Bukefalos 28 år!

Hästen ska höja ryggen och sätta under sig ordentligt, benförflyttningen ska vara diagonal.

Ryggningen ska genomföras med skänklar och sits, inte med händerna. Hästen ska backa självmant, alltså inte dras bakåt i tygeln.

Och den ska vara rak, hästen bör inte "ramla" åt höger eller vänster.

mvh Jessica
 
Enkelt uttryckt är skillnaden mellan halt och ryggning bara när eftergiften kommer.

F. ö. instämmer med Jessica.
 
jag brukar göra som Kyra beskriver i sin bok och det har visat sig fungera väldigt bra (fick en 8:a sist) Jag rider framåt men håller kvar handen så att hästen istället går bakåt, hästen går då med framåtbjudning i ryggningen.

Läs boken för utförligare beskrivning jag är inte så bra på det :crazy:
 
Det var det här jag så (/för) kortfattat försökte få fram. :p
Bra sätt att öva ryggning på är att göra det från t ex skritt eller trav, rid som du skulle göra en halt. Varva med att ge omedelbar eftergift (halt) och fördröjd eftergift (ryggar, tills dess att eftergiften kommer -som den ALLTID ska göra!).
 
Jag drar ihop skulderbladen och håller om med benen ev tänker lite tillbaka med händerna (milimetarar alltså) om han inte tar de första hjälperna.
När jag gör så så backar han "automatiskt" och med energi.
 

Liknande trådar

Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
5 012
Senast: Habina
·
Dressyr Min häst ryggar bra för hjälperna och är fin i kontakten genom hela ryggningen och oftast går han rakt bakåt, MEN han släpar benen...
Svar
4
· Visningar
1 389
Senast: LECH
·
  • Artikel
Hästnyheter Felfritt var dagens ord för vinnarklubben. Inte en enda bom föll för Harplinge Ridklubb och de lämnade Hagens Ridsportförening efter en...
Svar
0
· Visningar
98
Senast: Gunnar
·
Hundträning Hej! Är det någon här som möjligtvis kan förklara för mig principen bakom att träna startknappar för ljud, och/eller vad det kallas på...
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp