kastar av folk, skenar iväg när man hoppar upp, rädd för ridhus och bommar. o.s.v.
Så det är iallefall lite svårare hästar.
Tck för svaret! :)


Fast "rutinerad ryttare" innebär för mig inte bara att man kan hålla sig kvar på en häst som far runt.

Du ska kunna tillföra hästen någonting också, hjälpa den med takt och balans, samt ha erfarenhet av konkret utbildning av häst (inte nödvändigtvis inridning).
 
Sv: Rutinerad?

Vad skulle ni anse som rutinerad ryttare?
En ryttare som ridit 6-7 år på ridskola. Haft foderhäst för länge sen men annars bara ridskola och några sköthästar då och då. Skulle ni anse det som en rutinerad?

Jag skulle inte anse mig som rutinerad med den bakgrunden.

Jag rider själv bland annat på ridskola, och jag tycker att ridskoleidén är bra, men det är nästan omöjligt att bli en rutinerad ryttare med bara ridskolebakgrund.
Man måste vara väldigt van vid att rida ensam också, tänka och lösa situationer själv.
 
Sv: Rutinerad?

En rutinerad ryttare för mig klarar av det flesta situationer och hästar på ett bra sätt, utan att hetsa upp sig överdrivet. Man vet hur man kan göra om det dyker upp problem för en själv eller andra. Jag tycker även att det har med hur länge man har hållt på hästar. Har man ridit 5-6 år(eller vad det kan vara) kan man inte vara rutinerad även om man har mycket kunskap. :)
 
Sv: Rutinerad?

Nej och ja
Jag vill bara säga att hur många år man har ridit spelar ingen roll ungufär...
Jag har har ridit 2år och 4 månader.. Och min kompis har ridit 7år och hon är inte rutinerad för jag har bättre balans, följsamhet, hoppar högre, och vågar det flesta sakerna.Jag rider 3-4gånger om veckan haft två Medryttare hästar hjälpt till några med sina hästar ibland ponnysar rider på två olika ridskolor. Är van med det flesta som händer bland häsvärlden. Älskar hästar som är pigga och heta som tycker om att hoppa och köra lite dressyr. Jag är 13år hoppar upp till 80cm.

Jag skulle säga att det bror på vem man är hur mycket man rider eller är man rädd för not med hästar t.ex ramla av, avkastad, sparkar bakut, bockningar eller not då kommer du inte lika långt igen fört med den som inte ger upp men som kan också bli rädd. Vissa har ridning i blodet.
 
Sv: Rutinerad?

Tycker det beror på helt vad man inkluderar i det här rutinerade. Man kan vara rutinerad på olika sätt. För mig är nog en rutinerad ryttare en ryttare som varit med om mycket och ridit många olika sortes hästar under en längre tid. Sen betyder kanske inte alltid det att den har fått in känslan eller är särskilt duktig på de den gör.
 
Sv: Rutinerad?

Alla hästar som är där har kommit dit för att dom är problemhästar, kastar av folk, skenar iväg när man hoppar upp, rädd för ridhus och bommar. o.s.v.
Så det är iallefall lite svårare hästar.
Tck för svaret! :)

Då skulle jag säga; byt ridskola! En så oseriös människa som står bakom något sådant ska man inte stödja. Problemhästar har inget på ridskolor att göra. De ska tas omhand av rutinerade ryttare som kan hjälpa dem av med sådana saker. På en ridskola ska man ha ett hästmaterial man kan lita på och som kan hjälpa till att lära ut ridning till eleverna på ett bra sätt.

För mig är en rutinerad ryttare någon som kan klara av alla olika typer av vardagsproblem som man kan stöta på. Ryttaren ska kunna hantera bockningar eller uppsittningar på en häst som inte står still men hen ska också kunna vänja av hästen ifrån det. Dvs. hen ska ha så mycket kunskap att hen kan reda ut varför hästen gör si eller så och veta hos vem man ska ta hjälp och när. Hen ska absolut veta att det inte är något normalt beteende utan gå vidare med varför hästen gör som den gör och inte bara acceptera utan vidare efterforskningar.
En rutinerad ryttare rider iallafall upp till motsvarande Lb i hopp och dressyr och rider då självklart hästen i en ändamålsenlig form.

Sedan beror det för mig också på hur gammal ryttaren är. En femtonåring som har ridit mycket privat och som därmed kan rida självständigt kan vara någorlunda rutinerad för sin ålder men när jag i normalfallet tänker på en rutinerad ryttare så tänker jag på en vuxen människa som har ridit mycket oftare än en gång i veckan under en längre tid och också kan rida självständigt, har bra sits, bra händer och som reder ut problemen som kommer för alla ekipage (med eller utan hjälp alltså).
 
Sv: Rutinerad?

Nej och ja
Jag vill bara säga att hur många år man har ridit spelar ingen roll ungufär...
Jag har har ridit 2år och 4 månader.. Och min kompis har ridit 7år och hon är inte rutinerad för jag har bättre balans, följsamhet, hoppar högre, och vågar det flesta sakerna.Jag rider 3-4gånger om veckan haft två Medryttare hästar hjälpt till några med sina hästar ibland ponnysar rider på två olika ridskolor. Är van med det flesta som händer bland häsvärlden. Älskar hästar som är pigga och heta som tycker om att hoppa och köra lite dressyr. Jag är 13år hoppar upp till 80cm.

Jag skulle säga att det bror på vem man är hur mycket man rider eller är man rädd för not med hästar t.ex ramla av, avkastad, sparkar bakut, bockningar eller not då kommer du inte lika långt igen fört med den som inte ger upp men som kan också bli rädd. Vissa har ridning i blodet.

Men du kan väl inte mena att du är en rutinerad ryttare???
 
Sv: Rutinerad?

Vad skulle ni anse som rutinerad ryttare?
En ryttare som ridit 6-7 år på ridskola. Haft foderhäst för länge sen men annars bara ridskola och några sköthästar då och då. Skulle ni anse det som en rutinerad?

Nej, om det inte varit privatlektioner minst 4 gånger i veckan, vilket få har råd med. De allra flesta med den bakgrunden har sällan ridit ut självständigt med allt vad det innebär att kunna läsa av hästen som kanske reagerar på trafik, kor i hagar, möte med barnvagnar osv. Utan den kunskapen kan man inte kalla sig rutinerad. En annan aspekt av ridskoleridning är att personen tyvärr inte får så bra balans, vilket ger dålig följsamhet i terräng och extra slitage/stress för hästen. Senaste personen jag träffade med den bakgrund som du beskriver, och som ridläraren tyckte var så duktig, klarade inte av att galoppera i uppförsbacke utan att bli hängande i tyglarna. Hur svårt kan det vara att hålla sig i manen när man kommer ur balans?

Ett vanligt missförstånd om rutin är att man kan rida "svåra" hästar, dvs sitter kvar vid bockningar eller vågar skrika och hävda sig mot hästen som bits. I mina ögon är det ofta väldigt tråkig hästhantering som grundläggs där. För att kalla sig rutinerad ska man kunna funderar ut varför en häst har ett visst problem, kunna se om tex utrustning ligger dåligt eller om hästen försvarar sig pga smärta. Man ska även kunna lägga upp en plan för hur problemet ska avhjälpas långsiktigt, med träning, vet- eller ET-behandling och även kunna be om hjälp från någon som har tidigare erfarenhet.

Det tydligaste tecknet på att man börjar bli rutinerad är att man kan se sina egna brister och aktivt försöker hitta tränare för att få hjälp med sig själv och inte sin "tokiga" häst.
 
Sv: Rutinerad?

Nej och ja
Jag vill bara säga att hur många år man har ridit spelar ingen roll ungufär...
Jag har har ridit 2år och 4 månader.. Och min kompis har ridit 7år och hon är inte rutinerad för jag har bättre balans, följsamhet, hoppar högre, och vågar det flesta sakerna.Jag rider 3-4gånger om veckan haft två Medryttare hästar hjälpt till några med sina hästar ibland ponnysar rider på två olika ridskolor. Är van med det flesta som händer bland häsvärlden. Älskar hästar som är pigga och heta som tycker om att hoppa och köra lite dressyr. Jag är 13år hoppar upp till 80cm.

Jag skulle säga att det bror på vem man är hur mycket man rider eller är man rädd för not med hästar t.ex ramla av, avkastad, sparkar bakut, bockningar eller not då kommer du inte lika långt igen fört med den som inte ger upp men som kan också bli rädd. Vissa har ridning i blodet.
Och rutin sitter även i ödmjukhet...
 
Sv: Rutinerad?

Viss roll spelar det nog, medan vissa har lättare för det än andra, de är därför man inte kan säga att "en ryttare som ridit i 10 år är rutinerad"
 
Sv: Rutinerad?

Fast "rutinerad ryttare" innebär för mig inte bara att man kan hålla sig kvar på en häst som far runt.

Du ska kunna tillföra hästen någonting också, hjälpa den med takt och balans, samt ha erfarenhet av konkret utbildning av häst (inte nödvändigtvis inridning).

Så tänker jag också. Inte bara ridit (suttit kvar?) olika sorters hästar, utan att ha förmåga att läsa hästar och känna hur man rider just denna hästen.
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 243
Senast: Sassy
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 201
Senast: Bison
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 036
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 213
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp