Bukefalos 28 år!

Ryggmuskler

N

Nicknick

Hej! Behöver hjälp med träningstips och inspiration för att träna ryggmusklerna på hästen. De sk "fläskfileerna" längs ryggraden behöver komma fram. Skriv nu inte bara att jag ska klättra backar, tömköra, rygga, rida öppna och slutna, bommar. Söker inspiration och övningstips.:banana:
 
Sv: Ryggmuskler

Ett tips är att rida på ett kalhygge (om det finns nåt inärheten) eller på andra ojämna och "guppiga" platser. Hästen får då arbeta med ryggen. Annars vet jag nog inget som du redan har nämnt.
 
Sv: Ryggmuskler

Rida mycket ute i terrängen, pulsa i snön/högt gräs/vatten. simma med hästen, ja på sommaren då :)
och de du redan skrivit :rofl:
 
Sv: Ryggmuskler

Se till att all utrustning ligger rätt. Om man har en t ex en sadel som inte passar, förtvinar musklerna lättare än amn tror.
Min häst har väldigt svårt för att bygga ryggmuskler, och jag har nu bytt sadel (igen). Den här gången till en som har bredare bom.
Sen fick jag tipset av min tränare att ge E-vitamin tillskott till min pålle. Eftersom han är gammal har han svårare att ta upp e-vitamin, och lättare att få musklerna att tvina. Han har nu blivit mycket blankare i pälsen, och man ser att musklerna har börja växa upp lite.
Vet inte hur gammal din häst är nu, men kolla fodret är mitt tips.

Sen kan du rygga i uppförsbackar (inte allt för branta då), det stärker pållens rygg. Att jobba i ojämn terräng är inte dumt det heller. cavaletti hjälper väl också till, så pållen får lyfta ordentligt på benen.
Är inte jättehaj på det här, för jag klättrar mest, och dressyrar, men mycket variation på arbetet hjälper nog en del. Bara ni har kul, och hästen inte mår dåligt hjälper nog det mesta :banana:
 
Sv: Ryggmuskler

tips....
rida hästen i en god form
varjera formen
varjera träningen


rida mkt ute---> rakt fram i olika gångarter, tempon och former



å jag skulle inte rekommendera rygga i uppförsbackar då det sliter ohälsosamt på bak knäna. det är en otroligt jobbig rörelse som lätt kan leda till spänningar.

lycka till;)
 
Sv: Ryggmuskler

Det beror väl lite p brantheten och hur långt man ryggar. jag menar ju inte att man ska rygga i den brantaste och längsta backen man hittar, utan bara några steg.
 
Sv: Ryggmuskler

o jag menar bara att det är faktiskt en svårare rörelse en vad man tror att lyckas utan att få spänningar!
 
Sv: Ryggmuskler

Jag har även hört att man måste ha hästen väldigt rak när man ryggar i uppförsbacke, annars sliter det mer än gör nytta.

//Mimmi
 
Sv: Ryggmuskler

Mina tips; (alla givetvis med uppvärmd och lösgjord häst i rätt form)

* Galoppfattning från halt eller från ryggning (gärna i uppförsbacke)
* Ryggning i svag lutning
* Klättring i backar
* Galopparbete i rätt form och tempo i både upp- och nedförsbacke (kräver att hästen har grundkondition/muskler)
* Dra tungt (med korrekt anpassad loksele)
*Voltarbete; skritt på öppna delen, galopp på slutna delen

Alla övningar i korta pass för att inte trötta ut eller överanstränga din vän.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
670
Senast: Ramona
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 504
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
4
· Visningar
193
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp