ryggar/leder

L

lenizen

I går när jag satt o surrade med en tjej och sa att jag ville ha en grand danois så tittade hon på mig och frågade varför..dom blev inte äldre än sex år och fick inte gå längre rundor än att dom hann uträtta sina behov o man var alltid tvungen att ha dom kopplade för dom kunde förstöra sina leder om dom fick gå för mycket..
Dessutom sa hon att taxar inte fick gå i trappor för att då förstördes deras ryggar...

Vad är era erfarenheter?!
 
Tyvärr är det nog så att oavsett vilken ras man väljer så bör man noga ta reda på vilka sjukdomar/hälsoproblem som finns i rasen. Just Grand Danois är stora och snabbväxande vilket bla kan ge problem med skelettet. :(
 
Har ingen av dessa raser själv, men har träffat folk med dem.
Storvuxna hundar som G.D får lättare skador på skelettet.
De ska inte fara runt för mycket som små förrän de har växt klart. Men de ska ju ändå få ha hundliv!
Har träffat stora hundar (inte G.D tyvärr) som varit 10 år. Så får hunden vara frisk så kan de mycket väl leva minst 8 år i alla fall!
Taxar har långa ryggar och har "lätt" för att få diskbråck. Det är kanske det din kompis menar. Men å andra sidan är inte en tax så tung att bära upp för trappor.
 
Min syster har GD, lugna promenader/rastning gäller väl främst första året medans hunden växer som snabbast. Sen vad jag förstår ska det ju inte vara några problem med vanliga "långpromenader".
Jag vet inte så mycket om GD "sjukdomar" men har hört mycket om magsäcksomvridning, och faktiskt fick syrrans ena GD det :(
 
Folk är ganska då duktiga på att överdriva om denna ras har jag märkt.

En GD ska ta det lugnt under sitt första levnadsår, och ej motioneras. Dock ska den få leka lös, för att motionera sig själv i egen takt och kunna sluta om den blir trött.
Får den för hård motion i samband med dålig mat, så håller inte skelettet ibland.

Efter första levnadsåret kan man motionera den som vanligt, men det är ingen hund som håller för 6 års Agilitytävlingar för det. Vanliga promenader, bus i skogen med andra osv funkar såklart hur bra som helst :)
Trappor under första året föredrar jag att undvika, men måste man så måste man. Dock ska som inte springa upp och ner för trappor vid varje kissrunda, det är inte så nyttigt. Bär dom så länge man orkar.

Det ALLRA viktigaste med en GD är maten. Den MÅSTE äta bra mat. Jag har sett många fall med GD's uppfödda på Doggy och andra liknande märken, där kroppen inte hållt :( Den har inte fått vad den behövde under växtperioderna och därför är den svag i kroppen och ofta ganska så mager.

Min hunds släkt (Alla som jag vet om, ganska många är importer) har alla blivit över 10 år gamla och varit friska.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 232
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 225
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 412
Senast: Jadzia
·
Kropp & Själ TW: sexuella övergrepp Gammal användare nytt nick. När jag var 11 blev jag utsatt för övergrepp på nätet. En man som sa åt mig vad jag...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 870
Senast: Filit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp