rycka manen

P

Ponnyhoppning

hur rycker man manen på hästen ? jag har aldrig gjort det förr. Drar man bara ? :o måste man använda kam ? :banana:
 
Man rycker till hårt med händerna de hårstråna som är långa.
Ingen kam måste man ha
 
som ovanstående sa... tycker att det går lättare att använda en mankam!!
 
okej ska man hålla på ngt speciellt sätt eller är det bara att dra :confused: gör det ont på hästen?
 
en del hästar är ömhårade så de e de lättast att använda trimkniven på.. man ska egentligen hålla längst vid hårroten när man drar till har jag höret inte ser ajg nån som gör det! iblnad gör jag det! fast att rycka för hand och inte använda trimkniv e ju snyggaste resultatte!
 
du tar tar lite i taget och drat upp det andra håret runt om och den drar till hårt.
det gör ej ont. hästen står stilla
 
inte på hästen men man får jeekla ont i händerna om man inte är van.. eller jag fick *s* använder numera trimkniv vilket är super :bump: :)
 
nej.. fingrarna använder jag endast om jag skulle vilja tunna ut magnen.. men när jag rycker, fy vad jobbigt att stå med fingrar och mankam, med trimkniven går det fort och man får ett väldigt snyggt resultat :)
 
Jag brukar göra såhär:
1 kamma igenom ordentligt så den blir jämn
2 börja dvs tar tag i några strån som ser långa ut och liksom tuperar de andra hårstråna uppåt sedan drar jag bara rakt nerår de hår som ska bort. lite svårt att förklara..
3 kammar igenom så att jag ser att det verkar bli rakt.
4 fortsätter tills det är lagomt.

ett tips är att rycka hästen efter tex ridturen då den är varm och det ska tydligen inte göra så ont då.
lycka till :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst visar ofta missnöje över allt från täcken och schabrak (lägger öronen bakåt, höjer nacken och biter i luften) till ryckt...
Svar
16
· Visningar
1 411
Senast: MimmiNO
·
Hästvård Har införskaffat mig en hårfager häst. Jag skulle vilja ha tips på hur man underhåller denna så bra som möjligt för att den ska bli...
Svar
17
· Visningar
1 322
Senast: Fazeem
·
Hästvård Någon som känner till detta? Vår D-ponny har en ”kant” på båda sidor typ mitten på revbenen. Över denna kan uppleva hon lite svullen...
Svar
3
· Visningar
1 189
Senast: Efwa
·
Hästvård har en 6 årig Nordsvensk som har börjat bete sig märkligt vid ridning. Han gnäggar till och bockar lite lätt när jag ber honom göra...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp