C

Carmenzita

Läste i en intressant tråd att "ryggning är förbjudet för barockfantaster". Är det så? Och varför i så fall?
 
Jasså, det visste jag inte. Ryggning ingår i (åtminstone) det första spöprovet.
/ Miranda
 
Det där hör man ibland. Min gissning är att det kommer sig av att en känd, dansk, tränare brukar säga att man ska vara varsam med att öva ryggning. Hans filosofi handlar om att låta hästen vara en stolt varelse och eftersom ryggning är en underkastande rörelse för en häst vill han att man inte övar det för mycket då han anser att det kan bryta ner hästens stolthet för mycket.

Om man tycker att detta är relevant eller inte får man nog avgöra själv, det som kan vara värt att notera är att i det så kallade Spöprovet ingår ryggning som rörelse, så förbjudet är det då sannerligen inte.
 
Låter konstigt! :smirk:
Jag tränar å andra sidan inte ryggning som dressyrrörelse, kan inte se att det ger något. Däremot är det ju praktiskt att hästen kan backa...så av den anledningen lär jag ändå in ryggningen. ;)
 
Precis som Jegra säger.

Jag tycker att rygga ska en häst kunna, men det är inget jag tränar/utbildar min häst i. Jag vill bara att hon ska kunna det för att det ska gå att göra om jag måste.

Sen om man nu ska rida upp eller så får man väl ta och se till att det blir bra också. ;)
 
Oj då! :o Vi som tränade lite ryggning idag! Iofs så var det för att kunna backa i olika riktningar med bara en grimma o ett grimskaft det gick nämligen lite vilt till inne i snåren *hrm* och vi hade lite svårt att ta oss loss ett tag;)
 
Hästen skall bjuda framåt hela tiden - även under ryggning. Och den skall rygga för lätta hjälper.
Ryggningen har en diagonaltakt, vilket underlättar för framridning i trav och passage./T_B
 
Vaddå inte ger något? Hur menar du då? En korrekt ryggning ger ju ett vinklat bäcken, en lyft framdel och vikt förlagd bakåt. Dessutom kan man ju öva hästens lydighet (och ryttarens koordination) genom att rygga olika antal steg.
 
Jag tycker vi ska skilja på att be hästen kliva bakåt ett visst antal steg, som är en lydnadsövning, och att ha hästen att backa.
Ryggning ett visst antal steg, gå framåt ett visst antal steg och rygga igen ett visst antal steg är en rörelse som ingår i GP. Nu vet jag ju att alla riktiga barockfantaster tar avstånd från allt vad tävlingsdressyr heter :devil:, men den övningen är till för att kolla hästens lydighet och rakriktning, och framåtbjudningen.
Det är inte mer förödmjukande för hästen att kliva bakåt när ryttaren ber om det än det är att arbeta med sänkt huvud. Det är ju en position som betyder underlägsen på hästspråk.
 
CArmenzita:Japp, håller totalt med dig.
Ryggning är jättefint för att få hästen att lägge mycket vikt bakåt. Det är ett känt sätt att rygga för att sedan komma fram i piaff eller passage.
Men det jag ridit kallas kanske inte barockridning(har helt enkelt ingen etikett på det), men har så många beröringspunkter att jag blir förvånad att man inte använder ryggningen som ett medel för att lätta framdelen :confused:
 
Man är försiktig med den "rörelsen" just för att den anses vara underkastande. Har man en ranglåg häst så är det ett mindre problem. Men t.ex. ett rang högt sto eller hingst kan man få at "tappa" suget att jobba om man övar mycket underkastande. Där under går ju även bugningar.
 
Jag tror inte att alla auktoriteter håller med. Ryggning skall ske under framåtbjudning!
Men jag kan hålla med om att det är ett problem. När det fanns ryggning i lätta program var det ca 2 av 35 som ryggade godkänt. Resten drog hästen som släpade fötterna.
/T-B
 
Jo det är säkert sant och man kommer väl aldrig fram till vad som är rätt eller inte. :crazy:

Själv tycker jag varken bu eller bä om ryggningen. Dock använder jag den mycket sällan. Tror inte att min hjärna har accepterat den som en utbildnings punkt. :p
 
Jag tror absolut att det är lättare att få en ranglåg häst att "tappa sugen". Har ett ranghögt sto och jag skulle aldrig få henne att tappa sugen genom att ryggning, snarare en väldigt bra övning...OM den utförs korrekt vill säga.
 
Du skrev det jag tänkte. Har ett starkt sto och ett "svagt" och det är betydligt lättare att råka förtrycka det svagare stoet, med det starkare blir det direkt revolution :-).
 
Ibland missbrukas ju dock ryggningar.

Nere i södra europa (södra Frankrike, Spanien etc) har de ju nippra på att rygga hästarna. När jag var nere i somras och tittade på lite uppvisningar så tror jag alla (förutom gardianerna) hade ryggning inlagt i programmet (och publiken jublade). De ryggade ofta en hel långsida och satte till slut hästen i piaff eller levad.

Något sådant vill jag inte utöva på min häst. Däremot vil jag ju att han ska backa på "kommando" eftersom det kan vara nästintill livsviktigt i vissa situationer.
 
Jo det är klart. Denna gången var det dock bara ren "lydnandsträning" eller vad man ska säga, för att kunna styra ordentligt om man säger så ;)

Tränar så gott som aldrig ryggning annars. Möjligtvis när det var i programmet så kunde jag göra ngn ryggning när hon gjort en riktigt bra halt i slutet på ridpasset innan. Tycker själv att hon är jättesvår att rygga, inte det att hon inte går bakåt eller så, ryggar jättelätt, men hon sänker lätt ryggen och jag har svårt att tappa ryggen i ryggningen. Men när hon gått med väl välvd rygg och bjudit framåt-nedåt ett pass så brukar det inte vara några problem, har ändå dock helst tränare med ;)
 

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 567
Senast: Habina
·
Mat Hej buke! Jag har alltid lagat mat i teflonpannor innan men har numera både kolstålspanna, gjutjärnspanna och gjutjärnsgryta i min ägo...
2
Svar
31
· Visningar
1 201
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
214
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
163
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

  • Vad är rätt
  • Dressyrsnack 17
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp