Rycker åt sig bakbenet

Soffe

Trådstartare
Hej!
Jag har en häst som rycker åt sig bakbenen varje gång jag ska kratsa dem.
När jag köpte honom för fyra år sedan gjorde han så varpå ägaren sa att han aldrig brukar göra så.

Jaja tänkte jag, det ordnar sig väl när vi känner varandra bättre. Men det slutar aldrig. Jag har läst handböcker för att kolla om jag gör något väldigt konstigt men det verkar inte så. Jag lägger handen på insidan benet och fingrarna sluter om hasen. Min gamla häst gjorde inte detta och min unga gör inte det heller, bara han.

Nu har jag ställt mitt eget ben i vägen och försöker vara nån slags fast punkt så han ska slappna av, men jag tycker inte det hjälper, blir mest en tryck-kamp.

Är det någon som har tips hur jag ska göra?
Tack på förhand!
 
Okej! Ja smärta har jag inte tänkt på. Klantigt av mig!
Vi har varit på några besök hos osteopat de senaste månaderna, han var mycket spänd i bakdelen runt svansen. Kan det vara en orsak till rycken? Ska dit på onsdag igen, måste fråga.
Slutade din rycka när den var smärtfri @mumin ?
 
När hästen är så pass spänd och rycker med benen är det tydliga indikationer på att det kan finnas något veterinärt.
Då ska veterinär kolla hästen innan osteopaten. Lycka till!
 
Prova att ta benet framåt först och försök att inte dra benet i sidled utan rätt bakåt efter det. Det kan underlätta ifall där är nån stelhet nånstans. Även att vara lite långsam och mjuk så hästen hinner med om det motar.
 
Hade en häst som lyfte bakbenen under magen när man skulle kratsa, om man då drog i benet utåt så blev han spänd och kunde inte släppa ut benet. Om man istället bara höll kvar och långsamt lät honom sträcka ut lite mer neråt utåt, utan att det blev en dragkamp så gick det bra.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min häst brukar ibland dra till sig bakbenen, jag brukar följa med och hålla kvar tills hon slappnar av utan att det blir en dragkamp. Hovslagaren gör samma sak.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
De flesta hästar har ju en medfödd reflex att lifta benet in under magen när man börjar vänja dem vid att lyfta bakben. Men om man då först lyfter upp och in och sen bakåt brukar det gå att träna bort den reflexen rätt fort.
Däremot om en häst enligt osteopat är spänd så har man ju inte bara en liten halvvarning i att den spjärnar emot. Utan också väldiga spänningar i ett område som kan påverka lyftandet och ståendet på ett ben bara i form av den spänningen. Men den spänningen kan ju också tillkommit för att hästen har ont längre ner, tex bakknän och då behövt kompensera och fått ont till slut i muskulaturen högre upp.

Så iom det är det ju rätt smart att kolla över hästen med vet. Och om den är grön börja träna som en unghäst: lyft upp och fram och sen bak och ut. Och då givetvis efter att ha ställt upp hästen i en bra triangel så den kan hålla balansen.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Tack snälla ni för alla svar!
Ja allt blir ju så tydligt när jag läser det ni skrivit. Man får lite bättre förståelse för hästen om man kan leda det till smärta, jag har ju tänkt att jag lyfter på något sätt som han inte gillar och så lyfter han så i en protest mot mig.
Han lyfter högt först, sen slappnar han av så som ni också beskriver. Lyfter man typ tre gånger så brukar det inte bli något ryck tredje gången.
Japp, just i denna hästintensiva vecka så ska hästen faktiskt till klinik imorgon för tandraspning hos vet, och det kanske kan passa att diskutera saken med honom då :idea:
 
Har en här som man får lyfta lågt på ett par gånger så är det som det lear upp sig. Är en fördel om det rört på sig först med så de är lite varma.
 
Hur går det när hovslagaren lyfter?
Fråga denne om råd hur du ska göra.
Givetvis ska ev smärta utredas också.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min medryttarhäst har haft samma beteende och det har berott på ena bakknäet. Hur gick det hos veterinären?
 
Hej!
Jag har en häst som rycker åt sig bakbenen varje gång jag ska kratsa dem.
När jag köpte honom för fyra år sedan gjorde han så varpå ägaren sa att han aldrig brukar göra så.

Jaja tänkte jag, det ordnar sig väl när vi känner varandra bättre. Men det slutar aldrig. Jag har läst handböcker för att kolla om jag gör något väldigt konstigt men det verkar inte så. Jag lägger handen på insidan benet och fingrarna sluter om hasen. Min gamla häst gjorde inte detta och min unga gör inte det heller, bara han.

Nu har jag ställt mitt eget ben i vägen och försöker vara nån slags fast punkt så han ska slappna av, men jag tycker inte det hjälper, blir mest en tryck-kamp.

Är det någon som har tips hur jag ska göra?
Tack på förhand!
Påminner lite om shivering. Lyfter jag min hästs bakben (normalt) drar han åt sig benet och skakar samt stampar ner, lyfter jag däremot och drar benet bakåt från hans håll går det bra. samma när han ska skos. Men veterinär är att rekommendera oavsett så du får riktiga svar. Det kan ju vara vad som helst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 095
Senast: AbCdE
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 161
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 413
Senast: liiinnea
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp