Bukefalos 28 år!

Ryggningstips

Fredag

Trådstartare
Håller på att lära min 5-åring att rygga, vilket inte alltid är det lättaste att göra utan att de sticker näsan i vädret och slingrar sig bakåt.

Fick i alla fall ett superbt tips som jag gärna vill dela med mig av!

Ta en diagonal och rid skänkelvikning, med ett par stopp för ryggningar utefter vägen. Fungerar super verkligen!
Man bibehåller bjudningen även bakåt, har en väl inramad häst som inte slingrar sig och, sist men inte minst, tappar inte eftergiften... :bow:

Fler bra tips för inlärning av ryggning? :)
 
Sv: Ryggningstips

Om man har lärt den att backa från marken först genom en förhållning o knacka på kronranden- det gör att de sänker huvudet o tittar på vad som händer samtidigt som den backar- hästen lär sig att KLIVA bakåt.
 
Sv: Ryggningstips

Men om man ha råkat lära hästen spansk skritt vid knackning vid kronranden då? :angel: Då blir lite väl mycket kliv utav det. ;)

Jag blockerar vägen framåt med sätet, lägger ner handen och använder starka ben. Tar gärna hjälp från marken om det är möjligt. Då genom lätt tryck vid bogspetsen. Driver växelvis höger-vänster i fas med fotflyttningen. Hitintills har jag inte stött på några problem.

Men variation förnöjer ju! När jag fått igång min plutta igen så ska vi nog prova skänkelvikningsvarianten också!
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggningstips

Håller på att lära min 5-åring att rygga, vilket inte alltid är det lättaste att göra utan att de sticker näsan i vädret och slingrar sig bakåt.

Fick i alla fall ett superbt tips som jag gärna vill dela med mig av!

Ta en diagonal och rid skänkelvikning, med ett par stopp för ryggningar utefter vägen. Fungerar super verkligen!
Man bibehåller bjudningen även bakåt, har en väl inramad häst som inte slingrar sig och, sist men inte minst, tappar inte eftergiften... :bow:

Fler bra tips för inlärning av ryggning? :)

Har aldrig hört det och måste prova:idea:

Jag har bla lärt ordet back från marken först, så vet hästen vad man vill, sen som Rumpnissen beskriver.
 
Sv: Ryggningstips

Jag har också använt den "klassiska" metoden och visst funkar det, men jag upplever att man kan få mer tjafsighet. Har en häst med väldigt känslig mun, så minsta lilla man försöker "dra" så åker näsan upp. Att få igång starten bakåt innan de förstår vad man är ute efter är inte alltid så lätt i början.
Hjälp från marken är klart underlättande!

"Back" är inlärt - tror jag! (Verkar det som, vi är bara i början.)

Men detta med skänkelvikningen var bara en sådan befrielse, allt bara flöööt... :)

Rumpnissen: Ditt stos "mellansäsong", det beror inte på pälssättning? Min är jättekänslig och har helt klart börjat ömma i pälsen nu. Vevade efter mig med ett bakben när jag ryktade igår... Där fick man för att man verkligen ryktade och inte bara borstade!
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggningstips

Jo, jag tror det är pälssättning. Vi var ju på Horsefarm och var helt vansinnig där. En helt annan häst. :eek: Så hon får ta det lugnt ett par veckor. Köpte henne i slutet av oktober förra året så detta är ju en period som är helt ny för oss tillsammans.

Svårigheten med den metod jag använder vid ryggning är ju att låta bli handen. Handen används enbart om hästen vill gå framåt, vilket de sällan gör om man indikerar rätt med sätet = svårt. Handen säger inte åt att gå bakåt, det gör sätet - skänklarna skapar energi. Men som sagt, skänkelvikningvarianten låter spännande! :idea:
 
Sv: Ryggningstips

Jo, det är ju just det som är svårigheten, att få hästen att börja gå bakåt med bara säte och ben - utan att frestas ta i tygeln samtidigt (= oundvikligt näsan i vädret på min i alla fall).
Har den väl tagit något steg/startat så är det lättare med fortsättningen.
 
Sv: Ryggningstips

Men detta med skänkelvikningen var bara en sådan befrielse, allt bara flöööt... :)

Provade idag och det fungerade bra. :bow: Hon var lite spänd idag av olika skäl, men mot slutet bättre och jag förstår vad du menar med att det gick väldigt lätt.

Rider f ö också ett sto som är oerhört känsligt i pälsen (fux dessutom - extra känslig) Här var det mer för ett par veckor sen, inte så farligt nu. Hon fällde mängder då, men inte längre. Vinterpäls får hon dock inte som tur är. Hatar att bli borstad dessa perioder.
 
Sv: Ryggningstips

Vad roligt att det går bra för er också med den här övningen! :)

Det verkar som om "slanten" trillat ner hos min unghäst och nu backar han villigt hur många steg som helst. :banana:

Har en planerad LA:4 nästa helg, så det gör ju inget om ryggningarna fungerar liksom...
 
Sv: Ryggningstips

Min 5-åring "ryggade" första gången idag. Ett försök med ett steg bakåt och beröm och sedan fattade han galoppen :D:banana:


(edit: detta var visserligen inget ryggningstips, för det har jag inte :p )
 
Sv: Ryggningstips

Att man lär dem framdelsvändning först, innan man lär dem ryggning. Det menar min tränare är rätt sätt, för då lär man dem att flytta sig. Sedan är det bara att börja rygga och om de då skulle slingra sig så kan de ju lätt bli korrigerade med skänkel eftersom de förstår sidförflyttning.

Min 4-åring har kunnat rygga sen hon var 3 år. Inte för att jag håller på och gör det speciellt ofta, men ändå.
 
Sv: Ryggningstips

Min kan bakdelsvändning, skänkelvikning och skolorna - framdelsvändning har jag aldrig tränat på (säger som Kyra - onödig rörelse ;)), dock var spärren för ryggning rätt hög trots att han alltså flyttar lätt för skänkeln sidvärts.

Men, men... Jag tror att problemens tid är förbi eftersom det gått lysande sista dagarna! :bump:

Fråga mig inte varför jag väntat så länge med att lära in ryggningen.
 
Sv: Ryggningstips

Fast framdelsvändning är inte alls en onödig rörelse! ;) Det lär man ju in före man lär dem skänkelvikning!
 
Sv: Ryggningstips

KL

jag har bara övat in ryggning ganska "simpelt" utan att reflektera över det så mkt ens, men "metoden" har funkat.
min kunde inte rygga när jag fick honom som nyss fylda 4 åring.
Ryggat honom från marken genom att säga BACK, uppsuttet har jag aldrig "lärt in" ryggningen i ordets sanna bemärkelse, mer än att jag ngn gång sporadiskt, när han är väl framme för hjälperna och harmoniskt lösgjord, lagt hjälperna (skänkelläget flyttat lite längre bak, osv) och när hästen "tänkt rätt" och typ bara klivit bakåt ett halvt eller ett steg, har jag ridit framåt igen och klapp.

efter en längre period av att bara öva rörelsen så, så kunde han rygga utan problem efter det och man kunde öka till 2-3 steg först en period och sen ngra ytterilgare. inte haft ngra problem med vare sig sänkt rygg eller stress eller svängande rumpa/sned väg :D

som sagt, är säker på att det inte är det mest vetenskapliga metoden men det fanns en logik i den för mig och hästen verkar ha tyckt detsamma.
:D
 
Sv: Ryggningstips

Jag lärde också min häst backa bara genom o lära ordet BACK från backen. Sedan förstod hon det lätt uppepå också av sig själv, blir hon trögtänkt kan jag säga back med rösten också.
 
Sv: Ryggningstips

Fast framdelsvändning är inte alls en onödig rörelse! ;) Det lär man ju in före man lär dem skänkelvikning!

Många i "dagens" vad jag vet, anser att det är en onödlig rörelse i det att det ff.a sliter ganska mycket, och att det går utmärkt att skänkelvika utan att de först gjort framdelsvändning! :idea:
 
Sv: Ryggningstips

*KL*
Jag hade varit försiktig iof att lära hästen rygga under ryttare på samma vis (genom att säga back) ? då ryggningen faktiskt är en rörelse som skall ske med framåtbjudning dvs man skall ju rida framåt i rörelsen det är bara det att hästen rör sig bakåt istället, det gör tycker jag att hästen blir mer ihop kopplad i ryggningen och faktiskt sätter sig och verkligen kliver på bakåt.

Kyra beskriver rörelsen bra i sin bok så gör jag med.
 
Sv: Ryggningstips

Fast det beror på HUR man lärt in ordet från marken, tycker jag. Även från marken så ska det vara framåtbjudning i ryggning.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Hoppas jag har lagt tråden i rätt forum. (Videon vänds rätt efter några sekunder) Jag behöver hjälp med att förbättra min sits och...
2
Svar
20
· Visningar
2 946
Senast: Brille
·
Hästhantering Har ett kallblod som är jättesnäll, lyssnar bra, följer min minsta vink, gör som man ber honom om i allting FÖRUTOM i hagen. Varje...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 139
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
27 987
Senast: lewellyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp