Ryggexperter....

Harbor

Trådstartare
Hurdan rygg skulle ni säga att detta är och vilka sadlar skulle kunna tänkas att passa? Har provat massa igår men osäker. Kommentera gärna.
 

Bifogade filer

  • 66C21DE2-1430-4961-961F-07FD93719457.jpeg
    66C21DE2-1430-4961-961F-07FD93719457.jpeg
    283,9 KB · Visningar: 224
Hur ser denna ut?
 

Bifogade filer

  • D454BB60-1B7F-4CBE-B1C3-6F547C8FE7AD.jpeg
    D454BB60-1B7F-4CBE-B1C3-6F547C8FE7AD.jpeg
    272,9 KB · Visningar: 236
Och denna?
 

Bifogade filer

  • A949EB51-C305-4C51-A048-319AC805C65C.jpeg
    A949EB51-C305-4C51-A048-319AC805C65C.jpeg
    554,1 KB · Visningar: 219
Bilder kan luras så otroligt mycket. Men den andra (bruna) sadeln går bort direkt.
Den svarta är lite bättre. MEN man behöver klämma och känna för att ha någon riktig uppfattning.
Och så behöver man se hästen i rörelse för att kunna avgöra om sadeln ligger tillräckligt långt bak, så bogbladens rörelsefrihet är tillräcklig.

Finns det ingen möjlighet att ta hjälp med sadelprovning?
 
Bilder kan luras så otroligt mycket. Men den andra (bruna) sadeln går bort direkt.
Den svarta är lite bättre. MEN man behöver klämma och känna för att ha någon riktig uppfattning.
Och så behöver man se hästen i rörelse för att kunna avgöra om sadeln ligger tillräckligt långt bak, så bogbladens rörelsefrihet är tillräcklig.

Finns det ingen möjlighet att ta hjälp med sadelprovning?
Jodå, vi har haft utprovare för ett halvår sen. Blev inget köp då och nu fick vi hem en hög sadlar att testa först. Hurdan rygg skulle du säga att det är?
 
Sadlarna är båda på bogbladen, lite väl långa och i bakvikt.

Ryggen ser ju enkel ut, lätt svängd med mycket manke, men ser också kort ut och lätt överbyggd vilket är nog det som ställer till det.

Jag hade nog provat en sadel med cutback, kortare ortspetsar, rundbossa eller liten kilbossa. (Dvs en hoppsadel är nog enklare än en dressyrsadel ;))
Och sen valt en svängd sadelgjord så att sadeln inte dras framåt då det också ser ut som att sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget.

Jag hade provat en gammal stubben/passier eller liknande men främst för att jag tycker bäst om de märkerna, ev bates caprilli och country.
 
Jodå, vi har haft utprovare för ett halvår sen. Blev inget köp då och nu fick vi hem en hög sadlar att testa först. Hurdan rygg skulle du säga att det är?
Vad bra att ni har hjälp. Vore ju toppen om den personen kunde kolla av så den sadel ni tror är bra verkligen är det.

Om ryggen fick du ett bra svar av Buck, så jag har inte så mycket att tillägga där.
 
@Harbor

Bilden på hästens rygg är en väldigt vanlig typ av ”rygg”. Mycket manke, kortare, lite överbyggd . Stora bogblad.

Bilderna på hur sadlarna ligger på hästen visar katastrofalt illa passande sadlar, utom den första bilden där sadeln ligger mer i balans.

Det är alltid såklart svårt att bedöma utifrån bilder och de begränsade bilder du visat här. Men de två senare sadlarna passar garanterat inte. De ligger på bogarna och i extrem bakvikt, och även sadelgjordsläget är helt fel vilket ytterligare bidrar till bakvikten.

Hästen ser utifrån bild ut att ha sadelgjordsläget långt fram, och även ganska mycket mage vilket gör läget ytterligare påtagligt.

Jag tror du behöver hitta kunnigare hjälp ang passningen av sadel. Tyvärr. Själva rygglinjen på hästen utifrån bilder är som sagt en väldigt vanlig typ av rygg. Du behöver definitivt inte cutback på sadeln i sak, det är inte manken som är problemet .
 
Senast ändrad:
Sadlarna är båda på bogbladen, lite väl långa och i bakvikt.

Ryggen ser ju enkel ut, lätt svängd med mycket manke, men ser också kort ut och lätt överbyggd vilket är nog det som ställer till det.

Jag hade nog provat en sadel med cutback, kortare ortspetsar, rundbossa eller liten kilbossa. (Dvs en hoppsadel är nog enklare än en dressyrsadel ;))
Och sen valt en svängd sadelgjord så att sadeln inte dras framåt då det också ser ut som att sadelläget är längre bak än sadelgjordsläget.

Jag hade provat en gammal stubben/passier eller liknande men främst för att jag tycker bäst om de märkerna, ev bates caprilli och country.

Alltså det finns ju HUR mycket dressyrsadlar som helst av moderna märken som passar både manke, bogblad, svängd /lite överbyggd rygg osv .... Cutback finns typ inga moderna dressyrsadlar som har över huvud taget, - behövs helt enkelt inte utifrån hur sadlarna är utformade. De är höga i och anspassade i orten osv på ett bättre sätt än de gamla sadlar där lösningen var cutback 😅

Eftersom TS uttryckligen letar dressyrsadel och utifrån ryggen så hade jag tippat nej till kilbossa utifrån problematiken och vad utmaningen ser ut att vara .
 
Ta hjälp.
Alla sadlarna ligger för lång fram på bogbladen och riktigt trycker in i bogen. Bogen skall gå fri på bomsadlar. När det gäller hoppsadlar är det lite annorlunda dom kan jag inte. Lyft ett framben och se att bogbladet går fritt. Ett par fingrar mellan bogblad och där sadeln ligger mot hästen, ska vara så även efter ridturen. Ser väldigt smala ut då dom måste så långt fram för att få plats på ryggen. Sadelns djupaste läge är där du sitter. Man ser på alla sadlarna att dom är för trånga fram även när dom ligger på bogarna. Jag skulle titta på sadlar till islandshäst om du inte kollat på dom. Breda och korta på de nyare sadlarna. Merparten är nuförtiden lika dressyrsadlar.
 
Jag skulle säga att själva rygglinjen är rak men med en lång manke och överbyggd, min häst ser ganska lika ut. Lite förslag på sadlar:
Jeffries kili dressyr
Jeffries elite hopp
Crown/Ideal Jessica dressyr
Globus Loke allround
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
610
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
625
Senast: Sorgsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp