Ryggmuskulatur, hög manke eller bara klen?

iNHALE

Trådstartare
Eftersom jag håller på att byta sadel på hästen så sitter man ju timme in och timme ut och analyserar olika sadlar, bomvidder, vinklar, sadeltyper osv. En sak som jag dock alltid haft väldigt svårt för är att avgöra skillnaden på en välmusklad men hög manke och en manke som upplevs hög pga avsaknad av muskler. På vissa hästar ser man ju direkt vad det handlar om genom att titta på hästens allmänna muskulatur men på andra hästar kan jag tycka att det är rätt svårt att avgöra vad som är vad, speciellt om man har en rygg som är relativt rund i sig själv.

Är det någon som sitter inne på en bra bild på en rygg med hög manke där där man tydligt ser hur det "ska" se ut när en häst med hög manke är korrekt musklad?
 
En sån bild vill jag med se! Har bara på min hästs omusklad rygg och manke!
 

Bifogade filer

  • 2BBE6A67-634E-46C9-9E4C-13D5574E95FA.jpeg
    2BBE6A67-634E-46C9-9E4C-13D5574E95FA.jpeg
    201,3 KB · Visningar: 137
Detta är min hästs rygg. Väldigt ihålig på sidorna av manken, troligen gått med en sadel som varit för trång tidigare. Rund över ryggen i övrigt och ganska bred. Det hade varit trevligt att få en fingervisning om ungefär hur mycket hon "borde" bredda sig när hon ser ut som hon ska sas.

20220417_132818.jpg
 
Det är vanligt att sadlarna blir för trånga runt manken på hästar med hög manke. En del löser det med pad så blir det ännu trängre. Var på sadelmakarkurs där vi sydde om sadlar/ bossor på en ridskola. Det vi kunde göra för att förbättra sadeln var att sy tillbaka bossorna vid manken så att det blev mer plats. Sänder med en bild som visar. Vanligt att sadlar har för mycket stoppning vid manken som inte blir bra på hästar med hög manke.
 

Bifogade filer

  • sadel.jpg
    sadel.jpg
    67,7 KB · Visningar: 104

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 134
Senast: __sofia__
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 668
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 329
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp