Bukefalos 25 år!

Ryggmuskler

J

josse

Har börjat känna ngt som jag inte tidigare kännt på min Pålla. Strax bakom sadelns bakvalv känns det som om ryggen kommer upp, och det blir mer svikt i steget. Borde vara positivt eller hur :smirk: Säg inte att det kan vara negativ spänning av ryggen :angel: Kan det inte få vara enklet nån gång?

A

AlexH

tror inte det är något negativt.....hon har kanske börjat använda sina magmuskler då dom dra in dom och kommer upp sig med ryggen :smirk:

S

solomato

sorry, men jag har hört om att en häst får typ "knölar/förhöjning" direkt bakom sadeln är detta oftast ett tecken på att hästen har ont i rygggen pga sadeln. :(

Men är det mer "långa breda limpor" så är det ryggmusklerna som blivit större och det är ju bara BRA! :)

A

Alvargarden_MZ

långa breda limpor var en bra beskrivning. :D min pålle har utvecklats enormt denna sommaren och gått från en styvryggad överbyggd pålle till en riktigt mjukryggad häst med rejäla limpor därbak :love: och jag har inte ridit med sadel i sommar så det är definitivt inte sadelskav ;)
jag upplever att ryggen höjs men inte bara direkt bakom sadeln, utan en välvning från korset fram till manken liksom.. som om hästen växer lite under än på ngt vis och manken höjs. kanske känns mera när man rider barbacka?

J

josse

Jo, så känns det! Skavknölar från sadeln är det nog inte här heller, utan när jag menar att jag känner att ryggen kommer upp så sker det så att säga under ridturen att jag helt plötsligt känner hur hästen blir högre och bredare. :bump:

A

AlexH

när en häst arbetar rätt känner man som om att hästen växer .. och den arbetar då med magmusklerna ...kan du se en skåra på magen i så fall är det magmusklerna :smirk:

Liknande trådar

• Artikel
Dagbok Först av allt så vill jag säga att jag skäms jätte mycket för det här och känns sååå extremt dumt att berätta! Men känns också som att...
2
Svar
20
· Visningar
1 213
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
2 163
  • Artikel
Bup
Dagbok Ifall nån som läser det här har vart inlagd på bup eller kanske har ett barn som har vart det eller nåt så vore det JÄTTE SNÄLLT om ni...
2 3
Svar
49
· Visningar
1 896
  • Artikel
Dagbok Det här låter knäppt men jag har sååå mycket konstiga tankar! Som jag inte vet om det är jag som tänker dom eller om det liksom är...
Svar
0
· Visningar
296

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp/Unghund - klarar 'otroligt' lite (eller?)
  • Kattsnack #8

Hästrelaterat

• Skoning
  • Medryttartråden

Omröstningar