Bukefalos 28 år!

Ryggmuskelvård....akupunktur punkter mm.

mik

Trådstartare
Lite konstig rubrik kanske :). Jag har en häst med muskelproblem i ryggen av och till. Hon är röntgad ua och underhålls regelbundet av ET.
Nu har jag tränat på ett tag och idag reagerade hon ganska kraftigt i muskulaturen när hon var kall (det hade regnat + att hon gick väldigt hårt igår). Jag red givetvis inte utan tömkörde henne. Gick riktigt illa först men efter ett tag blev hon jättefin :confused::D. Jag rider/motionerar henne väldigt varierat, med mkt tömkörning mm. Hon blir mkt sämre i ryggen om hon får stå.

Jag masserar ryggen nästan varje dag efter ridning/motion och gjorde det samma i dag, hon gillade det INTE, stånkade och nästan la sig ned, stackars pluttan.
Då drog jag sakta med fingrarna över ryggmuskeln och kände knutor, jag tröck på dessa mjukt och då började muskeln skaka en stund och blev sedan stilla, fortsatte sedan långsamt och gjorde samma med alla knutor jag hittade och hästen bara stod och hängde med huvudet och verkade tycka att det var skönt. Nu till huvudfrågan, visst måste jag ha hittat akupunkturpunkter eller liknande? Kan det vara dåligt att trycka på dessa punkter? Tycker ni som kan det här med akupunktur, massage mm att jag ska fortsätta?
 
Sv: Ryggmuskelvård....akupunktur punkter mm.

Men knutor ska väl aldrig finnas, akupunktur har väl inte med det att göra? Låter som vanliga muskelknutor som givetvis är bra att massera bort om man kan. Min förra hade när jag just fått hem henne mycket knutor här och där enligt massören som jag skulle massera och göra mjuka.

Kanske därför hästen har sån värk i musklerna..alltså pga knutorna.
 
Sv: Ryggmuskelvård....akupunktur punkter mm.

Nu kan jag bara akupunktur på människor och i vanlig "västerländsk" akupunktur finns inga punkter som är som du beskriver. Däremot finns det punkter på kroppen som ofta är mkt ömma, sk triggerpunkter. Det finns tekniker där man sätter nålar även i dessa punkter, lite beroende på vad man behandlar. (ex sätter man inte nålar i triggerpunkter hos fibropatienter..
Generellt tror jag inte det är dåligt att massera dessa punkter, men gör det inte varje dag och gör det när hästen är varm. Däremot finns det säkert lika många svar på om det är bra eller inte som det finns hästmassörer.
 
Sv: Ryggmuskelvård....akupunktur punkter mm.

ok, tack för svaret.

Jag antog att det kunde vara mkt tyckande kring det här.
Hästen verkade iallafall tycka at det var skönt, blev lite inåtvänd som hon brukar bli när ET akupunkturar henne i pannan:). Efteråt var hon inte alls lika öm längre.

Ska bli intressant att se hur hon är imorgon.

Masserar/stretchar henne alltid när hon är varm.
 
Sv: Ryggmuskelvård....akupunktur punkter mm.

Klart hästen tycker det är skönt när knutorna blir upplösta eller vad man ska säga, dom brukar ju spänna och vara jobbiga. Vet att min gamla tyckte det var hur skönt som helst när massören hittade knutorna och fick bort dom.

Det är alltid bra att massera och gå igenom hästen så, se så musklerna känns okej.
 
Sv: Ryggmuskelvård....akupunktur punkter mm.

Ett tips är att inte massera för ofta.
Eller, det beror ju på HUR du masserar, men om du tar i lite så blir muskeln lite öm dagen efter...
Man kan ju själv nästan få blåmärken, tänk stackars pålle som inte kan säga till.

Jag stod och masserade igenom hela hästen i princip varje dag under ett halvår-år... sen lackade jag på massageläraren och blev lite "av det" själv och slutade massera lika hysteriskt mycket, slutade med en bättre häst!!

Ryggont kan ju bero på så himla mycket, har oxå röntgat min och 1 miljon saker.
Det som jag tror har hjälp är kiropraktorn + kilskor bak!
Min hovslagare vägrade sätta lite tyngre sko på ena bak (hon var sned och lite travfolk tipsade mig om det), så istället satte han kilskor vilket tydligen ska avlasta bakknäna lite. Nu har de suttit på i nästan ett år och hästen känns mycket bättre. sen om det är skorna eller placebo skiter jag i, vågar inte ta av ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 172
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 605
Senast: Linda_A
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 704
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp