Rycker tygeln ur hand!

S

sax

Vad göra?
Rycket kommer när han hamnat i form och slappnat av någon /några sekunder. Frågan är om det beror på att han inte orkar bära upp sig ordentligt eller om det är att jag gör något fel. Har verkligen tänkt på att vara mjuk i handen, ha bjudning framåt och inte kräva för mycket samling.
Jag vet att han blev riden ett tag på graman under inridning...tyvärr :( Frågan är om han får "panik" så fort han känner sig låst pga av det :confused:
Han är mjuk och fin i ryggen och rör sig för övrigt väldigt elastiskt och är positiv till arbete.
Han har ett kk ultra sprenger bett som han verkar trivas med. Har bett om tid för undersökning av tänderna igen för säkerhets skull...
Någon som har erfarenhet av detta och vet hur man får bukt med problemet?
 
han har karnsje inte ork att bära sig så lenge?forsök släppa honom innan han rycker,så låter du han vila lite före du samlar upp han igjen,och släpper igjen innan han hinner rycka
 
Mitt tips är: Håll kvar, och håll still. Lås t ex händerna mot manken så att han i princip drar mot sig själv när han buffar med huvudet så där. Det är ett klassiskt sätt för hästen att komma undan, och jag tror att det kan vara så enkelt som att din häst behöver få upptäcka att det inte lönar sig.

Sen så fort han slutat buffa belönar du honom med att länga ut tygeln en smula, så att du visar att du förstår att det är jobbigt att gå i form, men går man snällt ett par sekunder utan att buffa så får man mer frihet och då blir det inte så jobbigt som pållen tror att det ska vara.

Men kom ihåg - inte dra. Bara bestäm hur mycket tygel du vill ge till hästen, och håll handen blick stilla så att det för hästen upplevs som att gå emot en inspänningstygel, och låt hästen själv upptäcka att det bästa sättet tt lösa problemet är att sluta buffa - då blir ju belöningen att det slutar rycka i munnen (vilket i detta fall är något han åsamkat sig själv, så han får skylla sig själv) plus att han får en eftergift från dig efteråt!
 
Ponnyn jag rider gör så när hon tycker att det är för jobbigt... hon behöver mkt stöd av skänkeln för att orka...
 
:) Tack för svaren!
När jag försökt att hålla emot så har jag upplevt att han "knäpper av" och hamnar bakom hand en liten stund innan han tar stöd på bettet igen. Ska jag ignorera det i så fall och låta honom hitta formen själv och hålla händerna stilla trots att tygeln i det lägget kan glappa?
 
Du kanske gör dig stark någon millisekund för länge? Då hamnar hästen gärna bakom hand. Det är jättesvårt att vara snabb nog... Om du gör dig stabil under hela passet, ska du se att han inte rycker. En häst rycker i bettet om den känner att ryttaren tillåter det, dvs om den har för låg tonus i skulderpartiet. Och "sladdriga skuldror" medför dessutom ofta en instabil och ryckig hand. Tänk dig att du har två pinnar i armhålorna som du inte får tappa. Då får du upp en bra muskeltonus i skulderpartiet.
 
ska tänka på det, kan nog bli lite väl passiv ibland...
och sitta och glida runt alldeles för länge...
Sen är jag livrädd för att hålla för hårt så han ska bli hård i munnen...fast det egentligen handlar om drivning och stadigare säte :idea: ...men jisses, det känns faktiskt som det klarnar!!"!
 
Det som upplevs som hårt i hästens mun är när du drar bakåt. Du ska erbjuda ett fast stöd som inte verkar bakåt. Om man rider med lite slappa skuldror blir man ofta (utan vilje förstås!!!) hård i handen. Det blir ryckigt för hästen helt enkelt. Det går från slapp kontakt, till ryck, till slapp kontakt, till glapp, till hård kontakt osv.
 
*ivrig* precis så känns det!! Är det alltså för att jag är för slapp i skuldrorna...ska jag tänka skulder bladen ihop eller har du nåt tips?
 
Ja, mitt tips är att du tänker skuldror ihop, bakåt och lite nedåt. Och tänk även att du rider med några lätta föremål i armhålorna du inte får tappa. T ex plånboken eller en pinne.
 
jag tror att jag lätt kan bli spänd i axlarna då *provar att dra ihop skulderbladen* jag får spänna ryggen lite mer för att motverka det....stämmer det?
 
Hej Carmenzita!

Min sjukgymnast frågade mig häromdagen om man är spänd eller avslappnad när man rider. Jag mumlade någonting om att det finns olika skolor men att det ideala väl är en "avspänd grundspänning" (klart och tydligt va?!).

Vad skulle du säga, och hur kan man beskriva det för någon som inte vet just någonting om ridning?
 
Kanske:
avslappnad utan att vara slapp, spänstig utan att vara spänd.... :)
 
Jaha! Ja, men då är det ju inga problem! Bara att lite lagom spänstigt avslappnad styra igenom dressyrträningen ikväll! :rofl:

Min kropp är så olydig. :(
 
:cool: enligt konstens regler kallas det body-tuning...
skulle ha ett par ridbrallor som gjorde jobbet åt en :smirk:
 
Men tror du verkligen att det skulle kännas så avspänt med ett par ridbrallor virade runt skuldrorna? :p
 
sax, jag har skrivit ett inlägg till Zsaza under "ingen kontroll längre!" hon har ungefär samma problem som du. läs det, det är en direkt motsats till en del av förslagen du fått här men det funkar. botar problemet istället för symptomen.
hör av dig om du inte förstår.
lycka till!
 
Ja, i min värld är ridning INTE lika med avslappning. Den ridning jag försöker ägna mig åt innehåller ganska mycket isometrisk muskelspänning, dvs kroppen behåller samma utseende (och musklernas längd är densamma, men olika antal muskelfibrer kan engageras i arbetet) oavsett vad som händer under den (lodrät sits). Samma muskelarbete som du utför om du håller en enkilosvikt med böjd armbåge och sedan ökar till två kilo, men armen ska bibehålla sin vinkel.
 
Ja, du ska få en högre muskeltonus i området mellan skuldrorna, det stämmer. Du ska bli stabil helt enkelt. Om du lägger till magmuskler ska du känna vad fint det blir. Ta gärna en kompis till hjälp! Sätt dig på en stol med beridararsle (få in rumpan under dig), spänn mage och midja, ta ihop skuldrorna nedåt/bakåt, armbågarna intill kroppen och be sedan kompisen putta på dig. Förhoppningsvis har du nu blivit mycket stabilare i överkroppen och är svårare att rubba än när du sitter i "svensk dressyrsits". :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 502
Utrustning Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta. Tänkte testa ngt...
Svar
13
· Visningar
1 368
Senast: Baddy96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp