Ryggning = straff?

Ingenannan

Trådstartare
Hej!
Jag har sett många ryttare på tävlingsbanan som rider in med en fin och ståtlig häst med kraft och energi inom ramarna. Innan startsignal brukar en del stanna upp, och rygga hästen några steg. Till vilken nytta använder man ryggning för? Om inte jag förstått det hela fel, så anses ryggning som ett straff för hästen? Eller är det inte så?
Alla förklaringar med snäll ton uppskattas! Jag har hört en sak från ett x antal personer, de kanske ha fel.
Tack! :)
 
Jag skulle aldrig använda ryggning som bestraffning, och har man inte gjort det så tror jag inte hästen uppfattar det så heller.

Jag skulle tro att man gör det för kolla att hästen är på hjälperna och svarar på förhållningar.
 
Inte straff. Varfor skulle man vilja straffa hasten genom att rygga innan en start?
Varfor skulle ga baklanges vara ett straff?
(Att straffrygga var val kant pa typ 80talet genom att man slog och drog hasten hastigt bakat? idiotiskt)

Forutom vad Marvin sa
En korrekt ryggning samlar hasten lite extra. Det dar lilla extra man kanske vill ha nar man startar en tavling.
Man vill ju ha hasten pa baken sa att saga, och sedan ett starkt shvung fram och upp.
 
Hej!
Jag har sett många ryttare på tävlingsbanan som rider in med en fin och ståtlig häst med kraft och energi inom ramarna. Innan startsignal brukar en del stanna upp, och rygga hästen några steg. Till vilken nytta använder man ryggning för? Om inte jag förstått det hela fel, så anses ryggning som ett straff för hästen? Eller är det inte så?
Alla förklaringar med snäll ton uppskattas! Jag har hört en sak från ett x antal personer, de kanske ha fel.
Tack! :)

Ryggning är väldigt bra i syfte att få in bakbenen under hästen om man gör rätt.
Den både stretchar och stärker.

Så när man gör det innan start är det för att få den effekten utöver att checka av att hästen svarar även i den riktningen sas och inte bara framåt.
Man vill ju checka av att alla hjälper funkar.

Jag personligen tycker det finns en överdriven rädsla för ryggning och ren bonn-backning(dvs inte dressyr-rygg utan bara backa).
Det finns inget förnedrande eller elakt i att backa en häst. Och det förstör inte bjudning eller annat som folk ibland är rädda för.
 
Hej!
Jag har sett många ryttare på tävlingsbanan som rider in med en fin och ståtlig häst med kraft och energi inom ramarna. Innan startsignal brukar en del stanna upp, och rygga hästen några steg. Till vilken nytta använder man ryggning för? Om inte jag förstått det hela fel, så anses ryggning som ett straff för hästen? Eller är det inte så?
Alla förklaringar med snäll ton uppskattas! Jag har hört en sak från ett x antal personer, de kanske ha fel.
Tack! :)


Nej ?
Det gör man för att finstämma hjälperna och hästens respons och lyhördhet och fokus ffa allt innan den går in .

Att rygga är inget straff öht i sig . Att straffbacka en häst går dock ypperligt om det är det som är avsikten och då ges hjälperna även på ett sätt som tydligt för hästen är straffande .

Du kan straffrida på alla sätt i övrigt utifrån hur du ger en hjälp . Oavsett övning/rörelse .
 
Hej!
Jag har sett många ryttare på tävlingsbanan som rider in med en fin och ståtlig häst med kraft och energi inom ramarna. Innan startsignal brukar en del stanna upp, och rygga hästen några steg. Till vilken nytta använder man ryggning för? Om inte jag förstått det hela fel, så anses ryggning som ett straff för hästen? Eller är det inte så?
Alla förklaringar med snäll ton uppskattas! Jag har hört en sak från ett x antal personer, de kanske ha fel.
Tack! :)


Ryggning är en rörelse bland många. Straff blir det bara om du är hårdhänt i hjälpgivningen - med det gäller ju allting.

Gissar att tävlingsryttarna du sett kollat av lydnaden lite innan start.


Straffryggning kan man se inom en del NH (eller såg tidigare iaf) där man jagar hästen bakåt. Likaså om du sett någon som rycker tag i tygeln och tvingar hästen att kasta sig bakåt utan rim och reson. Men det ju samma sak som de som jagar runt den varv på varv på en minivolt som straff. Det finns folk till det mesta...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 608
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 812
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp