Rycker tyglarna ur handen

slant98

Trådstartare
Hej
Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla emot”. Vi har haft ponnyn i ca 2 veckor. Hon testar det med mig när jag rider, men slutar ganska fort när hon märker att det inte går, därav tror jag bara det är trams. Det är en pigg ponny som jag tror tycker det är tråkigt med skritt och stillastående. Hon har ett 3-delat bett med fasta ringar som säljaren också hade på henne. Hon är lyhörd och behöver inte skarpt bett. Ska vi prova något annat bett? Vilket? Min tanke är att köpa inspänningstyglar och ha dem så löst det går, men så att hon inte kan dra tyglarna ur handen när barnen rider... något annat tips?
 
Vi har inspänningar fästa upptill i sadelns små ringar i perioder hästar drar ner huvudet så barn blir skrämda eller åker av. Jag brukar använda en liten karbinhake och stiglädergummisnodd som säkerhet om hästen skulle gå omkull eller snubbla.
 
Hej
Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla emot”. Vi har haft ponnyn i ca 2 veckor. Hon testar det med mig när jag rider, men slutar ganska fort när hon märker att det inte går, därav tror jag bara det är trams. Det är en pigg ponny som jag tror tycker det är tråkigt med skritt och stillastående. Hon har ett 3-delat bett med fasta ringar som säljaren också hade på henne. Hon är lyhörd och behöver inte skarpt bett. Ska vi prova något annat bett? Vilket? Min tanke är att köpa inspänningstyglar och ha dem så löst det går, men så att hon inte kan dra tyglarna ur handen när barnen rider... något annat tips?
Hur gamla är barnen? Kan de lära sig att rygga?

Vår ponny slutade nästan omgående med detta när dottern lärde sig att ta tag i tyglarna (ta tillbaka dem direkt efter att hästen tog dem) och rygga ett par steg, varje gång han drog tygeln ur handen.

Det krävs dock att en vuxen hjälper till och lär barnet att rygga.

Nu har hon lärt sig att hinna parera innan han kommer tillräckligt långt, så han börjar lyssna bättre.
 
Det beror ju på hur stort barnet är. Är det ett lite barn som inte är tillräckligt duktig för tillfället för att kunna lära sig hantera det så är en grästygel en idé. Det hade ridskolan ibland på en ponny som gärna drog tyglarna ur händerna på små barn. Men det är ju alltid bättre om barnet kan lära sig hantera det.
 
Hej
Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla emot”. Vi har haft ponnyn i ca 2 veckor. Hon testar det med mig när jag rider, men slutar ganska fort när hon märker att det inte går, därav tror jag bara det är trams. Det är en pigg ponny som jag tror tycker det är tråkigt med skritt och stillastående. Hon har ett 3-delat bett med fasta ringar som säljaren också hade på henne. Hon är lyhörd och behöver inte skarpt bett. Ska vi prova något annat bett? Vilket? Min tanke är att köpa inspänningstyglar och ha dem så löst det går, men så att hon inte kan dra tyglarna ur handen när barnen rider... något annat tips?
Prova att lära barnen att hålla tyglarna i brygga. Det innebär att man korsar tyglarna över manken så att vänster hand även håller högra tygeländen och vice versa. Då blir det lättare att hålla emot. Gummityglar och bra handskar är också bra - ett bra grepp gör att man kan hålla stadigt utan att bli hård i handen. Sen är det aldrig fel att stödja händerna mot mankammen i situationer när man misstänker att hästen kommer att snappa åt sig tygeln.
 
Det beror ju på hur stort barnet är. Är det ett lite barn som inte är tillräckligt duktig för tillfället för att kunna lära sig hantera det så är en grästygel en idé. Det hade ridskolan ibland på en ponny som gärna drog tyglarna ur händerna på små barn. Men det är ju alltid bättre om barnet kan lära sig hantera det.
Javisst, det var därför jag frågade hur gammalt barnet är.
Annars är så klart en hjälptygel en möjlighet.
 
Prova att lära barnen att hålla tyglarna i brygga. Det innebär att man korsar tyglarna över manken så att vänster hand även håller högra tygeländen och vice versa. Då blir det lättare att hålla emot. Gummityglar och bra handskar är också bra - ett bra grepp gör att man kan hålla stadigt utan att bli hård i handen. Sen är det aldrig fel att stödja händerna mot mankammen i situationer när man misstänker att hästen kommer att snappa åt sig tygeln.
Ja, man kan hålla tygeln mot sadeln och hålla fast i framvalvet. Det var också en variant innan vi fick till ryggning hos oss.
 
Är ponnyn kanske van att få lång tygel när den gör halt/saktar av till skritt? För är hästen van med det kanske rycket är ett sätt för att få lång tygel och kunna sträcka ut halsen ordentligt?
 
Hur gamla är barnen? Kan de lära sig att rygga?

Vår ponny slutade nästan omgående med detta när dottern lärde sig att ta tag i tyglarna (ta tillbaka dem direkt efter att hästen tog dem) och rygga ett par steg, varje gång han drog tygeln ur handen.

Det krävs dock att en vuxen hjälper till och lär barnet att rygga.

Nu har hon lärt sig att hinna parera innan han kommer tillräckligt långt, så han börjar lyssna bättre.
Ena tjejen kan nog lära sig det, men den andra är för liten och nybörjare.. ska testa rygga själv först :)
 
Är ponnyn kanske van att få lång tygel när den gör halt/saktar av till skritt? För är hästen van med det kanske rycket är ett sätt för att få lång tygel och kunna sträcka ut halsen ordentligt?
Vet inte.. men det är inte hon som bestämmer. Hon kan ju inte få lång tygel varje gång man bryter av till skritt!! :)
Och då kanske dessutom ett litet handtag i sadeln kan vara extra bonus?
har redan handtag :)
 
Det beror ju på hur stort barnet är. Är det ett lite barn som inte är tillräckligt duktig för tillfället för att kunna lära sig hantera det så är en grästygel en idé. Det hade ridskolan ibland på en ponny som gärna drog tyglarna ur händerna på små barn. Men det är ju alltid bättre om barnet kan lära sig hantera det.
Grästygel? Hur ser de ut? 🤔
 
Prova att lära barnen att hålla tyglarna i brygga. Det innebär att man korsar tyglarna över manken så att vänster hand även håller högra tygeländen och vice versa. Då blir det lättare att hålla emot. Gummityglar och bra handskar är också bra - ett bra grepp gör att man kan hålla stadigt utan att bli hård i handen. Sen är det aldrig fel att stödja händerna mot mankammen i situationer när man misstänker att hästen kommer att snappa åt sig tygeln.
Vi har såna gummityglar som ser ut som vanliga tyglar med ”stopp” hela vägen och handskar. Problemet är att dottern åker ju fram varje gång, så om hon inte släpper åker hon framåt. Ska testa brygga, men tror inte det hjälper om hon inte kan sitta kvar liksom. Hon får ont i händerna trotts vantarna när ponnyn gör så.
 
Grästygel? Hur ser de ut? 🤔
Det var en läderrem man fäste först i ena ringen fram på sadeln, sen drog man den under nackstycket och tillbaka till den andra lilla ringen fram på sadeln. Den påverkade inte ponnyn alls så länge den inte drog ner huvudet. Men jag hade bara använt den till små barn där andra alternativ inte finns. Men den gjorde jobbet. Min dotter vågade ett tag inte rida med korta tyglar för att hon var rädd för att bli dragen ur sadeln när ponnyn drog till. Den var också väldigt bra när hon red ut en runda med matglad ponny. Ett litet barn har inte en chans att stoppa en envis ponny att dra ner huvudet.
 
Grästygel? Hur ser de ut? 🤔


Grästygel kan vara jättebra för riktigt små barn som rider grässugna ponnys. :)

I grunden är det en lydnadsfråga såklart, men om lillmatte är fem-sex år så är det inte så himla lätt alltid. En grästygel stör inte när ponnyn traskar på i normalläge, men hindrar den att dra ned huvudet. Gräs är gott och självbelönande och varje gång den får en munfull så lär den sig att fortsätta försöka.

1608969111104.png
 
Det var en läderrem man fäste först i ena ringen fram på sadeln, sen drog man den under nackstycket och tillbaka till den andra lilla ringen fram på sadeln. Den påverkade inte ponnyn alls så länge den inte drog ner huvudet. Men jag hade bara använt den till små barn där andra alternativ inte finns. Men den gjorde jobbet. Min dotter vågade ett tag inte rida med korta tyglar för att hon var rädd för att bli dragen ur sadeln när ponnyn drog till. Den var också väldigt bra när hon red ut en runda med matglad ponny. Ett litet barn har inte en chans att stoppa en envis ponny att dra ner huvudet.
Hittade faktiskt att det finns färdiga att köpa! :) så det ska införskaffas :)
 
Hittade faktiskt att det finns färdiga att köpa! :) så det ska införskaffas :)
Beroende på hur ponnyn är byggd är det ett bättre eller sämre alternativ... Har sett runda ponnyer med dåligt sadelläge dra sadeln fram över manken med grästygel och då har barnen inte en suck att sitta kvar ändå...
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Hej
Vår ponny rycker tyglarna ur handen på barnen direkt när de saktar av till skritt eller ska stå stilla. De klarar inte av att ”hålla emot”. Vi har haft ponnyn i ca 2 veckor. Hon testar det med mig när jag rider, men slutar ganska fort när hon märker att det inte går, därav tror jag bara det är trams. Det är en pigg ponny som jag tror tycker det är tråkigt med skritt och stillastående. Hon har ett 3-delat bett med fasta ringar som säljaren också hade på henne. Hon är lyhörd och behöver inte skarpt bett. Ska vi prova något annat bett? Vilket? Min tanke är att köpa inspänningstyglar och ha dem så löst det går, men så att hon inte kan dra tyglarna ur handen när barnen rider... något annat tips?
Jag hade nog även prövat ett vanligt tvådelat bett, det är inte skarpare men känns lite annorlunda för hästen och kanske bryter ovanan. Innspänningstyglar tycker jag man helst bör undvika.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 656
Senast: Juli0a
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 429
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 204
Senast: Bri
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 175
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp