Bukefalos 28 år!

ryggproblem del 318 (typ)

Messy

Trådstartare
ok... jag igen :cool:

nu har pålle vilat i 6 månader och är inte det minsta bättre å matte håller på å få hjärnblödning...
så... teori 47: finns det nån som har haft ett sto med nån cysta eller något på äggstockarna som har haft symptom ont i ryggen?

har iaf fixat en remiss idag (söndag å allt hehe)... så nu ska här röntgas! från öra till svanstipp typ...
om det INTE är nått i ryggraden så blir jag gråhårig... just nu vill jag bara veta VAD det är, oavsett vad som händer efteråt, blir GALEN åt att inte ha en diagnos.....
Hon är iaf pigg å glad med nya kompisarna!!! DET värmer iaf i hjärtat :love:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Har inget svar men vill gärna veta vad röntgen säger! :bump:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

har inget svar på din fråga. men hoppas att det löser sej & att du får en diagnos snart. vet själv hur jobbigt det är att just inte veta.
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

tack båda två :)

fick en tid 5/4!!!
nervös som f*n... jag som egentligen gillar klinikbesök för att jag e sjukt intresserad av "sånna saker"... men det e inte lika "kul" när det är ens egen häst... OCH PLÅNBOK ;)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Håller tummarna! Skriv mer sen! :banana:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Jag vet hur det är, min rygg-pålle genomgår behandling av osteopat på klinik just nu.

Jag har inte röntgat ryggen på henne för jag är helt övertygad om att det inte är där problemet sitter.

Osteopaten säger att hennes ländryggsproblem kommer av låsningar i bröstryggen och två halskotor. Det ska bli spännande att se vad han säger på ÅB om tre veckor. Jag märker en förbättring av henne även om jag blev väääldigt betänksam dagen efter då hon inte ens kunde gå rakt. :crazy:

Håller tummarna för att du hittar problemet...
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

tack, hoppas din går i rätt riktning å blir friiiskis!!!

men intressant det du sa...
min har... om man tänker korset, högsta punkten på rumpan, å 15 cm framför å 15 cm mot svansen... som två punkter som hon viker sig om man trycker på...
har UL rygg å ett bakknä... massa böjprov... hon såg tydligen BÄTTRE ut på ridprovet än longeringen (jag tyckte ifs att longeringen var värdelös, fd galopphäst, kliniken ligger vid banan... mmm gick inte SÅ lugnt till kan jag säga)....
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Mitt sto får ryggvondt spesielt under brunst- pga eggstokkene jobber 'overtid'. Akupunktur hjelper...
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Min har mest haft problem med att hon blir uppdragen i ländryggen, speciellt på vänster sida. Jag har även väldigt svårt att hitta en sadel som ger henne bogfrihet men det beror förmodligen på hennes låsningar...

Men faktiskt ser jag visuellt att hon är mindre uppdragen i ländryggen nu efter behandlingen. Jag tänkte massera henne någon dag nu för att få mer information om vad som hänt i kroppen på henne.

Reagerar din likadant på båda sidor? Eller är det mer på ena sidan?
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

min är nog "fucked" från början...
har gått full galopp med huvudet upp i vädret åt höger..mm..
så det sitter nått i nacken skulle jag tippa på, värre på höger tror jag... galopphästar går ju i vänster varv, nu gick min ifs mest i skogen när jag köpte henne + på en bana som är olika varv olika dagar... men.. ja... jag vet inte... jag blir matt...
ska bli MYCKET intressant å röntga... å hittar de inget, då kör vi varsin bult i princip.......
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Min är ju travare men har aldrig varit i proffsträning.

Förra sommaren blev hon så bra att hon gjorde ett par starter igen innan hon gjorde en kraftig skyggning och blev värre än någonsin. :(

Min hade faktiskt sin "träff med bultpistolen" beställd den 13/1 2005 men av olika anledningar blev hon kvar. En av dem är att jag började utbilda mig till hästmassör och vi då tyckte att hon kunde få en chans till.

Det funkade över förväntan i ett halvår. Hon putsade till och med rekordet lite grann, sen var det kört igen. :crazy:

Om de inte hittar något på röntgen måste det ju vara en låsning eller nervskada? Vad har du provat utöver veterinärer?
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

ET, massör, akupunktur, kiropraktor :D

ska röntga å sen ta ställning på vidare behandling.. :)

du kan få öva massage på min häst ;)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Min häst har också ont i ryggen, men detta sitter mer från korset och ner mot länden... trycker man där blir det som två "limpor" och hon sjunker ihop. Själv har jag haft ute veterinären, hon har blivit behandlad med smärtstillande, jag har haft ute massör och så. Böjprov visar inte på något problem med benen...men nu har hon stått sen i september, med regelbundna massagetimmar, men hon har inte blivit mycket bättre.. du kan väll skriva hur det går!!
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

En massör räcker inte riktigt till om det inte är musklerna som är det primära problemet. har en häst gått med ett problem länge så kommer det ofta sekundära problem som ett brev på posten.
Givetvis kan en massör hjälpa på vägen men aldrig bota om det finns låsningar mellan kotor eller nervskador.

Jag har efter mycket testande hittat en veterinär på skapligt avstånd som inte bara stirrar sig blind på benen utan tittar på helheten och det är där jag fått tid hos osteopaten. Inget som försäkringen täcker men eftersom jag har travare så täcks nästan ingenting som har med benen att göra så det spelar ingen roll.

*Törs inte räkna ut vad just den hästen kostat*
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

vad är osteopat för nått :confused:

nej vill man att det ska gå på försäkring så skulle man köpt en A1-försäkrad häst.. hehe...

är din vet. i närheten av sthlm/uppsala?

är oxå trött på detta stirrande på benen... heeeelheeeet tack!!!!!

mår pålle bra nu?

jag har skrivit upp ALLT i ett excel-ark varje månad sen dag 1... så jag vet EXAKT vad min häst har kostat... sen kan man ju lägga till blod, svett och tårar oxå ;) för att inte tala om min TID!!!
FAST... man får tillbaka så mkt så det är värt varenda sekund...

tyvärr så är det ju så att inköpspriset inte avgör framtida underhållningskostnader ;)
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Mer att läsa om osteopater...

http://www.osteopatforbundet.se/index.asp?dir=tabell

Jag vet inte hur många av dem som jobbar med häst, men han som behandlat min donna kommer ner från Stockholm så det är väl inte helt omöjligt att han samarbetar med andra veterinärer närmare dig!

Min pålla mår mycket bra, hon rör sig faktiskt bättre än någonsin i låga farter. Högre får hon inte prova förrän efter ÅB men ska man bedöma efter detta så känns det jättepositivt. :idea:
Men jag är van vid bakslag... :crazy:
 
Sv: ryggproblem del 318 (typ)

Oj, din häst har alltså vilat 6 månader utan diagnos? :eek: Stackare! Min röntgades på en gång när det var konstaterat att det inte bara var sadeln som var problemet. Hade ju självklart kissing spines och nu tömkörs det för fullt!
 

Liknande trådar

Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 364

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp